AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Veslemor er blitt 4 måneder. Hun har kun blitt delammet siden hun var 4 uker, så har det blitt mer og mer flaske. Nå ammer jeg morgen, kanskje kveld, ellers får hun MME. På 3 mnd-kontrollen snakket vi litt om dette med spising. Hun har sovet gjennom natten fra hun var 2 uker, men hadde begynt å spise ofte på dagen. Gjerne hver annen time, noe helsesøster syntes var mye siden hun fikk MME. Så vi ble enige om at vi skulle prøve å "holde henne i gang" så hun ikke spiste så ofte, sånn at magen fikk hvile. I stede har utviklingen gått andre veien. Når hun er sulten er hun rasende og ingenting hjelper så da må hun nesten bare få mat. Nå går det gjerne ikke mer enn en time mellom hvert måltid. Hun spiser seg alltid mett, vi raper, går litt med henne, tilbyr på nytt for å være sikre på at hun er mett - noe hun er. I tillegg har hun den siste uken begynt å våkne på natten. Først en gang, nå hver andre til tredje time, illsint fordi hun er så sulten. Nevnte grøt for helsesøster siden det metter mer og hun tydelig ikke blir mett, men nei, det skulle de ikke ha før de ble 6 mnd.. Hva gjør man da? Hun virker aldri mett lenger og det er jo litt trist at det nå ødelegger de fine rutinene hun har hatt på natten.. Anonymous poster hash: 9dfb0...d98
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Barn som får mme kan introduseres for grøt når de er 4 mnd. Står i alle bøker og brosjyrer om spedbarnsmat. Men det er normalt at noen barn kan sove natten gjennom for så å senere våkne for å trenge mat igjen.Anonymous poster hash: ec35b...1ec
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Barn som får mme kan introduseres for grøt når de er 4 mnd. Står i alle bøker og brosjyrer om spedbarnsmat. Men det er normalt at noen barn kan sove natten gjennom for så å senere våkne for å trenge mat igjen.Anonymous poster hash: ec35b...1ec Takk for svar - jeg har visst litt for mye tillitt til helsesøster:) Ville du begynt med grøt om babyen var sånn? Anonymous poster hash: 9dfb0...d98
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Om baby krevde store mengder mme på dagen hver time ville jeg starta introduksjon av grøt ja, og smaksprøver av andre ting også. Bare vit at det ikke nødvendigvis forandrer naytesøvnen, da det er helt normalt at de i perioder igjen våkner mer om natta og også trenger mat om natta også selv om de ikke har trengt det førAnonymous poster hash: ec35b...1ec
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Om baby krevde store mengder mme på dagen hver time ville jeg starta introduksjon av grøt ja, og smaksprøver av andre ting også. Bare vit at det ikke nødvendigvis forandrer naytesøvnen, da det er helt normalt at de i perioder igjen våkner mer om natta og også trenger mat om natta også selv om de ikke har trengt det førAnonymous poster hash: ec35b...1ec Takk for svar. Det gjør meg ingenting at hun våkner. Hun får mat og sover videre uansett. Men tenkte kanskje hun var veldig sulten når hun plutselig skal ha mat så mye oftere hele tiden Takk igjen! Anonymous poster hash: 9dfb0...d98
Gjest Duftlys Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Min baby på snart 4 mnd får kun mme, og vi skal begynne med grøt snart. Merkelig av helsesøster å si det var 6 mnd. Det gjelder jo barn som fullammes. De kan også introduseres for fast føde når de er 4 mnd bare så det er sagt:)
Stinelin Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Jeg delammet, og fikk beskjed om at fra 4mnd skulle det introduseres fast føde i stedet for å trappe opp mengden mme. Det er også anbefalingene i de fleste bøker og brosjyrer jeg har lest om dette. Du kan trygt begynne å la henne smake på mat. Her var ikke grøt noen slager i starten, men han smakte på mye annet. Brukte lang tid på å komme opp i "nyttig" mengde, så jeg syntes det var greit å starte tidlig.
Kakaoen Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Jeg fullammet til lillegutt var 3 mnd. Da fikk han flaske på kvelden fordi han ikke ville jobbe for maten og ble så ekstremt urolig at jeg ble sprø. Men men.. Jeg begynte å introdusere grøt den dagen han var 4 mnd Er ikke noe problem det synes jeg Og i "gamledager" fikk man grøt enda tidligere. og det ble jo folk av oss også Er bra du har tiltro til hs Jeg hører kun på min hs om ho gir meg det svaret jeg vil ha hehehe.. Ellers så følger jeg magefølelsen min
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Ved 4 måneder er kroppen klar for å fordøye annet enn melk. Jeg ville innført litt grøt nå framfor å øke MME-mengden. Jeg har selv en på 3 måneder som nå ligger rundt 1 liter i døgnet, så jeg venter spent på at vi kan bytte ut litt av melken med grøt slik at hun slipper å øke langt over denne anbefalte mengden. Anonymous poster hash: 756e5...0b3
Gjest Elyssa Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Er det ikke anbefalt med grøt ved 4 mnd når man gir MME da?
Gjest Duftlys Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Er det ikke anbefalt med grøt ved 4 mnd når man gir MME da? Jo, det er det. Babyen min på 3 mnd får kun MME og har vært mett og førnøyd helt til noen uker siden da han våkna enda flere gange om natta for mat (normalt våkner han en gang). Helsestasjonen mente jeg skulle bare øke mengden MME, men da hadde han jo sikkert vært oppe i 1,5 liter i døgnet!!! Da jeg påpekte det, hadde de aldri hørt noe om at over en liter MME kunne være uheldig på sikt. Syns forøvrig helsepersonell vet for lite om MME. Off topic, men måtte bare si det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå