Gå til innhold

Far lar barna (3 og 5 år) være alene hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn 3 og 5 år med min eksmann som har barna annenhver helg. Jeg og eksmann har et greit forhold og samarbeid om barna, men jeg vet (fra da vi var gift) at han er rimelig "slapp" på alt av regler, tror ungene gjør som de vil når de er der. 5-åringen forteller i blant (uoppfordret altså) om at de får godteri når de vil, se på TV hele dagen, at det er rotete/skittent, at de slipper å pusse tennene osv. Noe jeg ser mellom fingrene på siden de er der såpass sjelden, for "husfredens" skyld, og fordi jeg uansett ikke kan få gjort noe med det...

Men til saken, i dag skulle vi på butikken, ca 500 m unna, og 5-åringen ville ikke være med. Jeg sa at det må du, du kan ikke være alene. Da kom det, hos pappa får vi være alene hjemme når han er på butikken. De har et storesøsken på 11 hos faren, så jeg spurte, men da er vel N.N der? Men neida, 3- og 5-åringen min var alene!!! Selv om turen sikkert ikke tar mer enn 10 min, synes jeg dette er uakseptabelt! Men hva kan jeg gjøre? Selvsagt snakke med ham, men regner med han kommer til å nekte. Tar selvssagt høyde for at 5-åringen min kan fantasere, men h*n er moden for alderen og i høy grad en troverdig unge, så jeg tror ikke dette er tull, h*n fikk jo ingen ledende spørsmål eller noe.

Råd?

Anonymous poster hash: 2ede8...1da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lot min 4 åring stå ved srillevogn med søsken sin ved butikken mens jeg skulle inn og kjøpe en ting. Gikk greit.

Nå er de 7 og 3 og kan være hjemme alene om jeg skal ut og jobbe i hagen og noe lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Når du tar dette opp med barnefar ville jeg satt stor trykk på om hvis det skulle skje noe alvorlig, feks at 3 åringen ikke fikk puste, tror du 5 åringen hadde visst hva den skulle gjort?? Og omvendt for den saks skyld!! I mine øyne er dette omsorgssvikt! Og hadde nok invitert han med på date til familieverns kontoret....!!

Anonymous poster hash: a70f5...f11
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot min 4 åring stå ved srillevogn med søsken sin ved butikken mens jeg skulle inn og kjøpe en ting. Gikk greit.

Nå er de 7 og 3 og kan være hjemme alene om jeg skal ut og jobbe i hagen og noe lignende.

1. Det er stor forskjell på en 5 åring og en 7åring

2. Jeg hadde ikke levna 4 åringen med småsøsken utenfor butikken, det er dristig. Man vet aldri hvilke mennesker som streifer forbi..

Anonymous poster hash: a70f5...f11

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har latt femåringen sove alene hjemme to ganger, da jeg har måttet ut og hente den eldre søsteren om natten. Dette har ikke vært med glede (selv om turen tar 2 min med bil pr vei, er vel borte i ca 5 min). Tenk hvis det skulle begynne å brenne, tenk hvis barnet plutselig fikk pustevansker, tenk hvis en innbruddstyv bryter seg inn, tenk hvis barnet våkner og leter etter meg og går ut! Det er mye som kan gå gale, men heldigvis har det gått greit de to gangene. Da har barnefar vært utenbys, og jeg har rett og slett vært nødt til å hente den eldre datteren vår. Men ja, som sagt gikk det fint.

Jeg synes det er MERKELIG med eksmannen din som lar barna være alene hjemme på den måten. Kan man ta med barna, ja da tar man dem med. Snakk med ham.

Anonymous poster hash: c38ae...168
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kommer nok til å ta kontakt med fam.vernkontoret ja. Jeg synes også det er stor forskjell på en 5- og en 7-åring. Jeg synes det er greit å la en 7-åring være alene mens foreldrene er på butikken, men ikke en 5-åring, og i alle fall ikke en 3-åring!

TS

Skrevet

Ta det opp med faren selvfølgelig. Hvis han ikke skjerper seg ville jeg vurdert å søke full omsorg. Det er omsorgsvikt å fore barna med snop hele dagen. å bare la de få stimuli gjennom tv og ha det skittent hjemme. Når han i tillegg reiser ifra så små barn mener jeg ha er dårlig skikket som forelder!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med faren selvfølgelig. Hvis han ikke skjerper seg ville jeg vurdert å søke full omsorg. Det er omsorgsvikt å fore barna med snop hele dagen. å bare la de få stimuli gjennom tv og ha det skittent hjemme. Når han i tillegg reiser ifra så små barn mener jeg ha er dårlig skikket som forelder!

Jeg vil selvsagt ta det opp med ham - men som sagt kommer han sannsynligvis bare til å nekte for det. Han gjør aldri noe galt (iflg han selv). Og jeg kan jo ikke bevise noe som helst ikke sant.

Skrevet

Jeg vil selvsagt ta det opp med ham - men som sagt kommer han sannsynligvis bare til å nekte for det. Han gjør aldri noe galt (iflg han selv). Og jeg kan jo ikke bevise noe som helst ikke sant.

Du kan du ringe på de tidene du kanskje mistenker han er på butikken og spør om å få prate med barna....

AnonymBruker
Skrevet

Du kan du ringe på de tidene du kanskje mistenker han er på butikken og spør om å få prate med barna....

Jeg aner jo ikke når han er på butikken i løpet av en helg.. Skal godt gjøres å treffe på de 10 minuttene i løpet av en hel helg ;)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med han litt sånn tilfeldig ved avlevering/henting- da er det lettere å få en "tilståelse" av han- enn om du legger det frem anklagende.

Anonymous poster hash: 78361...7ae
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet her, ikke far men stemor.

Hun bruker 7-åringen til å passe deres nyfødte baby mens hun selv drar i barnehagen og henter eldstebarnet sitt. Eksen min er på jobb til kl 17, så henting i barnehage er det hun som må gjøre.

Jeg synes det er horribelt at en 7-åring har ansvar for en baby i 30min, tenker på alt som kan skje.

Har tatt det opp med far, og fam.vern kontor, men får beskjed om at det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Hjemme til far=hans regler.

Anonymous poster hash: b34cc...5be
Skrevet

Det er sjokkerende at dere forsvarer at et barn kan være alene alene! Dette er en bv sak!

• Liker 1
Skrevet

Be fem-åringen ringe deg når pappa drar på butikken, også ringer du han og ber om å få snakke med barna? Jeg ville trua han med barnevernet om han ikke slutter å la barna være alene. Det er helt uakseptabelt at så små barn er alene selvom det bare er fem min.

Skrevet

Det er sjokkerende at dere forsvarer at et barn kan være alene alene! Dette er en bv sak!

Hva mener du med bv sak ? At barnevernet bør overta omsorgen ?
AnonymBruker
Skrevet

"Tenk om noe skjer". Typisk dame argument i slike saker.

Anonymous poster hash: 6da35...809
Skrevet

For noen år tilbake ble en mor fratatt foreldreretten til datteren sin på 3,5 år.

Årsak: moren hadde latt datteren være alene igjen på hotellrommet, mens hun tok seg en drink nede i hotellbaren med en venninne.

Ifølge avisartikkelen var dette selve årsaken til at hun mistet datteren.

Å la så små barn være alene hjemme viser en generell manglende forståelse for barns behov.

Det er ganske mange situasjoner små barn ikke er i stand til å håndtere alene.

Skrevet

Be fem-åringen ringe deg når pappa drar på butikken, også ringer du han og ber om å få snakke med barna? Jeg ville trua han med barnevernet om han ikke slutter å la barna være alene. Det er helt uakseptabelt at så små barn er alene selvom det bare er fem min.

Bør man egentlig bruke barn på en slik måte?

• Liker 2
Skrevet

For noen år tilbake ble en mor fratatt foreldreretten til datteren sin på 3,5 år.

Årsak: moren hadde latt datteren være alene igjen på hotellrommet, mens hun tok seg en drink nede i hotellbaren med en venninne.

Ifølge avisartikkelen var dette selve årsaken til at hun mistet datteren.

Å la så små barn være alene hjemme viser en generell manglende forståelse for barns behov.

Det er ganske mange situasjoner små barn ikke er i stand til å håndtere alene.

Dersom dette var hele grunnen, altså en engangshendelse som var tilbakelagt, burde de som tok avgjørelsen avsettes.

Eller synes du det er riktig å rive et barn opp fra alt det kjenner for å understreke sitt poeng at man ikke skal drikke alkohol i en bar når en har ansvar for barn ?

• Liker 1
Skrevet

Bør man egentlig bruke barn på en slik måte?

Nei selvfølgelig ikke, jeg tenker hvis alt annet er umulig og det er snakk om å sørge for at barna faktisk er trygge. Men er i utgangspunktet helt enig, man skal ikke sette barna opp mot foreldrene sine.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...