Mulancholy Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Fekk valsellampene til å lyse. Ho sa me hadde malware og virus og at eg måtte slå på dataen og så kunne ho vise meg kor viruset var. Eg trur nok ho prøvde å svindle meg på ein eller annen måte så eg sa at ho heller fekk ringe tilbake seinare når eigaren av dataen er tilstede. Har nokon fått samme telefon? Veit De kva konsekvensen kunne vert om eg hadde gjordt som ho sa? Ho sa ho ringte fra techno consern eller noko slikt, sleit med å få med meg kva ho sa.
Gjest meh Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Ja, svindel. Det er ingen som jobber legitimt på det viset ved å ringe rundt til folk og si at de har malware. Hvor skulle disse tross alt ha fått den informasjonen fra? Endret 12. juni 2013 av meh 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Ja, svindel. Det ingen som jobber legitimt på det viset ved å ringe rundt til folk og si at de har malware. Hvor skulle disse tross alt ha fått den informasjonen fra? Maskiner som er infisert vil ofte begynne å sende ut enorme mengder søppelepost eller andre typer data, og det er lett for internettleverandøren å se. Vet ikke om det er vanlig at de sier ifra til kunden, men hvis de gjør det vil de nok heller presentere seg som den internettleverandøren man bruker. Anonymous poster hash: 29138...95f
estrella Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Det er bare tull. Det er ingen som faktisk ringer for å informere hvis du har virus o.l på maskinen..Har stått om dette i aviser tidligere, at man aldri skal gjøre som dem sier. Bare legg på og si at du ikke ønsker kontakt med dem. 5
Nautika Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Jeg har fått noen sånne oppringninger noen ganger. Sist gang prøvde jeg å drøye ut tida mest mulig. De ringer fra utlandet, så det kan jo bli dyrt etterhvert. Dama i telefonen lukta lunta og la på ganske kjapt... Endret 12. juni 2013 av Nautika
Mulancholy Skrevet 12. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2013 Takk for svar. Skjønte med ein gang at det var svindel, men lurer fortsatt på koss ho kunne ha svindle meg om eg hadde skrudd på dataen. Min første tanke var vel at ho hadde fått meg til å laste ned noko virus... Eg sa det til henne og eg, koss veit eg at du snakker sant og at dette ikkje er ein svindel då? Einaste troverdige ho sa var vel at me hadde virus, det har me hatt ofte...
Mulancholy Skrevet 12. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 12. juni 2013 No ringte ho nettopp igjen, eg lata som eg ikkje snakka engelsk...
Pusemamma Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Dette er svindel. Får sånne telefoner flere ganger mnd fra en som ringer fra Microsoft. Aldri gjør som de sier uansett firma de ringer fra. De styrer dataen din og stjeler informasjon derfra, vips så har de tømt bank kontoen din og kanskje andre ting du har der.
Gjest Cloud9 Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Oppringninger om å laste ned et eller annet eller forandre passord er forsøk på scam eller phishing ( https://en.wikipedia.org/wiki/Phishing ) Svindel med andre ord. Får man en email/ sms hvor det står "Update your Apple ID" eller "Update your VISA/ MasterCard password" så er det noen møkkafolk der ute som vil stjele informasjon fra deg. Endret 12. juni 2013 av Cloud9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå