Gå til innhold

Overtagelse av hus, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi overtar nytt hus på lørdag. Har dere noen tips om hva man burde sjekke eller spør om på overtagelsen?

Er en tomannsbolig i et lite sameie med felles underjordisk garasjeanlegg.

Bør man sjekke absolutt som at alle kraner og dusj og alt funker? Hva skal til for at man skal kunne holde igjen penger på overtagelsesprotokollen, det holder vel ikke at det er defekte småting, for man har jo undersøkelsesplikt på visning... Noen erfaringer?

Anonymous poster hash: a34eb...d91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk etter råte og lignende.

Mulig de trur du er helt paranoid, men jeg ville sjekket absolutt alt!

Anonymous poster hash: 1d443...72a
Skrevet

Jeg tror det er vanlig å gå en grundig runde i nytt hus. Sjekk lister, trekk ut skuffer på kjøkkenet. Hold tilbake deler av betaling til ting er fikset. Jeg tror det er ganske vanlig at enkelte ting må ordnes. Sjekk også spesielt ting dere har bestilt som tilvalg, hvis dere har det. Der kan ting fort gå feil.

OG når dere har flyttet inn, har dere en liste til å føre opp ting dere oppdager etter hvert.

Husk at dere har kjøpt en tjeneste av noen, og det er de, og ikke dere, som er 'problemet' hvis noe er galt. Ikke vær redd for å bli oppfattet som vanskelig fordi du vil sjekke alt mulig! Det er du som skal bo der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det er ikke helt nytt, men fra 2010. Noen her bodd der i 3 år, fremdeles 2 år igjen av garanti, hva har eventuelt selger ansvar for å fikse, eller må jeg gå på utbygger?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å sjekke kranene, ja. Da jeg kjøpte min første leilighet, sjekket jeg at det var vann i kranene. OK. Alt så greit ut. Så, litt senere på dagen, skulle jeg vaske hendene. Iskaldt vann! Viste seg etterhvert at varmtvannstanken var gåen. Så det første jeg måtte gjøre som ny eier, var å kjøpe varmtvannstank til noen tusen :-(

Da vi kjøpte vårt siste hus, var det også noen småfeil som megler hadde lovet under visninga at skulle fikses før overtakelse. Blant annet et knust vindu i inngangsdøra. Men det måtte bestilles spesialglass, og det tok litt lengre tid enn de hadde sagt. Vi holdt ikke tilbake penger av den grunn, men prøvde å holde en hyggelig tone med selger. Veldig glad for det, for det var et par andre småting som måtte fikses, også, og han var hyggelig og hjelpsom med det, var innom et par ganger og reparerte ting den første måneden etter vi hadde flyttet inn. Viktig å ikke lage krangler uten grunn, synes jeg. (Men hvis selger bor langt unna eller holder på å flytte, eller virker som en drittsekk, skal man vel prøve å sikre seg på bauger og kanter og evt holde tilbake penger)

Anonymous poster hash: 81b23...340
Skrevet

Noe som mange ikke vet er at hvis man IKKE er fornøyd med utvasken av tidligere eiere så må man skrive det opp på overtagelsesskjemaet som skal leveres til megler (dvs man må skrive at man holder tilbake xx kroner for vasking). Da jeg jobbet på et eiendomsmeglerkontor fikk jeg utallige telefoner fra kjøpere som etter noen timer hadde oppdaget at det ikke var godt nok vasket alikavel. Og da var det ikke så veldig morsomt å bli kjeftet huden full når man sa at de desverre ikke hadde krav mot selger pga de hadde allerede godtatt overtagelsen og signert skjemaet...

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Har også funnet et skjema på Forbrukerrådet sin side, Sjekkliste for boligkjøp. Sikkert ment til visning egentlig, men tar det med så jeg husker på alt underveis...

AnonymBruker
Skrevet

Les av strømmåleren.

Anonymous poster hash: 40658...965

Skrevet

Har aldri skjønt at det med vaskingen er så ekstremt nøye. Det skal være ganske rent, men jeg har aldri giddet å bråke over at det ikke er plettfritt gjort. Det første jeg gjør er jo å vaske over eller male uansett.

Ellers lurer jeg på: Man skal jo ha sett etter alle disse feilene på visning. Kommer msn noen vei hvis msn sjekker først ved overtakelse? Trodde de fleste skrev "selges som den er" i annonsen.

AnonymBruker
Skrevet

En advokat fortalte meg at man over hodet ikke er pliktig til å skrive under på overtagelsesprotokollen. Hva du kan holde igjen penger for er uansett beskrevet i protokollen, og det er VELDIG LITE som står der. Type vasking og at du fikk 4 nøkler. Du gir uansett samtykke til at de kan overføre pengene uansett hva på det skjemaet, men det kan du gi beskjed om senere. Det er ekkelt å gå rundt og sjekke når selger og megler er der, be heller om å få nøklene, drit i å møte megler og selger, bruk noen dager på å sjekke alt (areal inkludert) og gi så samtykke til å overføre pengene om alt er i orden.

Anonymous poster hash: c276b...8f8
AnonymBruker
Skrevet

PS, sjekk kontrakten om det står noe om å holde igjen penger. Venter man for lenge kan man få strafferenter og lignende.

Anonymous poster hash: c276b...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...