Gå til innhold

Lavkarbo, korndilemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tålt korn relativt godt. Blir noe oppblåst rett etter måltidene, men utover dette har jeg aldri fått noen åpenbare plager av det. Har imidlertid valgt å kutte det ut som hverdagsmat nå i forbindelse med en overgang til lavkarbokosthold, siden jeg mener dette er sunnere (samt søtsuget og tendenser til sinnsykt fråtsing elimineres så godt som totalt, så langt hvertfall).

Men, jeg leser at folk som har levd en stund uten korn, kan bli veldig dårlige dersom de spiser litt av det igjen. At kroppen på en måte slutter å tåle det (evt. begynner å tåle det enda dårligere enn før)?

Dette er nemlig noe jeg ønsker å unngå. Jeg har lyst til å unne meg et par scones med litt smør og syltetøy, eller en hamburger med vanlig brød, eller noe slikt en gang eller to i måneden, uten å ende opp kjempeoppblåst, kvalm og full av disse andre plagene folk forteller om.

Er det noen måte å unngå dette på? Planen min er nemlig ikke å aldri spise mer korn i hele mitt liv, men å holde det unna hverdagskosten, slik at det, og sukker, og andre usunne matvarer, blir noe man kan "unne seg"/spise en sjelden gang i ny og ne.

Hvordan forhindrer jeg at kroppen min slutter å tåle korn?

Anonymous poster hash: f9ed2...9c5
Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg lever på lavkarbo i ukedagene men på lørdag så kan jeg spise bakevarer og fastfood, samt litt godterier ;)

Funker fint det :)

AnonymBruker
Skrevet

Heartbeat, går du ned i vekt av å gjøre det slikt (dersom det er det som er målet ditt, da)? (Og i så fall: er du normalvektig eller overvektig, om jeg kan spørre?) Uten å telle kalorier?

I så fall skal jeg også gjøre det slik. :> Selv har jeg kun en 5-10 kg som skal av, og er innenfor normalvektig-BMI, så jeg har tenkt at jeg kanskje ikke har kunnet ha noen slike ukentlige "spisedager" siden jeg allerede sliter veeeldig med å gå ned disse kiloene.. kanskje jeg får ha noe slikt hver annen uke f.eks.

Skrevet

Jeg kan få problemer led fint hvetemel om jeg spiser det over flere måltider på en dag. Grovere korntyper går som regel greit, og jeg kan fint spise en bolle, litt kake eller vanlig brød til ett måltid, men må være forsiktig med mengden. Jeg har levd etter lavkarboprinsipper i ca to år. Nå holder jeg på å innføre litt mer karbohydrater, pga utholdenhetstrening, men hovedsakelig via andre alternativer enn korn.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Heartbeat, går du ned i vekt av å gjøre det slikt (dersom det er det som er målet ditt, da)? (Og i så fall: er du normalvektig eller overvektig, om jeg kan spørre?) Uten å telle kalorier?

I så fall skal jeg også gjøre det slik. :> Selv har jeg kun en 5-10 kg som skal av, og er innenfor normalvektig-BMI, så jeg har tenkt at jeg kanskje ikke har kunnet ha noen slike ukentlige "spisedager" siden jeg allerede sliter veeeldig med å gå ned disse kiloene.. kanskje jeg får ha noe slikt hver annen uke f.eks.

Nå bare holder jeg vekten, men har også gått ned i vekt på denne måten, da jeg er for glad i god mat til å kutte det helt ut. Så lenge man ikke overspiser så går det fint, med en utskeielsesdag :)

AnonymBruker
Skrevet

Fikk veldig lyst på kornbrød i dag og kjøpte det til lunsj. Fikk en utrolig magepine og ble oppblåst med en gang. Tenkte faktisk å spise det i morgen også for å se hvordan jeg reagerer da. Har spist lavkarbo i ca 5mnd.nå.

Anonymous poster hash: 669e7...39c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...