Tabris Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Vi var på ferie i mai og kjøpte en flaske champagne. Denne kom i en eske og ligger uåpnet i kjøleskapet. Hvor lenge kan champagne ligge før kvaliteten forringes? Etter hva jeg har hørt så har den vel kanskje ikke så lang lagringstid da kullsyren/boblene vil forsvinne etterhvert?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Jeg mener champagne har lang lagringstid, ihvertfall 3-4 år. Regner med det ikke er årgangschampagne det er snakk om, de kan stå mye lenge. Det er vel en sommer eller to siden noen dykkere fant en flaske champagne som var over 100 år. Den var fult drikkbar. Den trenger heller ikke å stå i kjøleskap, men kjølig er alltid å foretrekke. Helst ikke over 14 grader. Den skal stå rett opp og ned, ikke ligge som vanlig vin. Anonymous poster hash: 135ed...be0
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Champagne skal, som all annen vin, ligge under lagring. Den tåler nok noen år hvis den får ligge kjølig, men er ikke ment for å lagres, hvis det ikke er en årgang.Anonymous poster hash: 305ff...977
Gjest Cloud9 Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Jeg har en Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Vintage 1998 som kan stå til 2016 (ifølge Cellartracker: http://www.cellartracker.com/default.asp ) Endret 11. juni 2013 av Cloud9
Tabris Skrevet 12. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2013 Ok, 3-4 år holder lenge for meg. Jeg var mer redd den ville bli dårlig i løpet av noen måneder.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Champagne skal, som all annen vin, ligge under lagring. Den tåler nok noen år hvis den får ligge kjølig, men er ikke ment for å lagres, hvis det ikke er en årgang.Anonymous poster hash: 305ff...977 Champagne skal stå. De har helt andre korker enn hvitvin og rødvin. Anonymous poster hash: 135ed...be0 2
juliane Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Den holder i flere år, og skal oppbevares stående pga boblene. Hvis du ikke skal drikke den relativt raskt ville jeg tatt den ut av kjøleskapet og satt den f,eks i en kjølig bod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå