Gjest Cloud9 Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 En i familien min har en iPad (1.generasjon) med IOS 3.2.2. På den har h*n hotmail som email. H*n hadde fått en email fra en venninne som h*n hadde åpnet, og i emailen var det en link. Denne linken hadde blitt trykket på og h*n hadde blitt sendt til en side på Internett som ba om brukernavn og passord. Brukernavn og passord ble IKKE lagt inn. Side ble slettet, likeså email. Familiemedlem ringte til venninne og ettersom jeg skjønte var dette en email som hadde "spredt seg sånn uten videre". Spørsmålet mitt er om iPad'n og/ eller emailen er blitt infisert? Hva kan man i såfall gjøre? (Vil presisere at jeg selv sletter alt av email som virker mistenkelig, og jeg har selv høyt sikkerhetsnivå på alle enhetene mine. Har selv hatt virus/ trojaner og vil ALDRI ha det igjen).
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Email-virus er laget for pc. Anonymous poster hash: 5123b...a07 2
Gjest Cloud9 Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Jaha? Og hvis man åpner hotmailen på pc da? (Gawd, jeg er så noob på sånt. )
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Om pcen din ikke har brannmur kan får virus ja. Anonymous poster hash: 5123b...a07
Gjest Cloud9 Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Har ikke pc'er vanligvis brannmur? Regner med at det er trygt at h*n bare bruker iPadden til email, og ikke pc? (Jeg selv har både brannmur, MBAM og MSE, så burde vel være trygg). Jo, et annet idiotisk spørsmål. Familiemedlem var tilkoblet hjemme-WiFi, og det er flere enheter koblet opp mot det; Pc, Mac, iPhoner, iPadder... Kan et eventuelt virus bli sendt til dem?
slask Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 En datamaskin, om det er nettbrett, pc, laptop eller hva, som blir infisert av noe bare man kommer til en hvilken som helst nettside...den maskinen er å anse som defekt i utgangspunktet. Feilprogrammert. Det må minimum være et passord som _må_ tastes for systemendringer/installasjon av ny programvare. At det bare kommer en plakat som spør ja eller nei er heller ikke godt nok for da kan du ikke låne den bort et minutt uten fare for gass i forruskeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå