AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Har noen av dere prøvd å vaske svarte klær med vaskepulver for farga klær? Fungerer det? Jeg er klar over at det ikke er anbefalt altså, men lurer litt på de store forskjellene i de ulike typene vaskepulverene... Anonymous poster hash: 7b106...2af
Djungelvrål Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Hva skulle du ellers brukt?? Hvorfor er det ikke anbefalt, sorte klær er jo fargede klær.???? 4
Gjest Wilhelmine Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Bruker alltid "for farget tøy" på farget, mørkt og svart tøy. "For hvitt tøy" på hvitt, lys beige, lys rosa osv.
Gjest Naria Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Har aldri brukt noe annet enn vaskemiddel for farget tøy på svarte klær.
Eliza Doalot Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Har heller aldri brukt noe annet... Hvorfor er ikke det anbefalt, og hva er alternativet?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Jeg vasker klærne mine med det jeg har, om det er for hvitt tøy eller for farget bryr jeg meg null om. Jeg har så langt (går på 15 året med vasking av egne klær) ikke sett noe forskjell etter at jeg sluttet å tenke på om vaskemiddelet er for farget eller hvitt. Det hvite blir grått etter en god stund og fargene forsvinner sakte men sikkert. Det går nok mer på kvaliteten på klærne enn vaskemiddelet for ikke alle klærne mister fargen. Anonymous poster hash: 67b51...03f
Gjest Funky Punk Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Hva annet skulle man brukt? Det er vel ikke slik at det finnes en egen såpe for svarte klær? Og hva er grunnen til at det ikke er anbefalt? Jeg bruker 'for farget tøy' til alt som er farget, inkludert svart. 'For hvitt tøy' for alt som er hvitt. Milo for alt som inneholder ull. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Pulver for hvite klær inneholder ofte blekemiddel. Anonymous poster hash: de02e...9e6 1
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Du skal bruke for farget. Det var i sin tid et vaskemiddel for sorte klær, men det forsvant.
Hoppetaujenta Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Jupp, det stemmer at det en gang fantes et vaskemiddel for sorte klær og jeg begriper ikke hvorfor det forsvant igjen;mange mennesker har mye sorte klær som gjerne skulle ha fortsatt å holde seg sorte, ikke grålige.Men om en nå har vasket tøyet mye (i OMO colour f.eks) så går det an å friske sorthetenopp en gang i mellom når det trengs:http://www.prosal.no/index.php?main_page=index&cPath=34Ser at det også finnes som oppfrisking for brunt og hvitt tøy. Endret 12. juni 2013 av Hoppetaujenta
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Trådstarter her. Jeg tror jeg var litt tullerusk i topplokket da jeg skrev hovedinnlegget. Har alltid brukt vaskepulver for fargede klær når jeg har vaska svarte klær. Spørsmålet var vl egentlig om det går an å bruke vaskepulver for fargede klær når man vasker hvite klær. Eller om det blir noen skade på klærne da? Om de ikke blir rene? Anonymous poster hash: 7b106...2af
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Pulver for hvite klær inneholder ofte blekemiddel. Anonymous poster hash: de02e...9e6 Ok. Tusen takk for svaret. Da bør jeg nok kun bruke vaskepulver for hvite klær til hvite klær da. TS Anonymous poster hash: 7b106...2af
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Hva?? Har du ikke eget vaskepulver til hver enkelt farge?? Anonymous poster hash: d2419...037
sebastianen Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Dersom man ikke vasker med den riktige omoen går klærne i oppløsning...
Gjest Allergikeren Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Vi har lenge brukt bare vaskemiddel for fargede klær uansett farge. Det jeg da opplevde, var at noen av de hvite klærne som gulnet, ikke ble helt hvite igjen ved vask. Men ellers ble det rent. Men vaskemiddel for hvite/lyse klær bør være forbeholdt lyse klær ja, siden det inneholder blekemiddel. Ellers forsvinner fargen fortere.
Gjest Funky Punk Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Trådstarter her. Jeg tror jeg var litt tullerusk i topplokket da jeg skrev hovedinnlegget. Har alltid brukt vaskepulver for fargede klær når jeg har vaska svarte klær. Spørsmålet var vl egentlig om det går an å bruke vaskepulver for fargede klær når man vasker hvite klær. Eller om det blir noen skade på klærne da? Om de ikke blir rene?Anonymous poster hash: 7b106...2af Såpe er såpe, så rene blir de. Klærne tar ikke skade heller. I mange år brukte jeg kun vaskemiddel for fargede klær, uansett om jeg vasket hvitt eller andre farger, og ingen av klærne endret seg noe. Nå har jeg en som er kun for hvitt fordi jeg har noen klesplagg som er ekstra fine og av litt delikat stoff, så vil ikke risikere at hvitfargen endrer seg, så da bruker jeg den til alt hvitt
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 13. juni 2013 #18 Skrevet 13. juni 2013 Min erfaring er at kritthvite klær MÅ vaskes med andre kritthvite klær, hvite plagg er veldig sårbare for selv lyse-rosa, og andre veldig lyse plagg.
Minya Skrevet 13. juni 2013 #19 Skrevet 13. juni 2013 Trådstarter her. Jeg tror jeg var litt tullerusk i topplokket da jeg skrev hovedinnlegget. Har alltid brukt vaskepulver for fargede klær når jeg har vaska svarte klær. Spørsmålet var vl egentlig om det går an å bruke vaskepulver for fargede klær når man vasker hvite klær. Eller om det blir noen skade på klærne da? Om de ikke blir rene? Anonymous poster hash: 7b106...2af Jeg bruker utelukkende Omo Color til alle våre klær og de hvite klærne blir like rene som de farga. Hvite klær blir heller ikke ødelagt av å vaskes med pulver for farget tøy, noen hvite klær er heller ikke bleket da de ble laget, men farget hvite, som gjør at de kan bli grå om du bruker "hvitt vaskepulver". Så lenge du vasker hvitt for seg og farget for seg, vil ikke de hvite klærne ta noen skade av det. Problemet er heller at det sniker seg en blå sokk innimellom alle de hvite håndklærne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå