AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Hvor lenge anbefaler dere at pus må være inne på nytt sted? Anonymous poster hash: 4d35d...2f5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Jeg har hørt folk si 3 dager. Men hvis du klarer ville jeg holdt katten inne så lenge som mulig. Minst en uke Anonymous poster hash: 4dc86...b80
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 En måned er som regel helt umulig for en katt som er vandt til å være ute fra før av. Anonymous poster hash: 4dc86...b80 1
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 En måned er som regel helt umulig for en katt som er vandt til å være ute fra før av. Anonymous poster hash: 4dc86...b80 Neida, ingenting er umulig :-). Bare sørg for å gi katten stimuli inne. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Fult mulig det gikk med din katt Portvinpiken, men med mine katter var det helt umulig. Anonymous poster hash: 4dc86...b80
Gjest Snyltefluen Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 En måned er som regel helt umulig for en katt som er vandt til å være ute fra før av. Anonymous poster hash: 4dc86...b80 Ikke desto mindre har jeg fått anbefalt minst 3 uker av både dyrebeskyttelsen og veterinær. 1
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Fult mulig det gikk med din katt Portvinpiken, men med mine katter var det helt umulig. Anonymous poster hash: 4dc86...b80 KattER faktisk. Som beredskapshjem for Dyrebeskyttelsen har jeg vært bort i litt av hvert av utekatter som måttet ha vært inne i mye lenger enn 1 md. På hvilken måte mener du det er nærmest umulig? Fordi de verbalt er masete? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Portvinpiken: Beklager. Jeg var ikke klar over at du har mer enn èn katt. Jeg forteller bare hva som funket for mine katter. Men jeg er så klart helt enig i at desto lenger de klarer å være inne, desto bedre er det. Dette varierer jo fra katt til katt, og er vanskelig å si helt konkret hvor lenge TS må holde de inne. Derfor jeg skrev så lenge som mulig hvis det går. Ja. Masete og generelt rastløse blir katter når de blir holdt inne lenge. Er man flink å gi katten stimuli som du sier, kan katten holdes inne lenger enn en som ikke får det. Alle er ikke like flinke til å gi katten nok mosjon/hjernetrim når den er inne. Anonymous poster hash: 4dc86...b80
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Portvinpiken: Beklager. Jeg var ikke klar over at du har mer enn èn katt. Jeg forteller bare hva som funket for mine katter. Men jeg er så klart helt enig i at desto lenger de klarer å være inne, desto bedre er det. Dette varierer jo fra katt til katt, og er vanskelig å si helt konkret hvor lenge TS må holde de inne. Derfor jeg skrev så lenge som mulig hvis det går. Ja. Masete og generelt rastløse blir katter når de blir holdt inne lenge. Er man flink å gi katten stimuli som du sier, kan katten holdes inne lenger enn en som ikke får det. Alle er ikke like flinke til å gi katten nok mosjon/hjernetrim når den er inne. Anonymous poster hash: 4dc86...b80 Ja, og det er nettopp derfor jeg sier at "alt går" hvis man bare vil og er innstilt på det. Mange er dessverre ikke det. For meg er det verre å vite at katten ønsker ut enn å leve med mjauingen, men så lenge jeg vet at det er til dyrets beste så venner man seg fort til det meste.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er helt enig med deg, ta det med ro Sier igjen at med mine gikk det ikke med en måned, og jeg ser ikke noe grunn til å forklare noe mer om hvorfor. TS, her er en link du kanskje finner nyttig http://www.hillspet.no/nn-no/cat-mature/moving-house-with-your-cat.html Anonymous poster hash: 4dc86...b80 1
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Jeg er helt enig med deg, ta det med ro Sier igjen at med mine gikk det ikke med en måned, og jeg ser ikke noe grunn til å forklare noe mer om hvorfor. TS, her er en link du kanskje finner nyttig http://www.hillspet.no/nn-no/cat-mature/moving-house-with-your-cat.html Anonymous poster hash: 4dc86...b80 Takk jeg tar det veldig med ro som du ser av mitt innlegg. Du behøver overhode ikke forklare meg noe mer altså. Det går bra, jeg så jo hva du skrev i tidligere innlegg vet du... så jeg trenger ikke forklart noe flere ganger :-) Endret 12. juni 2013 av Portvinpiken 1
iFilly Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Min erfaring med flytting var å holde pusen inne 3-4 dager, så slippe han ut og gå turer med han i 3-4 uker (som regel måtte jeg bære han hjem til å begynne med). Da har jeg liksom "vist" han rundt det nye hjemmet og lært han veien tilbake til døra vår. Noe krevende, men det har funket altså ved alle 3 flyttinger på 2 forskjellige pusekatter. Det morsomme ved det er at begge katter ble kjempeglad i å gå turer med oss i ettertid, så det er blitt en vane nå selv om katten går nå ute selv hele tiden. Så det virker egentlig at katten 'lufter' meg siden jeg tar meg tid til å gå småturer med han rundt nabolaget. Vi gjør det mest da det er senere på kvelden og minst sannsynlig å støte på hunder. Litt ekstra aktivitet er det også for å holde formen siden jeg er et sant laidback katte-menneske :-) Endret 14. juni 2013 av iFilly
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Klarer du å holde den inne en stund? Vår katt har alltid hatt katteluke, og har hatt muligheten til å gå inn og ut som den vil. For oss var det helt umulig å holde han inne. Vi stengte luken, men han satt foran den og mjauet konstant. Vi måtte bare slippe han ut. Vi flyttet ikke så langt, så katten gikk alltid tilbake til det gamle huset. Vi hentet han der hver dag i ca 3 uker Så begynte han å skjønne hvor det nye hjemmet var Anonymous poster hash: 2cb54...c4a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Klarer du å holde den inne en stund? Vår katt har alltid hatt katteluke, og har hatt muligheten til å gå inn og ut som den vil. For oss var det helt umulig å holde han inne. Vi stengte luken, men han satt foran den og mjauet konstant. Vi måtte bare slippe han ut. Vi flyttet ikke så langt, så katten gikk alltid tilbake til det gamle huset. Vi hentet han der hver dag i ca 3 uker Så begynte han å skjønne hvor det nye hjemmet var Anonymous poster hash: 2cb54...c4a Klarer du å holde den inne en stund? Vår katt har alltid hatt katteluke, og har hatt muligheten til å gå inn og ut som den vil. For oss var det helt umulig å holde han inne. Vi stengte luken, men han satt foran den og mjauet konstant. Vi måtte bare slippe han ut. Vi flyttet ikke så langt, så katten gikk alltid tilbake til det gamle huset. Vi hentet han der hver dag i ca 3 uker Så begynte han å skjønne hvor det nye hjemmet var Anonymous poster hash: 2cb54...c4a Vi hadde det helt likt med vår gamle katt. Vi dro og hentet han hver dag i den gamle leiligheta. Helt til han en dag ikke var der. De nye beboerne lovte å ringe om de så han og vi fortsatte lete etter han, men han dukket aldri opp igjen Anonymous poster hash: 1d11c...e80
Gjest Crazycatlady Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Kommer an på katten det. Guttepusen vår hadde vi inne i 1 måned,men skjønner ikke helt hvorfor.Han maste noe jævlig og det døgnet rundt.Hadde vært nok med kortere tid. Jentepusen vår hadde vi inne i to uker,og med henne gikk det mye bedre.Hun er mye mer glad i å være inne,så vi kunne sikkert hatt henne inne i 1 måned,men gikk fint det å slippe henne ut. Ville nok sett det litt an. Tror ikke det er noe fasitsvar på det,men jeg ville holdt katten inne i hvert fall i 1-2 uker bare for at den skal venne seg til det nye hjemmet sitt. Noen katter er jo veldig trygge nesten uansett hvor de er,mens andre trenger mer tid på seg.
Minya Skrevet 12. juni 2013 #17 Skrevet 12. juni 2013 Da jeg flyttet inn til HrMinya sammen med gamlepus, hadde hun ikke vært ute av egen fri vilje på tre år, så med henne gikk det helt greit å la henne snuse rundt i hagen etter et par uker. Men hun holder seg aller helst inne, så hun var et unikt tilfelle. Personlig er jeg tilhenger av å holde kattene inne minst fire uker når de kommer til et nytt hjem, særlig hvis de har vært ute i tidligere hjem. Det tar som oftest noen uker før de føler seg stedbunden og hjemme i det nye hjemmet, selv om det helt klart finnes unntak som bekrefter regelen. Minstepus er ikke gammel nok til å gå ut enda, så han må holde seg inne minimum til han blir kastrert (i august), men aller helst vil jeg holde ham inne til han er ni-ti måneder gammel (november-desember) og da er det sannsynlig at han ikke er spesielt interessert i å rusle ut i kulda. "Mammahjertet" ønsker jo aller helst at han skal være like mye inne som gamlepus, men jeg må nok innse at han kommer til å bli mer utepus enn hun noen gang har vært.
Santflows Skrevet 12. juni 2013 #18 Skrevet 12. juni 2013 2 uker kan kanskje være nok. Men det lureste kan være å gå tur med katten i nabolaget/området rundt huset slik at den ser hvordan det ser ut, og kan kjenne seg igjen i begynnelsen. Katten vår som vi kjøpte fra omplassering hoppet uheldigvis ut av et vindu de første dagene vi hadde henne. Men hun kom inn samme vei senere på kvelden. Så det har mye å si på personligheten, forholdene og omgivelsene for dem.
Perelandra Skrevet 13. juni 2013 #19 Skrevet 13. juni 2013 I likhet med Santflows, vil jeg råde TS til å være ute sammen med kattene de første gangene. Da har de et trygt menneske i nærheten, og du får se hvordan katten reagerer på de nye omgivelsene. Videre kan du la døra stå åpen slik slik at de kan ta seg småturer ut, men har muligheten til å komme inn igjen fort. Hvordan kattene reagerer på flytting, er også avhengig av deres alder. Unge katter tilpasser seg nye omgivelser bedre enn eldre
MarenogAron Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 Personlig synes jeg en måned høres ekstremt lenge ut. Det hadde vært dyremishandling å holde kattene mine inne så lenge, de elsker å være ute. Har flyttet tre ganger med den ene katten. Han har vært inne i 24-48 timer i nytt hus, og så har han fått lov til å gå ut. Har gått helt supert hver gang. Men nå skal det sies at han er veldig knyttet til oss eierene. For noen uker siden kjøpte vi en katt til. Hun brukte ca et døgn på å bli trygg inne. De neste dagene tok vi henne med ut i bånd noen timer hver dag. På dag seks fikk hun gå ut på egenhånd. Og siden har hun gått ut og inn som hun vil og elsker det. Men personligheten varierer jo veldig fra katt til katt, tror ikke det finnes noe fasit-svar på hvor lenge katter skal være inne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå