MyElixir Skrevet 11. juni 2013 #1 Del Skrevet 11. juni 2013 Min ene datter, 9 år, kom hjem med en kanin i innebur i høst. Stallen hun går i av og til, skulle avlive hvis ingen ville ha den. Nå er den snart ett år. Har vært inne hele høst/vinter/vår. Har kastrert den i våres, hatt han ute mye hver dag den siste mnd og vel så det. Kjøpte utebur i går, lagde stor løpegård til den i dag. Klarer den seg ute nå, selv om natten? Jeg har bare ungene annenhver uke, så jeg er liksom blitt den som passer på og koser, den er veldig kosete. Blitt glad i den lille, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #2 Del Skrevet 11. juni 2013 Ikke la buret stå rett på bakken. Anonymous poster hash: efc71...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blueberries Skrevet 11. juni 2013 #3 Del Skrevet 11. juni 2013 Ja, de klarer seg ute i all slags vær! Bare vær sikker på at den har nok høy, vann og mat. Jeg har aldri brukt flaske til vannet, og har heller brukt skål/en boks. De er også veldig glad i greiner og ugress Festmåltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Del Skrevet 11. juni 2013 Er det for sesongen eller for alltid? Jeg vil anbefale deg å lese litt om kaniner. Kaniner er halvveis flokkdyr (tror det kalles kolonidyr) og blir veldig ensomme alene. Kaniner et av de dyrene i Norge som blir mest feilbehandlet av eigerene. De har det ikke godt når de må stå alene ute i buret dag ut og dag inn, og blir fryktelig ensomme. Skal du ha ansvar for kanin, ha den inne. La den gå fritt rundt sammen med dere og lær den hvor den skal gå på do. Helst bør du skaffe deg en kanin til. Mitt hjerte blør når jeg hører om/ser kaniner som står ute. Anonymous poster hash: caa5a...772 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 11. juni 2013 Ikke la buret stå rett på bakken. Anonymous poster hash: efc71...f38 Kjøpte et flott bur på Plantasjen, det står ca 15-20 cm over bakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 11. juni 2013 Er det for sesongen eller for alltid? Jeg vil anbefale deg å lese litt om kaniner. Kaniner er halvveis flokkdyr (tror det kalles kolonidyr) og blir veldig ensomme alene. Kaniner et av de dyrene i Norge som blir mest feilbehandlet av eigerene. De har det ikke godt når de må stå alene ute i buret dag ut og dag inn, og blir fryktelig ensomme. Skal du ha ansvar for kanin, ha den inne. La den gå fritt rundt sammen med dere og lær den hvor den skal gå på do. Helst bør du skaffe deg en kanin til. Mitt hjerte blør når jeg hører om/ser kaniner som står ute. Anonymous poster hash: caa5a...772 Når kaniner står ute?! De er da visserlig dyr som skal være ute?! Vår har fått en stor løpe/lek/springegård. Må da være bedre enn å sitte inne i et bur hele natten når vi sover?! De er jo ikke akkurat dagdyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 11. juni 2013 Er det for sesongen eller for alltid? Jeg vil anbefale deg å lese litt om kaniner. Kaniner er halvveis flokkdyr (tror det kalles kolonidyr) og blir veldig ensomme alene. Kaniner et av de dyrene i Norge som blir mest feilbehandlet av eigerene. De har det ikke godt når de må stå alene ute i buret dag ut og dag inn, og blir fryktelig ensomme. Skal du ha ansvar for kanin, ha den inne. La den gå fritt rundt sammen med dere og lær den hvor den skal gå på do. Helst bør du skaffe deg en kanin til. Mitt hjerte blør når jeg hører om/ser kaniner som står ute. Anonymous poster hash: caa5a...772 Vår kanin er dessuten blitt veldig god venn med vår kastrerte 11år gamle hannkatt, du skull sett som de koser seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 11. juni 2013 Ja, de klarer seg ute i all slags vær! Bare vær sikker på at den har nok høy, vann og mat. Jeg har aldri brukt flaske til vannet, og har heller brukt skål/en boks. De er også veldig glad i greiner og ugress Festmåltid. Nå er det løvetann som gjelder! Og greiner fra hekken, en innertier Og takk for svar, han klarer seg nok ute. Han har til og med fått en bit av et saueskinn i sovedelen av buret, i tillegg til masse høy, så da burde det vel gå greit?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. juni 2013 #9 Del Skrevet 11. juni 2013 Da jeg skaffet meg kanin, så fikk jeg også råd om å skaffe meg flere siden de var kolonidyr. Problemet er jo at to av samme kjønn ofte vil slåss og en av hvert kjønn har jo sine naturlige konsekvenser. Hva om du skaffer en til og så deler av hele området med hønsenett - så har de nærhet av hverandre uten fysisk kontakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 11. juni 2013 Da jeg skaffet meg kanin, så fikk jeg også råd om å skaffe meg flere siden de var kolonidyr. Problemet er jo at to av samme kjønn ofte vil slåss og en av hvert kjønn har jo sine naturlige konsekvenser. Hva om du skaffer en til og så deler av hele området med hønsenett - så har de nærhet av hverandre uten fysisk kontakt? Har alvorlig tenkt tanken på en kanin til. Siden den jeg har er kastrert, så kan jeg gjerne kjøpe/få en til, uansett kjønn? Buret og utegården vi har laget er stor nok for to. Tror at nå som kaninen er innegjerdet så blir nok ikke katten vår så "god lekekompis" lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 11. juni 2013 #11 Del Skrevet 11. juni 2013 Skal du ha en til, så må den kastreres uavhengig av kjønn for at kastraten du allerede har skal få noe glede av den nye vennen. Ukastrerte kaniner er som oftest veldig hormonelle, og vil derfor bli mer en plage for den kastrerte. Kaniner er heller ikke flokkdyr, men kolonidyr, så om man skal ha to, er man avhengig av å ha så store bur at de kan få fred for hverandre om de vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 11. juni 2013 Skal du ha en til, så må den kastreres uavhengig av kjønn for at kastraten du allerede har skal få noe glede av den nye vennen. Ukastrerte kaniner er som oftest veldig hormonelle, og vil derfor bli mer en plage for den kastrerte. Kaniner er heller ikke flokkdyr, men kolonidyr, så om man skal ha to, er man avhengig av å ha så store bur at de kan få fred for hverandre om de vil. Jeg har to "sovebur", så tenker det er nok for to kaniner. Jeg er ellers ikke i jobb for tiden så jeg er mye ute og lar ham få løpe mye fritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #13 Del Skrevet 11. juni 2013 Kjenner flere med katt og kanin sammen og det virker som disse to artene ofte får veldig god kontakt seg imellom. Så kanskje det holder? Kaninen har forresten godt av å være ute, så lenge den får ha sin lille hule med høy og varme, og ly for sol og regn. Anonymous poster hash: ca6e4...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 11. juni 2013 Kjenner flere med katt og kanin sammen og det virker som disse to artene ofte får veldig god kontakt seg imellom. Så kanskje det holder? Kaninen har forresten godt av å være ute, så lenge den får ha sin lille hule med høy og varme, og ly for sol og regn. Anonymous poster hash: ca6e4...2ac Katten min, en kastrert hannkatt på 11 år, og kaninen er så skjønne sammen, katten jakter, angriper (med klippede klør) og kaninen "vinner" hver gang, veldig søtt Litt slikking og kosing hører med. Men nå er det kanskje tid for en kanin til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lolita8 Skrevet 11. juni 2013 #15 Del Skrevet 11. juni 2013 Vurderer å få meg kanin! Det blir i så fall et kjæledyr på lik linje med katten, altså ingen bur, bare en av disse plastikkbur-bunnene til dokasse :-) Men jeg lurer på hvor de sover? Er det kanskje lurt å ha et sovebur inne, eller funker en sånn kattehule? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #16 Del Skrevet 11. juni 2013 Vurderer å få meg kanin! Det blir i så fall et kjæledyr på lik linje med katten, altså ingen bur, bare en av disse plastikkbur-bunnene til dokasse :-) Men jeg lurer på hvor de sover? Er det kanskje lurt å ha et sovebur inne, eller funker en sånn kattehule? Hadde ingen bur. Kaninen jeg hadde likte å sove i senga mi, grave seg inn i dyna. Hadde en liten rampe den kunne komme seg opp og ned på, den var trent til å gjøre sitt fornødne i kasse. Så hadde flere små kasser rundt om kring i huset. Kjempe koselige kjæledyr om man har sikret alt av ledninger! Anonymous poster hash: 10b8d...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 12. juni 2013 #17 Del Skrevet 12. juni 2013 Anbefaler denne bloggen om kaniner og den store kaninboka. http://maritemilie.com/2013/02/24/hvordan-gi-kaninen-et-bedre-liv-les-om-berikelse-og-fa-praktiske-tips/ Masse nyttig info for kanineiere :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå