Gå til innhold

Vondt i hofter/bekken når jeg går lenge/på asfalt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne i slutten av 20-årene. Har to barn, den yngste snart 4.

I det siste har jeg kjent oftere og oftere at jeg får vondt når jeg går "lenge" dvs alt over en halvtime egentlig... Kjenner det hovedsakelig på siden øverst å lårene hvis noen skjønner hvor jeg mener. Altså når jeg står så kjenner jeg "bein" øverst på lårene. Det er her det gjør vondt. Er det bekkenet? Merket aldri noe til bekkenløsning i svangerskapene mine, så har ingen erfaring med hvor det gjør vondt da. Det var vel etter mitt forrige svangerskap at dette begynte som smått.

Det er spesielt vondt hvis jeg går lenge på asfalt, bruker tunge støvler (om vinteren), høye hæler osv, så jeg unngår dette så mye jeg kan. I dag gikk jeg en tur (rask gange) ca 40 min, kun på stier i skogen og på grusvei. Var vel en liten "test" for å sjekke om smertene holdt seg borte da. Men nei, på slutten av økten kom det snikende... Ikke veldig vondt, men jeg merket det. Liker absolutt ikke dette :( Jeg er jo ung, har ikke lyst til å føle meg som en gammel dame...

Har som sagt kjent på disse smertene 3-4 år nå, men før tenkte jeg ikke noe særlig over det, da det var så sjelden (kun hvis jeg gikk en lang tur hovedsakelig på asfalt), men det har som sagt blitt oftere og oftere. Kjenner de samme smertene hvis jeg blir liggende for lenge på én side når jeg sover, våkner og må snu meg fordi det gjør vondt...

Hva bør jeg gjøre? Dette skaper ikke noen spesielle problemer for meg i hverdagen (ennå), men vil jo absolutt ikke at det skal bli verre! Bør jeg oppsøke fysioterapeut eller noe? Finnes det treningsøvelser som kan gjøre det bedre?

Takknemlig for alle råd!

Anonymous poster hash: fb79b...c93
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forresten ikke overvektig, så det hjelper ikke slanke seg heller...

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det handler om bekkenløsning etter svangerskap så vil det gjerne lee på seg i løpet av syklusen din. Hvis det er kun ved gange på hardt underlag eller under trening, så ville jeg tippe mer på for korte/stive lårmuskler forran og bak, samt for stive rumpemuskler og psoas. Snakk med en fysioterapeut eller gå til en god idrettsmassør. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker p-piller, så har ingen naturlig syklus. Men mulig hormonene fra dem kan gjøre det verre? Jeg vet ikke.

TS

Skrevet

Det kan hende du har en liten feilstilling i beina eller en skjevhet i ryggen, men generelt sett er det vanlig å få vondt i rygg, hofter eller bekken om du går mye på flatt og hardt underlag med for dårlig demping i skoene.

Prøv å kjøpe deg et godt par joggesko, gjerne med ekstra innleggsåler og se om det hjelper. Hvis ikke, ville jeg tatt det opp med fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er skoliose? Altså at det ene benet er litte granne lengre enn det andre? jeg har skoliose og skjevhet i ryggen. Skoliosen er 1,5 cm. Bekkenet er skjevt. Og jeg er ganske plaget med nettopp det du beskriver. Avdekkes med MR men, ikke så mye å gjøre med i grunn.

Anonymous poster hash: 4d5ff...79d
Skrevet

Få sjekket om du har like lange bein.Og ikke minst hofter. Manuellterapi eller fysio kan hjelpe deg der

Kjøp sko som demper

Skrevet

Som nokre har vore inne på kan det vere korte muskler. Fysio, kiropraktor el.l. kan sikkert hjelpe deg å finne ut om det er problemet, og korleis du ev løyser det.

Ellers er det ikkje uvanlig å få vondt i bein, hofter eller rygg av å gå på avfalt. Skaff deg joggesko meg god demping, og unngå trening på hardt underlag.

Gjest sophia21
Skrevet

Hm, aldri vært gravid så aner ikke om det kan ha gjort noe. Men hadde lignende smerter på samme sted som jeg forstår det, hos meg ble det imidlertid veldig ille, det var hoftebetennelse og "nesten-lyskestrekk". Fikk en kur mot det og midlertidig treningsforbud, er nå kvitt det :) Tror ikke du bør teste og belaste før du har fått det sjekket ut.

Skrevet

Jeg har en liten feilstilling i beina/bekkenet, og opplever akkurat det samme som deg. I en viss stilling kan jeg bevege beinet lenger ut enn andre kan. Når man ligger på rygg, har beina opp i 90 graders vinkel og roterer hofteleddet (kulen) utover.

Får ikke behandling for det så langt i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en feilstillining i bena og får da vondt i hoftene, slik du beskrive.

Min beste løsning var ortoped og gode sko, samt å trene yoga. Yoga er veldig bra for hoftene. Etter at jeg begynte med yoga fast har jeg ikke hatt mer vondt.

Anonymous poster hash: 56aec...0f9
Skrevet (endret)

Jeg kan få litt til veldig vondt i hofteleddene om jeg går et stykke, f.eks. 30 minutter. Det kan være alt fra en liten ubehagelig følelse for hvert skritt til at det er så vondt at jeg pines for hvert steg, men heldigvis skjer ikke det ofte.

Er blitt røntget for dette og de fant ingenting feil. Jeg lurer på om det kan være en form for betennelse som blusser opp innimellom, men har virkelig ikke peiling.

Det oppleves i hvert fall som om smerten sitter i selve hofteleddene, altså der øvre lårben møter hoftene. Smerten sitter mer foran enn bak, og den gjør at det er vondt å løfte benet/flytte benet fremover. Står jeg stille merker jeg nesten ingenting.

Har jeg gått langt nok til å få skikkelig vondt kan det ta noen dager før smerten slipper helt, men som regel er det borte neste dag.

EDIT: Og jeg er ung, slank og uten barn.

Endret av Tonje!
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan få litt til veldig vondt i hofteleddene om jeg går et stykke, f.eks. 30 minutter. Det kan være alt fra en liten ubehagelig følelse for hvert skritt til at det er så vondt at jeg pines for hvert steg, men heldigvis skjer ikke det ofte.

Er blitt røntget for dette og de fant ingenting feil. Jeg lurer på om det kan være en form for betennelse som blusser opp innimellom, men har virkelig ikke peiling.

Det oppleves i hvert fall som om smerten sitter i selve hofteleddene, altså der øvre lårben møter hoftene. Smerten sitter mer foran enn bak, og den gjør at det er vondt å løfte benet/flytte benet fremover. Står jeg stille merker jeg nesten ingenting.

Har jeg gått langt nok til å få skikkelig vondt kan det ta noen dager før smerten slipper helt, men som regel er det borte neste dag.

EDIT: Og jeg er ung, slank og uten barn.

Er akkurat slik mine smerter er!

Takk for alle svar. Får vel oppsøke lege med dette...

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vanskelig å si noe sikkert uten å undersøke deg, men dette høres veldig ut som Trochanter-bursitt.
Det vil si betennelse i slimposene i hofteleddet. Slike betennelser kan være litt vanskelig å bli helt kvitt, og ofte kan de variere i grad, bli bedre i noen perioder, og senere ta seg opp igjen. Smerter oppstår når sener og muskelfester glir over den betente slimposen. I tillegg er det ofte vondt å ligge på siden (på hoftekulen), spesielt på hardt underlag.

Her er et bilde som viser hvor slimposen ligger øverst på siden av lårbenet, var det den lokalisasjonen du forsøkte å forklare?
http://www.google.no/imgres?um=1&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:nb-NO:official&hl=en&biw=1280&bih=617&tbm=isch&tbnid=v1shELAwqwKEeM:&imgrefurl=http://www.eorthopod.com/content/trochanteric-bursitis-surgery&docid=h-4xpYMcsAqEXM&imgurl=http://www.eorthopod.com/sites/default/files/images/hip_bursectomy_intro01.jpg&w=400&h=400&ei=TAy-UcOHNKXT4QT09ICYDw&zoom=1&ved=1t:3588,r:5,s:0,i:99&iact=rc&page=1&tbnh=182&tbnw=182&start=0&ndsp=12&tx=128&ty=15

Jeg har selv trochanter-bursitt som jeg ikke blir fullstendig kvitt, jeg har prøvd ulike medikamenter over lengre tid, men det ser ikke ut til å ha gjort noen forskjell. Det er også mulig å sette kortisonsprøyter rett i slimposen. For noen virker dette veldig bra, for andre ikke. Dette har jeg ingen personlig erfaring med.

Det som virker best for meg er å være i variert aktivitet så ofte som mulig, uten å overbelaste. Også styrketrening er bra, men jeg anbefaler at du får veiledning, slik at du ikke gjør vondt verre. I tillegg kan ulike tøyeøvelser hjelpe. En fysioterapaut kan gi veiledning angående dette.

Jeg foreslår at du oppsøker fastlegen din, slik at du i alle fall kommer ett skritt nærmere å vite hva du står overfor, om det er bursitt eller noe annet.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 9a95b...fd6
  • 10 år senere...
Skrevet

Jeg har slitasje i hofta og har blitt frarådet og gå på asfalt.  Bør gå på mykere  underlag. Men tenker  at en tur på asfalt en gang i blant ikke skader. Jeg har gått veldig mye på asfalt og får litt slitasje  i hofta. 

Skrevet

Noen som har erfaring med slitasje i hofta og har begrensninger på turgåing? Jeg har gått turer i over 25 år, og det er trist hvis det skal stoppe nå. Tenker det blir en tur på asfalt i dag. 

Skrevet

Jeg har også trøbbel med asfalt og forsøker å komme meg til myk, gyngende skogsbunn når jeg kan det, men før en kommer dit må jeg gå på asfalt, så jeg ser nok ikke så lyst på fremtiden. Det som er vondt nå kommer til å bli vondere etter hvert. Slitasje kan ikke repareres enkelt.  :( 

Anonymkode: 80ce0...13c

Skrevet

Jeg dro på storby ferie en langhelg må og trudde jeg måtte på sykehus, hadde store smerter i hofte/lysk/ beklen av all asfalt og brostein 😪

Anonymkode: 180ca...dcb

Skrevet

I tillegg til det du allerede har fått foreslått, så kan det også være at du har veldig svak setemuskulatur. Jeg anbefaler å oppsøke fysio eller kiropraktor for undersøkelse og evnt tilpasset treningsprogram. 

Anonymkode: 7039b...509

Skrevet

Samme her, men bor i Bergen sentrum og har ikke bil og må gå for å komme meg til butikken osv.

Hadde jeg hatt bil måtte jeg gått på hardt underlag uansett.

Anonymkode: 1bd6d...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...