Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stabil bør økonomien være for å begynne å tenke på barn? Årsinntekter og slikt?

Anonymous poster hash: d5bf6...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg hører stabil økonomi tenker jeg:

- Faste inntekter

- Går i pluss hver (vanlige) måned

- Har tre månedslønner på bufferkonto

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stabil inntekt er for meg at du vet hva som kommer inn hver måned som i fast jobb. At du vet hva du skal ut med hver måned og det ikke kommer noen overraskelser. At du vet du klarer dine forpliktelser hver måned. Bufferkonto er viktig, men ikke et kriterie for stabil inntekg.

Anonymous poster hash: a421c...039
  • Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg mener det betyr at man har sikker inntekt hver måned og får det til å "gå rundt" uten å måtte bruke kredittkort/forbrukslån o.l.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 månedslønninger på konto? Ja ja, da har jeg aldri hatt stabil økonomi gitt.

For meg er stabil inntekt at jeg vet hva som kommer inn når og at regningene blir betalt til forfall. Enkelte tider har vi hatt det trangere enn andre (blant annet pga sykdom), men da har vi kuttet på forbruket.

Er mange som ikke får fast jobb med en gang, men ingen grunn til at de ikke skal kunne få barn av den grunn. Leger f.eks. får sjelden fast jobb før de er over 40 og går i vikariat på vikariat.

Anonymous poster hash: 0a2ec...740
  • Liker 4
Skrevet

Enig i mye av det som brukes for å beskrive stabil økonomi her. Jeg syns også det er en fordel å ha tre månedslønner på sparekonto, men det går an å få barn selvom man ikke har det også :) men klart at det er en trygghet :)

Skrevet

Stabil økonomi = stabil inntekt, for eksempel ved fast jobb med fast lønn.

Stabil trygg økonomi= stabil inntekt, kostnadskontroll og sparekonto, ikke for mye lån

AnonymBruker
Skrevet

- Faste inntekter

Ha tre månedslønner på konto? Kan du forklare det litt nærmere?

Anonymous poster hash: b0a19...eb1

AnonymBruker
Skrevet

- Faste inntekter

De aller fleste har boliglån, og det anbefales å betale ned på lånet fremfor å spare. Ville derfor heller hatt en, kanskje en og en halv, månedslønn på bufferkonto og brukt resten av overskuddet på gjeldsnedbetaling.

Anonymous poster hash: 5b92d...6d5

Skrevet

Nå var det ikke jeg som skrev det du siterte, men det er vel ikke verre enn at om du tjener 30 000 i mnd, så har du en sparekonto i tillegg på rundt 90 000 på, altså månedslønn x 3. Det var i alle fall slik jeg tolket det.

• Liker 1
Gjest regine
Skrevet

Jaja, jeg burde åpenbart aldri verken fått eller hatt barn. har vel kun i kortere perioder hatt 3 mnd.lønninger bare stående som en buffer.....

har tross dette alltid hatt kontroll på økonomien, og betalt regninger innen forfall, selv om det har blitt oppdeling og sjonglering i perioder.

Jeg tenker at det er det siste som er viktig - at man faktisk er i stand til å prioritere husleie og faste utgifter over en tur på byen/shopping ol. Og at man har et forbruk basert på inntenkten. inntekten kan i mine øyne også være studielån, selv om det klart er trangere enn full lønn.

Det er fryktelig mye her i verden man ikke har eller kan ha kontroll med. For meg høres det ut som en del er så opptatt med å sette opp/leve etter superstrenge regler som gjør at de faktisk ikke lever. Det er tross alt NÅ som er livet - ikke om 5 - 10 år når "alt" er perfekt.

Uforutsette ting skjer hele tiden - og selv om man har tenkt og planlagt kræsjer livet innimellom. Både økonomisk og på annet vis. Da er det viktig at man evner å takle det, og ikke er så opptatt av reglene sine om alt som "må" være slik og sånn. Da er man iallfall IKKE i stand til å ha barn!

Skrevet

Nå var det ikke jeg som skrev det du siterte, men det er vel ikke verre enn at om du tjener 30 000 i mnd, så har du en sparekonto i tillegg på rundt 90 000 på, altså månedslønn x 3. Det var i alle fall slik jeg tolket det.

Skrevet

För mig betyder en stabil ekonomi:

- Stabil inkomst, eller tillräckligt stabil för att inte vara orolig varje månad (provisionsbaserad lön är svårt att se som stabil men kan göra det beroende på erfarenhet)

- Rimliga kostnader för boende, bil etc i förhållande till inkomst

- Ett sparkonto för ferie, tannlege eller annat lite dyrare. Det gör att ekonomin inte rasar om en tand måste rotfyllas och få krona, eller om bilen måste på verkstad.

- Beroende på boende; buffert för att klara oförutsedda händelser

Jag skulle inte säga att det är en viss årsintäkt som krävs utan mer att det finns stabilitet och marginaler i vardagen på både jobb och boende.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Jaja, jeg burde åpenbart aldri verken fått eller hatt barn. har vel kun i kortere perioder hatt 3 mnd.lønninger bare stående som en buffer.....

har tross dette alltid hatt kontroll på økonomien, og betalt regninger innen forfall, selv om det har blitt oppdeling og sjonglering i perioder.

Jeg tenker at det er det siste som er viktig - at man faktisk er i stand til å prioritere husleie og faste utgifter over en tur på byen/shopping ol. Og at man har et forbruk basert på inntenkten. inntekten kan i mine øyne også være studielån, selv om det klart er trangere enn full lønn.

Det er fryktelig mye her i verden man ikke har eller kan ha kontroll med. For meg høres det ut som en del er så opptatt med å sette opp/leve etter superstrenge regler som gjør at de faktisk ikke lever. Det er tross alt NÅ som er livet - ikke om 5 - 10 år når "alt" er perfekt.

Uforutsette ting skjer hele tiden - og selv om man har tenkt og planlagt kræsjer livet innimellom. Både økonomisk og på annet vis. Da er det viktig at man evner å takle det, og ikke er så opptatt av reglene sine om alt som "må" være slik og sånn. Da er man iallfall IKKE i stand til å ha barn!

Enig med deg!

(Hvorfor blir ikke du bruker her inne forresten? Synes du skriver mange god innlegg i diskusjoner! Mener ikke å spore av tråden...)

Endret av Riskjeks
Gjest regine
Skrevet

Enig med deg!

(Hvorfor blir ikke du bruker her inne forresten? Synes du skriver mange god innlegg i diskusjoner! Mener ikke å spore av tråden...)

Takk for komplimentet! jeg har en bruker her (regine) men gidder som regel ikke logge meg på...... :sjenert: og dermed slutt på avsporing!

Skrevet

Jeg ser det som trygt og voksent å ha 3 mnd lønn som buffer, men har ikke det vi heller..;)

Stabil økonomi har vi derimot:

-Faste inntekter med et kjent minimumsbeløp (mulighet for bonus, overtid etc.)

-Betaler utgiftene våre i tide.

-Rom for uforutsette ting innen rimelighetens grenser.

-Ingen "tøysegjeld" i form av kredittkort, avbetalinger osv med høye renter.

-De fornuftige forsikringer utfra eierskap og livsstil.

- levestandard tilpasset inntektene.

Også har jeg lært meg å beregne skatt, så vi unngår overraskelser som skattesmell..:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...