AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Skjønner ikke dette helt jeg. (Avrunder til runde tall her, så se bort fra mindre avvik) Jeg tjener 500.000 kr pr år. På lønnsslippen min har det i hele år stått at jeg har 50.000 kr til gode i feriepenger. I april fikk jeg et forskudd fra jobben på 20.000 kroner som skulle trekkes av feriepengene. Derfor regnet jeg nå med at jeg skulle få utbetalt 30.000 kr i feriepenger. I stedet får jeg utbetalt 20.000 kr. Hvor har det blitt av de 10.000 siste kronene? Jeg spurte lønningssjefen på jobben, og han sa at siden jeg har fem ukers ferie (tar det ut senere i år) så blir dette riktig. Men er det sånn at fordi jeg har en jobb med fem ukers ferie (ikke noe jeg har bedt om) så får jeg "kun" 40.000 kr i feriepenger av en jobb der jeg tjener 500.000 kr i året? Mens om jeg hadde hatt fire uker ferie så ville jeg fått 50.000 kr? Hvorfor står det da på lønnslippen at man har 50.000 kr til gode i feriepenger? Lønningssjefen klarte ikke å forklare meg dette på en måte som jeg skjønner, og han hadde det veldig travelt. Er det noen her som kan forklare meg dette? Med teskje. Tall og økonomi er ikke min sterkeste side. Anonymous poster hash: 40dc0...342
pusekatta Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Feriepenger skal meg bekjent være 10,2 % av det du har tjent det forrige året. Det høres merkelig ut at du skal bli snytt for 10 000, alle har jo 5 ukers ferie per år. Ring gjerne til arbeidstilsynet og finn ut av det. Skurrer i mine ører.
Viktualia Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Det er nok fordi de har tatt ferieoppgjør. Fem uker ferie er mer enn en månedslønn, og for at du skal slippe å få trekk på neste lønn, trekker de heller av feriepengene. 2
Kara W Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 I utgangspunktet er egentlig slik at du skal ha vanlig lønn når du jobber, og når du tar en feriedag blir det trekk i lønn og du får isteden utbetalt 1/25 av feriepengene dine. Det sier seg selv at det hadde vært utrolig kronglete å få til i praksis for lønnsansvarlige. Derfor gjør mange det slik at de trekker all ferien i juni, og gir ut alle feriepengene istedenfor. Men så er det bare 21 arbeidsdager i juni (i snitt). Du har altså nå blitt trukket 21 dager i lønn, men fått utbetalt 25 dager ferie. Noen arbeidsgiver velger dermed å trekke 4 dagers lønn fra feriepengene igjen. Dette har de full rett til å gjøre innenfor loven. Håper det ble forståelig.
Frøken S Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Feriepengene dine skal vare i 5 uker, så for å ikke få en uke trukket av ordinær lønn når du tar den siste ferieuken, så trekkes de av feriepengene dine nå, mot at du får full lønn resten av året. Det går opp i opp og er helt vanlig når man har fastlønn. Dårlig forklart, men håper du forstår.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Ok, takk for svar. Jeg er dum som et brød når det gjelder slike ting, så jeg sliter litt. Men det begynner å demre for meg, så jeg skal tenke litt hardere og så skjønner jeg det sikkert snart. Hm, ja, jo, jeg tror jeg skjønner. TS Anonymous poster hash: 40dc0...342
Kara W Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Lønn kan være ganske uforståelig til tider. Bare å spørre om det er mer du lurer på eller ikke skjønner.
pressplay Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Her er det flere feller å gå i. Hvis årslønnen din er på 500 000 betyr ikke det at feriepengegrunnlaget ditt er 500 000. Årslønnen er regnet ut hvis du jobber hele året uten ferie. De ukene man er i ferie får man altså ikke lønn. La oss si at du har 500 000 i årslønn. I året er det 52 uker. Av disse jobber du 47 uker (5 uker fri). ---------------------- 500 000 / 52 = 9615,4 kr i ukelønn. 47 * 9615,4 = 451 924 i feriepenge-grunnlag. ----------------------- Det er av feriepenge-grunnlaget man skal regne feriepenger. Da du har 5 uker ferie utgjør dette 12% av grunnlaget. Grunnen til at du får 12 % er at du jobber 1 uke mindre enn dem med 4 uker og dermed får 1 uke mindre i året til å opparbeide deg feriepenge-grunnlag. ------------------------- 451 924 * 0,12 = 54230 kr i feriepenger -------------------------- Så kommer det som mange glemmer. Du har 5 ukers ferie. Det er det samme som 1 måned og 1 uke ferie. For å gjøre det enkelt for lønningskontoret får man ikke lønn i juni, men feriepenger. I Juli blir man trekt 1 uke i lønn. Da har du blitt trukket 5 uker i lønn; 4 i juni og 1 i juli. Dette er uavhengig av når man faktisk tar ferie. Dermed blir Juli-lønningen din 28846 kr i brutto i stedet for 38461 kr. i brutto som vanlig. I netto, hvis vi tar utgangspunkt i 30% skatt, får du utbetalt 6730 kr mindre i Juli måned. Kan dette forklare lønnsforskjellen?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Enkelt forklart: Man har krav på fire uker og en dag ferie, og det er dette feriepengene skal dekke. Men så har man den femte ferieuka - arbeidsgiver kan velge om han vil trekke deg for den femte uka når du tar den, eller at han trekker den femte ferieuka fra feriepengeutbetalingen, slik at du kan ta den femte uka uten å bli trukket når du faktisk tar den. Hvis du IKKE tar ut hele den femte uka, noe du ikke må gjøre, må arbeidsgiveren tilbakebetale det han har trukket, som du ikke har tatt ut ved årsslutt. Anonymous poster hash: f43de...bfd
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Hæ? Fire uker og EN DAG ferie + en uke (5. ferieuka)? Hvorfor den ene dagen? Kan aldri huske at jeg har fått den ene dagen...Anonymous poster hash: c70ed...754
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Hæ? Fire uker og EN DAG ferie + en uke (5. ferieuka)? Hvorfor den ene dagen? Kan aldri huske at jeg har fått den ene dagen...Anonymous poster hash: c70ed...754 Hvis man har fem uker ferie får man vel sjelden Grodagen i tillegg. Det man har krav på etter ferieloven er fire uker + en dag, men stadig flere får fem uker. Anonymous poster hash: 9fc75...29e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Den femte uka er forhandlet fram i tariffavtale med bedrifter, bedrifter som ikke følger tariffavtale følger loven dvs 4 uker + 1 dag, og betaler 10,2 prosent av lønn i feriepenger. Avtalebedrifter betaler 12 prosent av lønn og gir 5 uker ferie (4 uker + 1) + 4 ekstra feriedager. Anonymous poster hash: 707fe...ae7
Brimi Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Får man ikke utbetalt vanlig lønn i juli når man får feriepenger i juni? Beklager for kupping av tråden.
mariie Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Får man ikke utbetalt vanlig lønn i juli når man får feriepenger i juni? Beklager for kupping av tråden. Jo, de fleste bedrifter gjør dette. Ferietrekk i juni, normal lønn i alle andre måneder i året uavhengig om man har ferie eller ikke
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Får man ikke utbetalt vanlig lønn i juli når man får feriepenger i juni? Beklager for kupping av tråden. Kommer an på om en går på fastlønn eller timelønn, jeg går på timelønn full lønn og feriepenger utbetalt i juni (mai lønn) junilønn utbetalt i juli, ingen utbetaling i august. Anonymous poster hash: 707fe...ae7
Sophie-Ann Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Ferieloven regner lørdag som vanlig arbeidsdag, derfor blir det så rare tall. Se på lønnslippen din fra desember ifjor, der står det feriepengegrunnlaget. Har du 5 ukers ferie, skal du ha 12% av dette, men det er noen arbeidsgivere som trekker 4/26 deler av feriepengene dine før du får dem utbetalt, dette for å dekke opp for den 5. ferieuken. De kan også trekke dette av den mnd du faktisk tar den siste ferieuken. Vi får feriepenger i juni, og vanlig lønn resten av sommeren. Her trekker de 4 dager fra feriepengene før vi får dem, slik at vi får vanlige månedslønner i juli og august.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Enkelt forklart: . Hvis du IKKE tar ut hele den femte uka, noe du ikke må gjøre, må arbeidsgiveren tilbakebetale det han har trukket, som du ikke har tatt ut ved årsslutt. Anonymous poster hash: f43de...bfd Mener å huske at det for noen år siden kom en lov som gjorde det forbudt å utbetale ubenyttet ferie i penger? Altså arbeidstaker må selv sørge for å bruke opp ferien sin, eller få den overført til neste år. Anonymous poster hash: 2d32f...9e1 1
Sofie1 Skrevet 5. juli 2013 #18 Skrevet 5. juli 2013 Skjønner ikke dette helt jeg. (Avrunder til runde tall her, så se bort fra mindre avvik) Jeg tjener 500.000 kr pr år. På lønnsslippen min har det i hele år stått at jeg har 50.000 kr til gode i feriepenger. I april fikk jeg et forskudd fra jobben på 20.000 kroner som skulle trekkes av feriepengene. Derfor regnet jeg nå med at jeg skulle få utbetalt 30.000 kr i feriepenger. I stedet får jeg utbetalt 20.000 kr. Hvor har det blitt av de 10.000 siste kronene? Jeg spurte lønningssjefen på jobben, og han sa at siden jeg har fem ukers ferie (tar det ut senere i år) så blir dette riktig. Men er det sånn at fordi jeg har en jobb med fem ukers ferie (ikke noe jeg har bedt om) så får jeg "kun" 40.000 kr i feriepenger av en jobb der jeg tjener 500.000 kr i året? Mens om jeg hadde hatt fire uker ferie så ville jeg fått 50.000 kr? Hvorfor står det da på lønnslippen at man har 50.000 kr til gode i feriepenger? Lønningssjefen klarte ikke å forklare meg dette på en måte som jeg skjønner, og han hadde det veldig travelt. Er det noen her som kan forklare meg dette? Med teskje. Tall og økonomi er ikke min sterkeste side. Anonymous poster hash: 40dc0...342 Dette ser jo helt riktig ut! Du har en årslønn på 500000 kr som gir en månedslønn på kr 41.667. Videre skal du så trekkes for ferie for 5 uker. De fleste bedrifter regner at det er 6 virkedager i en uke - Dvs 5 uker ferie= 30 virkedager. Videre så er en måned = 26 virkedager. Ferietrekket blir dermed 30/26 deler av din månedslønn. - altså 41.667*30 delt på 26 = 48.076. Så får du utbetalt de 50.000 som du har i feriepenger opptjent i 2012 samt at du trekkes for forskuddet på 20.000 kr: Månedslønn: 41.667 Trekk ferie - 48.076 Feriepenger + 50.000 Forskudd - 20.000 Netto 23.589 Når du så tar ut ferie så vil du få utbetalt din vanlige månedslønn.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 6. juli 2013 #19 Skrevet 6. juli 2013 Mener å huske at det for noen år siden kom en lov som gjorde det forbudt å utbetale ubenyttet ferie i penger? Altså arbeidstaker må selv sørge for å bruke opp ferien sin, eller få den overført til neste år.Anonymous poster hash: 2d32f...9e1 Ferieloven ble endret. Dersom man skal ha utbetalt ferie som ikke kan overflyttes (12 dager pluss den femte ferieuken, minus Gro-dagen) skal dette ha grunnlag i at man har vært sykemeldt og av den grunn ikke har hatt mulighet til å ta ut ferie. Om dette er tilfelle, skal feriedager som ikke er avviklet utbetales i januar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå