Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lufter en sak her før jeg tar det opp på hjemmebane...

Jeg har aleneansvar for 1 barn og har bodd i min enebolig, sammen med mitt barn, de siste 5 år.

Jeg fikk samboer for 1 år siden. Han flyttet til min by fra sin hjemplass for noen år siden og i fjor flyttet han inn til oss. Han kjøpte samtidig leilighet på sin hjemplass for å ha en plass å være når han er der på ferie.

Han tjener en god del mer enn meg. Han har ikke barn. (Jeg forventer ikke at han på noen måte skal være med på å forsørge mitt barn.) Han leier ut leiligheten sin på sin opprinnelige hjemplass for en symbolsk sum (ca 3000/4000 pr/mnd). Regner med at han fortsatt må betale en del på både lån/forsikring og diverse annet som følger med å eie.

Den tiden vi har bodd under samme tak, så har vi delt alt av matutgifter. Men det er det. Han betaler ingenting for å bo her. Jeg har tenkt som så : Han eier selv og betaler der, så da er det greit. Har hatt tid til å se litt på dette i det siste, og mener ikke lenger at dette er helt greit. Han leier ut sin leilighet og får dermed også noe "hjelp" i betaling på leiligheten og han tjener en god del mer enn meg.

Hva mener dere om dette ??

Anonymous poster hash: 1ca92...fba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at du burde kreve en sum av ham som husleie. Det er bare fair and square, spesielt også siden han eier sin egen leilighet og får hjelp til å betale ned på den? Da jeg bodde hos min eks i hans leilighet, betalte jeg en liten sum. Det var mest for samvittighetens skyld hos begge to - det ville føltes ubehagelig å bo der gratis.

Gjest Gjest
Skrevet

Han tjener godt på å bo gratis hos deg.

• Liker 2
Skrevet

Ja, han burde betale for å bo hos deg.

Gjest regine
Skrevet

Selvsagt burde han betale for å bo hos deg! At dere hittil kun har delt på utgifter til mat og ingenting annet, høres merkelig ut for meg. At han i tillegg heller ikke betaler husleie gjør jo at du i praksis forsørger han. Selv om han tjener bedre!

Alle må betale for å bo! Husleien han må betale kan også inkludere faste utgifter (som internett, kommunale utgifter, innboforsikring oa), eller så må dere også dele disse. Og det er uavhengig av om han tjener bedre enn deg eller ikke, det går på prinsippet. Ingen kan forvente å bo gratis.

Antar vel og at du mister evt. stønader som enslig forsørger når dere har bodd sammen i over 1 år (dvs. ekstra barnetrygd og evt. stønad til barnetilsyn). Det er selvsagt fortsatt slik at du skal forsørge din unge, men når du faktisk taper på at dere bor sammen, er det enda mer urimelig at han ikke betaler overhode for å bo.

Tror vel dere burde ta en skikkelig økonomiprat - slik det er nå er det rett og slett urimelig for din del.

AnonymBruker
Skrevet

Slik har vi det hos oss:

To soverom, ene til ungen. Hennes rom er på 15kvm. Dette utgjør 10% av total areal. Dvs, samboer betaler 40% av kostnader og jeg 60%. Dette gjelder kun bosituasjon. Når det gjelder mat så betaler jeg 500kr ekstra enn han.

Vi har egen konto hvor overfører faste beløp hver måned som dekker alle disse felleskostnadene vi har.

Anbefales. Ingen krangling om økonomi, for vi har logisk plan som begge er enige i og holder den.

Synd dette kommer først ett år etter innflytning for sånt er noe av det første man skriver kontrakt om før man flytter sammen. Hvis du tar det opp med han nå så skjønner han sikkert ikke hvorfor han plutselig må betale(folk er dumme).

Jobber med privatøkonomi til vanlig og tro meg, du er en av altfor mange som sitter i denne problemstillingen. Veldig synd.

Konklusjon: ja, han skal betale leie. Ingen bor gratis.

Anonymous poster hash: a7872...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Antar vel og at du mister evt. stønader som enslig forsørger når dere har bodd sammen i over 1 år (dvs. ekstra barnetrygd og evt. stønad til barnetilsyn). Det er selvsagt fortsatt slik at du skal forsørge din unge, men når du faktisk taper på at dere bor sammen, er det enda mer urimelig at han ikke betaler overhode for å bo.

Mister det først når man har vært registrerte samboere i 2år. Eller gifter seg, men sistnevnte er kanskje ikke aktuelt enda.

Gjest Miranda2011
Skrevet

Hei

Lufter en sak her før jeg tar det opp på hjemmebane...

Jeg har aleneansvar for 1 barn og har bodd i min enebolig, sammen med mitt barn, de siste 5 år.

Jeg fikk samboer for 1 år siden. Han flyttet til min by fra sin hjemplass for noen år siden og i fjor flyttet han inn til oss. Han kjøpte samtidig leilighet på sin hjemplass for å ha en plass å være når han er der på ferie.

Han tjener en god del mer enn meg. Han har ikke barn. (Jeg forventer ikke at han på noen måte skal være med på å forsørge mitt barn.) Han leier ut leiligheten sin på sin opprinnelige hjemplass for en symbolsk sum (ca 3000/4000 pr/mnd). Regner med at han fortsatt må betale en del på både lån/forsikring og diverse annet som følger med å eie.

Den tiden vi har bodd under samme tak, så har vi delt alt av matutgifter. Men det er det. Han betaler ingenting for å bo her. Jeg har tenkt som så : Han eier selv og betaler der, så da er det greit. Har hatt tid til å se litt på dette i det siste, og mener ikke lenger at dette er helt greit. Han leier ut sin leilighet og får dermed også noe "hjelp" i betaling på leiligheten og han tjener en god del mer enn meg.

Hva mener dere om dette ??

I tillegg til mat, burde han være med på å betale for strøm, vann, tv, internett, ja alt unntatt selve huslånet, siden huset står på deg.

Gjest iGirl
Skrevet

må være slitsomt å ha alt så firkantet ..."jeg betaler så og så mange % og han så mange %" .. skjønner hvis man nettopp har flyttet sammen kanskje, men etter et par år synes jeg dette er rart..

Vi deler på alt vi.. tenker ikke over hvem som betaler hva, eller hvor mye vi bruker hver på mat/drivstoff osv..

TS, han burde helt klart være med å betale for å bo der. Hva med å prate med han om det?

• Liker 1
Gjest Miranda2011
Skrevet

Slik har vi det hos oss:

To soverom, ene til ungen. Hennes rom er på 15kvm. Dette utgjør 10% av total areal. Dvs, samboer betaler 40% av kostnader og jeg 60%. Dette gjelder kun bosituasjon. Når det gjelder mat så betaler jeg 500kr ekstra enn han.

Vi har egen konto hvor overfører faste beløp hver måned som dekker alle disse felleskostnadene vi har.

Anbefales. Ingen krangling om økonomi, for vi har logisk plan som begge er enige i og holder den.

Synd dette kommer først ett år etter innflytning for sånt er noe av det første man skriver kontrakt om før man flytter sammen. Hvis du tar det opp med han nå så skjønner han sikkert ikke hvorfor han plutselig må betale(folk er dumme).

Jobber med privatøkonomi til vanlig og tro meg, du er en av altfor mange som sitter i denne problemstillingen. Veldig synd.

Konklusjon: ja, han skal betale leie. Ingen bor gratis.

Dette, TS, er et veldig godt innlegg som du bør vurdere.

AnonymBruker
Skrevet

Dette, TS, er et veldig godt innlegg som du bør vurdere.

TS her.

Takk for mange gode svar !

Ja, det er helt klart noe jeg skal ta opp i nærmeste fremtid. Min intensjon med dette innlegget var å forhøre meg om jeg er smålig som forventer at han skal betale også her, i tillegg til det han betaler på sin egen leilighet.

Skjønner at jeg ikke er helt på jordet med tankene mine.

Er det sånn at man mister stønader for aleneforsørger først etter 2 år ?

Vanskelig tema dette synes jeg....

Skrevet

Aldri lett å ta opp det med økonomi. Men ja, han burde betale for å bo hos deg. Om ikke på huslånet, så i det minste for strøm, internett, vann osv.

Gjest Fruella
Skrevet

Hei,

du mister rett til ekstra barnetrygd når du har hatt samboer i 12 måneder og det er ditt ansvar å varsle NAV. Vedr skatteklasse 2 mister du det om/når dere får felles barn eller dere gifter dere.

AnonymBruker
Skrevet

Nja, om du eier din leilighet, så er det jo ikke heeelt fair at han skal betale på avdraget ditt (synes jeg da). Så om det ikke er uaktuelt for han å kjøpe seg inn, så kan jeg iallfall se for meg en eventuel løsning som jeg ville ha lagt frem:

- kommunale avgifter

- tv/internett

- strøm

og lignende avgifter. De synes jeg dere burde betale 50/50 eller 40/60 på.

Anonymous poster hash: 6be86...798
AnonymBruker
Skrevet

Han tjener jo godt å å bo hos deg gratis! Mens han bor hos deg så får han betalt ned egen leilighet også. Så om det en gang hadde blitt slutt mellom dere så sitter han igjen med en nedbetalt leilighet.

Anonymous poster hash: 9c4bc...8d4
  • Liker 1
Skrevet

Selvsagt burde han betale.

I mitt samboerforhold er det han som eier leiligheten, så han betaler lånet sitt, jeg betaler felleskostadene pr måned og han betaler tv, internett og strøm (har fjernvarme så varmtvann og fyring går ikke under strøm), så pr mnd betaler jeg litt mer enn han på vanlige kostnader på leiligheten(om man tar bort lån selvsagt). Men, han tjener vesentlig mye mer enn meg så han betaler også mer i mat enn det jeg gjør. Dette er en greie som fungerer for begge parter :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Hvordan ser dere på at han betaler for egen leilighet da ? Og i tillegg skal betale hos oss ?? Vanskelig dette synes jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...