Gå til innhold

Barn og lav Hb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har postet i Kropp og helse også, men kanskje flere som kan svare her inne?

Barnet mitt var på ettårskontroll nå nettopp og legen syns h*n så blek ut. Fikk stikk i fingeren og konstatert Hb på 8,8. Minste normalverdi er visst 11,0....

Vi har fått tatt ytterligere blodprøver for det ene og det andre, men jeg er så bekymret! H*n elsker mat så skjønner ikke helt at det er en følge av dårlig kosthold. Spiser variert og mye. Aktiv, men aldri helt fornøyd.

Huff, må vente enda flere dager på svar. Noen med erfaringer med barn og lav Hb?

Anonymous poster hash: 6a280...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt hadde og lav Hb da hun var ett år. Forsto det sånn på helsesøster at det er ganske vanlig i den alderen der.

Hun måtte ta jerntilskudd (Neo-fer) i en periode, og samtidig kontrolere blodprosenten. Gikk ikke så lang tid før den var normal igjen, og har siden ikke hatt problemer med det.

Anonymous poster hash: 3696a...4b0
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt hadde og lav Hb da hun var ett år. Forsto det sånn på helsesøster at det er ganske vanlig i den alderen der.

Hun måtte ta jerntilskudd (Neo-fer) i en periode, og samtidig kontrolere blodprosenten. Gikk ikke så lang tid før den var normal igjen, og har siden ikke hatt problemer med det.

Godt å høre at det ikke var mer alvorlig. Håper det gjelder oss også.

Grunnen til at jeg er så bekymret er at legen spurte masse om blodsykdommer i familien og sendte oss inn for å ta masse utfyllende blodprøver med en eneste gang. Og vi måtte passe på allmenntilstanden. Huff, hvorfor overdriver legen sånn hvis det er så vanlig?

*småhysterisk mamma*

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er vanlig med full utredning for å være på den sikre siden:) Ville vært dumt hvis barnet bare hadde begynt med jerntilskudd hvis det er en underliggende årsak til den lave Hb.

Helsesøster sa til meg at på den alderen der så er det mange som ikke får morsmelk lengre, og det naturlige lageret barnet hadde fra fødselen er borte.

Gjest iingvild
Skrevet

Min gutt hadde lavt hb rett før 1 år. Var rundt 8,9 tror jeg. Det var vanligere å måle dette før, nå ser de på jern i vanlig blodprøve som er mer nøyaktig enn «stikk i fingeren».

Min gutt ble fulgt opp med måling hver 3 måned og fikk tilskudd (neo fe) i noen uker. Jeg hadde det i grøten hans.

Det har ikke noe med morsmelk å gjøre, min gutt ble ammet da. Jeg har mer tro på at tarmen ikke var ferdig utviklet og derfor ikke klarte å ta opp jern fra grøten. Min gutt er nå 2 og alt er normalt.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. TS her igjen.

Blodprøvene fra sykehuset viste ikke noe, bortsett fra lav Hb. 9,9 den dagen. Jern var normalt.

Idag ble det tatt nytt stikk i fingeren; resultat 7,9! Men ingen kan svare oss på hvorfor. Nå ville de bare at vi skulle komme igjen for ny kontroll på mandag og så måtte vi kontakte fastlegen. (Dette er legen på helsestasjonen) Det tar ukesvis!!

Det er jo ikke normalt med en blodprosent på 7,9? Tenk om noe alvorlig er galt men ingen vil ta på seg ansvaret. :-(

Skrevet

Jeg har hatt lave blodverdier (mellom 5 og 9, enda lavere etter fødsel) hele livet, og har pr i dag tomme jernlagre. Kroppen min tar det rett og slett ikke opp. Jeg har blitt utredet og tatt tester i alle mulige varianter, og hverken fastlege eller spesialister på Ahus eller Ullevål finner noe som helst galt med meg. Jeg er i dag 28 år og har aldri hatt normale verdier, og jeg sliter ikke spesielt på grunn av det.

Jeg har noen runder hvor jeg blir veldig sliten, da får jeg jerndepot, som hjelper der og da, men som ikke gjør noe med selve jernlagrene. Tar også jerntilskudd kontinuerlig, og det gir ingen utslag på prøver, men fordi det ikke gjør meg verre og ikke gir noen bivirkninger så fortsetter jeg å ta dem.

Forteller dette for å vise deg at det kan være helt ufarlig også,selv om du selvfølgelig må få det sjekket opp.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan iallefall svare deg på hvorfor du får forskjellig resultat på fingerstikket og blodprøven att i armen :)

Dette er veldig enkelt: når man stikker i fingeren og klemmer ut en bloddråpe får man med masse vevsvæske fra cellene rundt stikkstedet. Detter er væske som ikke inneholder hemoglobin (Hb) og er derfor med på å fortynne prøven. Det er derfor viktig at den som tar prøven gjør dette riktig. Man skal tørke vekk de to første dråpene (de inneholder mest vevsvæske) og ikke klemme for mye når man samler resten av blodet man trenger. Har laboratoriet målt 9,9 g/dL ville jeg ikke vært bekymret over prøven tatt hos fastlegen/helsestasjonen. Dette er i det lave området, men ikke farlig lavt. At barnet nå blir utredet er fint.

Hilsen en bioingeniør

Anonymous poster hash: 0e783...9aa
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor blodprosenten er så lav når alt annet er fint? Som sagt så var det ikke jernmangel eller cøliaki..... Huff, blir bare sprø når jeg ikke får noen svar og det er helg og det er ingen jeg kan spørre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...