Gå til innhold

forandring i inntekt mens man mottar lån fra lånekassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppgitt et visst beløp i forventet inntekt til lånekassen, signerte i går, alt er i orden.

Men jeg ser nå at jeg faktisk skal tjene 60.000 mindre enn det som står i "forventet inntekt" på skattekortet mitt (under "grunnlag for utskriving av skattekort".

Jeg regner med at dette har betydning på hva jeg kan få av lånekassen, og jeg lurte på om de da ville forandre det avtalte beløpet jeg skulle få av dem eller ikke?

Takk :)

Anonymous poster hash: 51d08...ea0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det slags studielån du har, hvor du må oppgi inntekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det slags studielån du har, hvor du må oppgi inntekt?

Jeg måtte ettersende dokumentasjon på hva jeg har tjent hittil i år, men hvis jeg ikke tar feil, bruker de det som står som forventet inntekt levert av skatteetaten, og der er det en feil.

Det er et 75% studielån da jeg skal studere halvtid (hvar det det du lurte på?) :)

Gjest Naria
Skrevet

Det er ingen grenser for hva du kan tjene mens du mottar studielån. Fullt studielån er det samme uansett om du tjener 0,- eller 1 000 000,-, det eneste inntekten din vil påvirke er eventuell omgjøring til stipend. Informasjon om inntekt/formue får Lånekassen fra Skatteetaten, så jeg forstår heller ikke hvorfor du er bedt om å dokumentere inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen grenser for hva du kan tjene mens du mottar studielån. Fullt studielån er det samme uansett om du tjener 0,- eller 1 000 000,-, det eneste inntekten din vil påvirke er eventuell omgjøring til stipend. Informasjon om inntekt/formue får Lånekassen fra Skatteetaten, så jeg forstår heller ikke hvorfor du er bedt om å dokumentere inntekt.

Jeg tror likevel inntekten påvirker summen av hva man får i lån + stipend, da man kan få 90.000, jeg skulle ifølge kalkulatoren få 78.000, og til slutt fikk jeg mindre enn det.

Hvorfor de har bedt meg om det vet jeg ikke...

Gjest Naria
Skrevet (endret)

Alt du får fra Lånekassen er i utgangspunktet lån. Deler av lånet omgjøres først til stipend etter at du har bestått eksamen. Dersom du har for høy formue eller for høy inntekt vil dette også påvirke hvor mye som omgjøres til stipend. Før det har ikke inntekt eller formue noe å si.

Endret av Naria
AnonymBruker
Skrevet

Alt du får fra Lånekassen er i utgangspunktet lån. Deler av lånet omgjøres først til stipend etter at du har bestått eksamen. Dersom du har for høy formue eller for høy inntekt vil dette også påvirke hvor mye som omgjøres til stipend. Før det har ikke inntekt eller formue noe å si.

Ok :) Hva er det som påvirker hvor mye lånekassen bestemmer at jeg får totalt?

Gjest Naria
Skrevet

Det eneste som påvirker det er hvor mye lån du søker. Søker du fullt lån får du rett i underkant av 95 000, søker du 75% får du rett over 70 000 osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som påvirker det er hvor mye lån du søker. Søker du fullt lån får du rett i underkant av 95 000, søker du 75% får du rett over 70 000 osv.

Ok, takk for forklaring :)

Jeg søkte 75% og fikk 48.000

Kan det være en feil fra dem og faktisk har jeg rett på mer, da?

Gjest Naria
Skrevet

Skal du studere hele studieåret 2013/14? Er studiet du skal ta et fulltidsstudium, altså 30 studiepoeng i semesteret?

AnonymBruker
Skrevet

Skal du studere hele studieåret 2013/14? Er studiet du skal ta et fulltidsstudium, altså 30 studiepoeng i semesteret?

Nei det er deltid, 75%.

Det som jeg syntes var rart, var at med kalkulatoren stod det at jeg skulle få 74.000, og jeg fikk 48.000

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skal studere hele året

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er deltid, 75%.

Det som jeg syntes var rart, var at med kalkulatoren stod det at jeg skulle få 74.000, og jeg fikk 48.000

Eller 75% på lånekassen sin side, men det er en 50% utdanning, 15 poeng per semester

Gjest Naria
Skrevet

I underkant av 48 000 høres riktig om du kun skal ha 50% studiebelastning.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk skal du ha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...