Gå til innhold

Valp på 7 måneder som fremdeles gjør fra seg inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt flere hunder og alle har vært stuerene innen fire måneders alder.

Hun jeg har nå har blitt skrytt av etter alle kunstens regler når hun tisser og bæsjer ute. Allikevel fortsetter hun å gjøre fra seg inne. Spesielt tissing.

Om natten går det greit sånn 40/60. Hvis jeg våkner om morgenen og hun har gjort fra seg er det i trappa på sisalteppene (som ble lagt fordi hun ikke skulle skli). De få gangene hun bæsjer inne er det også i trappa.

Ellers bjeffer hun når hun skal ut og bæsje, men ikke tisse. Er vi våkne med henne kan hun plutselig sette seg ned rett foran oss og tisse. Hun går ikke engang mot døren og det kan være hvor som helst.

Det kan også gå fire-fem dager hvor det ikke er noen uhell. Vi har mulighet til å slippe henne rett ut i hagen, så hun er mye

ute.

Tips?

Anonymous poster hash: 0c8b1...88e

Skrevet

Min hund bæsjet inne til han hadde passert 1 år. Da hadde jeg nesten gitt opp, men plutselig en dag, var det slutt på det.

Prøv å avgrens området hunden er på om natta, og i en periode, kan det være lurt å stå opp med henne om natta, og la henne tisse ute. Ikke la henne være alene i trappa. Hold øye med henne, og ta henne med ut med en gang hun prøver å gjøre fra seg inne.

Hvor ofte pleier dere å ta henne med ut for å tisse?

AnonymBruker
Skrevet

Min hund bæsjet inne til han hadde passert 1 år. Da hadde jeg nesten gitt opp, men plutselig en dag, var det slutt på det.

Prøv å avgrens området hunden er på om natta, og i en periode, kan det være lurt å stå opp med henne om natta, og la henne tisse ute. Ikke la henne være alene i trappa. Hold øye med henne, og ta henne med ut med en gang hun prøver å gjøre fra seg inne.

Hvor ofte pleier dere å ta henne med ut for å tisse?

Hver tredje time eller noe slikt. Har en mann som er hjemme for tiden. Det jeg stusser mest på er at hun ikke finner det mest naturlig å gjøre det i nærheten av døra når hun først må. Ikke mistenker jeg noe med urinveiene heller siden hun faktisk KAN holde seg hele natten.

Men for prøve og sette en sperre ved trappa om natten. Kompostbinge gjerder funker kanskje.

Skrevet

Huff. Har en sånn hund jeg også, og det finnes få ting som er like frustrerende.

Det eneste jeg kan foreslå er at dere går ut med hunden når den har lekt, sovet, spist, drukket osv. Rett og slett ta det litt fra begynnelsen.

Det er det vi måtte gjøre med vår hund på 1 år. Hun kunne tydelig holde seg igjennom hele natten, men kunne fint finne på å sette seg ned å tisse rett foran oss. Heldigvis er hun helt husren nå.

Det kommer til å skje mye de neste månedene med valpen dere. Hunder blir husrene i forskjellig tempo. Og valper får faktisk heller ikke full blærekontroll før de er ca. 7 måneder (blitt fortalt av 2 forskjellige dyreleger).

Det kommer til å blir bedre :)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sånn treig en jeg også. Måtte bare starte på nytt, ut med en gang han hadde spist, lekt og sovet, pluss èn gang på natten.

Da gikk det til slutt:)

Anonymous poster hash: e401d...dce
Skrevet

Hver tredje time eller noe slikt. Har en mann som er hjemme for tiden. Det jeg stusser mest på er at hun ikke finner det mest naturlig å gjøre det i nærheten av døra når hun først må. Ikke mistenker jeg noe med urinveiene heller siden hun faktisk KAN holde seg hele natten.

Men for prøve og sette en sperre ved trappa om natten. Kompostbinge gjerder funker kanskje.

Da vil jeg tro det går seg til. Min var også slik, han klarte utmerket godt å holde seg, men gav ikke beskjed når han måtte, bare satte seg ned på gulvet, og gjorde det han måtte.

Jeg var nøye med å ikke la han ha tilgang til stedene hvor han likte best å gjøre fra seg, og fulgte nøye med hva han foretok seg om han forsvant ut av syne.

Plutselig en dag, så begynte han å gå til døra, helt av seg selv, men han var godt og vel et år, og jeg hadde egentlig gitt opp håpet om at han skulle bli helt renslig.

Skrevet

Min gjorde også det! Er min første egne valp, så jeg følte meg skikkelig mislykket.. Men plutselig en dag satt det :D Jeg fikk inn gode rutiner med lufting til faste tidspunkt, så gikk det fint! Har siste tur 22.30 og første 10.00 nå :) før var jeg ute hele tiden!

Skrevet

Vi var lei av at han gjorde fra seg inne "om han måtte" ved fem-seks måneders alder, så vi begynte rett og slett å si et lite "nei" i tillegg til den gamle tralten - rett ut, ros, jubel og godbit når han gjorde fra seg ute. Han var helt husrein etter et par dager.

Vil understreke at vi ikke kjeftet, la kun til et lite nei da han visste hva nei betydde.

AnonymBruker
Skrevet

Vi var lei av at han gjorde fra seg inne "om han måtte" ved fem-seks måneders alder, så vi begynte rett og slett å si et lite "nei" i tillegg til den gamle tralten - rett ut, ros, jubel og godbit når han gjorde fra seg ute. Han var helt husrein etter et par dager.

Vil understreke at vi ikke kjeftet, la kun til et lite nei da han visste hva nei betydde.

Det har jeg begynt med også. Et lite "nei" om hun tisser rett foran oss. Det er ikke slik lenger at hun ikke tør å tisse ute av den grunn. Da er det full jubel. Naboene tror sikkert vi er gale.

Gjest Vevila
Skrevet

Her holdt vi også på til han var et år. Nå vet ikke jeg hvilken rase du har, men mange småhunder bruker ofte lengre tid på å bli stuerene. Høres ut som dere gjør alt riktig i allefall, og det er vel gjerne derfor en blir så frustrert :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mange årsaker til at en hund fortsatt pisser og driter inne når den er 7 måneder. Det er selvsagt uakseptabelt og må slås hardt ned på. Hvis man ikke ønsker en hund som fortsetter med svineriet inn i voksen hundealder.

Anonymous poster hash: 79b8d...f94
Gjest suphadupha
Skrevet

Det kan være mange årsaker til at en hund fortsatt pisser og driter inne når den er 7 måneder. Det er selvsagt uakseptabelt og må slås hardt ned på. Hvis man ikke ønsker en hund som fortsetter med svineriet inn i voksen hundealder.

Anonymous poster hash: 79b8d...f94

Her har du misforstått noe veldig.

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

på felleskjøpet (og sikkert dyrebutikker osv) finnes det en pakke med noen "kluter" som du legger der hunden pleier å gjøre i fra seg. hunden vil oppsøke denne kluten av en eller annen grunn (bytt den ut hver gang hunden har gjort fra seg), å da kan du etter hvert flytte den lenger og lenger mot ute, det tar jo litt tid, men jeg mener det er bedre at hunden får den tiden den trenger og ikke blir stressa hvis den har "uhell" inne. jeg hadde en hund som gjorde fra seg i stua hvis hun fikk tilgang på den om natta, men når vi bestemte at hun bare skulle være i gangen (stor gang) om natta så gikk det over med en gang. har dere prøvd å ha henne i bur om natten? de fleste hunder liker ikke å gjøre fra seg der de skal sove eller oppholde seg :) noen få tips jeg har brukt og som har funket! :) lykke til :)

Skrevet

Kan det være at den tror teppet er ute? Ei vennine har en usky som er husrein og har vært det godt over et halvt år, gjør aldri noe inne noen steder, men hos meg, som har et langshårsteppe fra ikea, så tisser hun på det. Ingen andre steder, kun på dette!

Skrevet

på felleskjøpet (og sikkert dyrebutikker osv) finnes det en pakke med noen "kluter" som du legger der hunden pleier å gjøre i fra seg. hunden vil oppsøke denne kluten av en eller annen grunn (bytt den ut hver gang hunden har gjort fra seg), å da kan du etter hvert flytte den lenger og lenger mot ute, det tar jo litt tid, men jeg mener det er bedre at hunden får den tiden den trenger og ikke blir stressa hvis den har "uhell" inne. jeg hadde en hund som gjorde fra seg i stua hvis hun fikk tilgang på den om natta, men når vi bestemte at hun bare skulle være i gangen (stor gang) om natta så gikk det over med en gang. har dere prøvd å ha henne i bur om natten? de fleste hunder liker ikke å gjøre fra seg der de skal sove eller oppholde seg :) noen få tips jeg har brukt og som har funket! :) lykke til :)

Å bruke kluter, avispapir osv er bare en forlengelse av problemet. Hvorfor flytte kluten sakte men sikkert ut, når du kan gå ut med bikkja og lære den å gjøre fra seg ute fra dag en?

Bare fordi den har uhell inne betyr det ikke at den blir stresset ute - det kommer jo helt an på hvordan man reagerer når den har gjort fra seg inne.

Vi har en engelsk bulldog, snart tre år gammel. Bor i fjerde etasje uten heis. Hun var husren bokstavelig talt med en gang, vi var så opptatt av å gå ut ofte. (etter hun har lekt, spist, sovet). Hun fikk liksom aldri muligheten til å tisse inne. Tror vi har hatt til sammen 4 opplevelser hvor hun har tisset inne, men da var det vår egen feil.

Jeg skjønner at noen hunder ikke er like enkle, men ville bare kommentere den klute-metoden. Selvfølgelig om TS er ute hele tiden, og hunden allikevel gjør fra seg inne må man finne på noe annet. Men jeg syns den klutemetoden er litt motsigende. Du lærer jo at bikkja skal gjøre fra seg på kluten. Ikke ute. Og det er jo litt rart?

Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Å bruke kluter, avispapir osv er bare en forlengelse av problemet. Hvorfor flytte kluten sakte men sikkert ut, når du kan gå ut med bikkja og lære den å gjøre fra seg ute fra dag en?

Bare fordi den har uhell inne betyr det ikke at den blir stresset ute - det kommer jo helt an på hvordan man reagerer når den har gjort fra seg inne.

Vi har en engelsk bulldog, snart tre år gammel. Bor i fjerde etasje uten heis. Hun var husren bokstavelig talt med en gang, vi var så opptatt av å gå ut ofte. (etter hun har lekt, spist, sovet). Hun fikk liksom aldri muligheten til å tisse inne. Tror vi har hatt til sammen 4 opplevelser hvor hun har tisset inne, men da var det vår egen feil.

Jeg skjønner at noen hunder ikke er like enkle, men ville bare kommentere den klute-metoden. Selvfølgelig om TS er ute hele tiden, og hunden allikevel gjør fra seg inne må man finne på noe annet. Men jeg syns den klutemetoden er litt motsigende. Du lærer jo at bikkja skal gjøre fra seg på kluten. Ikke ute. Og det er jo litt rart?

det med kluten har faktisk hjulpet mange "problemhunder" som folk liker å kalle de. var bare et råd. å alle må finne sin måte å lære opp valpen på.

• 2 uker senere...
Skrevet

Visst hunden din ennå tisser inne - og du ser at den er på vei til det, gå bort til den og løft den etter alle fire ben, da slutter den. så bærer du den ut, og lar den gjøre fra seg ute.

Skrevet

Det synes jeg er slemt gjort. Må man på do, så må man på do. Da får man heller stå opp flere ganger om natten - heller det, enn at hunden tvinges til å holde seg i timevis eller sove i egen avføring.

Jeg synes forslaget om å ta et par steg tilbake og behandle hunden som en liten valp igjen (ut hele tiden) er en god idè. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den kun gjør det på teppebitene i trappa, kanskje det hjelper å fjerne/bytte dem ut. Det sitter lukt igjen uansett hvor godt man vasker, og kanskje det kan trigge til at den gjør fra seg der... Sett en avis foran døra, i tilfelle den ikke klarer å holde seg på natta. Og selvsagt fortsett dotreningen. Den er nok snart renslig. Noen er litt senere ute enn andre :)

Anonymous poster hash: 9aec2...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...