AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Jeg har ei venninne som jeg har kjent i noen år nå. Før var vi sammen hele tiden, nå i det siste; ikke så mye. Hun har ikke så mange venner, og det kan nok ha noe med at hun er ganske spesiell, hun har ingen "filter", altså hun kan finne på å si ting som: "du er stygg på håret", "du er litt kjedelig" osv, ting som "vanlige" mennesker bare tenker inni seg, men ikke sier høyt. Det er jo en bra ting å være ærlig, men kanskje greit å dra en hvit løgn i blant? Jeg har ofte fått høre at jeg er for "vanlig" (som i kjedelig?), ikke spesielt pen på håret, har stygge klær på meg osv. Jeg vet jo at hun ikke mener noe vondt med det, hun er jo sånn mot alle, og jeg vet at det er en av grunnene til at mange ikke vil være venn med henne. Jeg har ofte hørt at folk har baksnakket henne fordi hun er så "frekk" og sånt, ofte har jeg grepet inn, for jeg vet jo at hun er snill, sånn egentlig. Jeg er jo glad i henne, men alle disse små "stikkene" hun kommer med hele tiden får meg ofte til å føle meg mindreverdig. Jeg har aldri følt at vi har vært likestilt i vennskapet vårt, det er liksom hun som er "sjefen". Om jeg (gudforby) skulle avlyse en avtale vi har hatt, opplever jeg at hun på en måte blir sur, og da får jeg dårlig samvittighet. Det er ikke så gøy å bli kjeftet opp fordi jeg må avlyse en bytur vi hadde planlagt, så jeg har lenge vegret meg for å si nei til henne. I det siste har jeg tenkt litt på om jeg bare er venn med henne fordi jeg er venner med alle som vil være venn med meg. Jeg er ikke typen som avviser folk, og jeg har mange ganger "hunget" med folk jeg egentlig ikke har så mye glede av å være sammen med, altså bare for å være snill. Nå er det en stund siden vi har hatt kontakt, sist vi "pratet" var det dårlig stemning (hun er sur på meg fordi jeg måtte avlyse et møte), og jeg har ikke orket å ta kontakt, jeg orker ikke komme med en beklagelse jeg egentlig ikke mener. MEN jeg får så utrolig dårlig oppmerksomhet, hun har jo ikke så mange..., så vidt jeg vet har hun brutt kontakt med familien sin også. Anonymous poster hash: 5917b...47d
Katniss Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Det er hun som er ansvarlig for oppførselen sin og konsekvensene av den oppførselen. Du sier at du er sammen med henne for å være snill. Men hvis du virkelig vil være snill så ville du tatt en samtale med henne om oppførselen hennes, og fortalt at hun må slutte med det ellers ville de få vennene som er igjen også forsvinne. Det er svært få som finner seg i å bli behandlet på den måten hun behandler vennene sine. 1
Gjest.22 Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Jeg kjenner godt til det der, jeg var sånn før og mistet mange venner pga det. send meg gjerne en PM om du ønsker en fin måte å løse det på.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Det er ikke noen diagnose i bildet her da? Tviler på det, nå har hun aldri vært til psykiater eller lignende da. Jeg vet at andre har sagt til henne at hun ikke må være så frekk, men hun svarer ofte "jeg er jo bare ærlig om noen tar seg nær av det er det de som har problemer". Jeg tror nok hun synes det er viktigere å være ærlig enn å tenke på å være snill og hvordan andre tåler det hun sier. Jeg prøver jo å ikke ta meg nær av hva hun sier, hun er jo sånn mot alle, men det er ikke like lett alltid. Og det er liksom hun som er "sjefen" av oss to, så det føles så kunstig om jeg skulle tatt en prat med henne og fortelle henne hva jeg synes hun burde endre på, det har liksom alltid vært hun som forteller meg hva jeg burde endre på. Jeg prøvde en gang før å gli sakte ut av vennskapet, ikke noe drama eller noe, bare ikke ta kontakt ol., men da fikk jeg til slutt ei melding om hvor utrolig såret hun ble av oppførselen min, jeg var visst ikke den jenta hun trodde jeg var, det gjorde så vondt osv. Selvsagt fikk jeg dårlig samvittighet da, og vi tok opp kontakten igjen.. Anonymous poster hash: 5917b...47d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 " Hengt " du mener? Og du må jo nesten velge en disse alternativene du nevner. Enten må du snakke med henne og fortelle henne at det er ok å dra en hvit løgn i blant, og det er ikke alt heller som må bli sagt. Gjør du dette og hun lærer seg et triks eller to, kan hun jo ende opp som en bedre venn for deg. Eller så må du la henne seile sin egen sjø. og det vil selvsagt gjøre vondt først, i det øyeblikket hun innser hva du egentlig synes om saken, men det vil bli bedre etterhvert. Slik det er nå, status que, hørtes det slettes ikke ut som noen god venn å ta vare på. Så du må velge nå. Enten lære henne folkeskikk eller hvor trist livet kan bli om en ikke har den slags. Anonymous poster hash: 83ac0...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå