AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Jeg har null peiling på fisk, men har likevel påtatt meg ansvaret for å passe på en gullfisk i to måneder. Den svelger maten, men raper den opp igjen. Sånn holder den på lenge. Noen ganger går maten i oppløsning, men andre ganger klarer fisken å holde den nede. Jeg gir den noen små pellets som eieren ga meg. En om morgen og en om kvelden. Er fisken syk? Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
Gjest Lolita8 Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Neida, det er nok bare for å løse opp maten i vannet tenker jeg :-)
Missy1 Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Det er helt normalt gullfiskene mine gjorde også det. Ikke så lett å få i seg sånne pellets de pleide å ta sand i munn og spytte ut igjen og
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Takk!!! Da kan jeg senke skuldrene igjen. Anonymous poster hash: a2bf1...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Nei, for nå er den død! Tror jeg! Den spiste maten sin i går kveld, men jeg forsov meg i dag og glemte den helt. Når jeg kom hjem nå ligger den bare på siden øverst i bollen. Den rører seg ikke. Men skal de ikke ligge opp ned når de er døde?Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Den er nok dø ja. Anonymous poster hash: 9cb85...7b1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 åå trist Anonymous poster hash: e9a13...090
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Men den døde ikke fordi du forsov seg. Fisk klarer seg fint i 1 dag helt uten mat. Anonymous poster hash: fa579...020
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Faen! Er det sånt som bare skjer eller? For eieren sa også det at det ikke var så farlig om jeg glemte å mate den en dag. Men hva gjør jeg nå? Jeg kan ikke få tak i eieren og jeg kan vel ikke la den ligge i bollen og råtne. Kaster man de i do eller søpla? Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Hvor gammel var den? Veldig trist at dette skjedde mens du passet da. Men som tidligere sagt, så skal den tåle en dag uten mat. Vi har skylt våre fisker ned i do. (Når vi var små begravet vi dem i hagen da) Anonymous poster hash: e9a13...090
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Må få den kremert og lagt i en urne, koster rundt 3000. Anonymous poster hash: 9cb85...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Eieren "feiret" treårsdagen med fisken rundt nyttår. Hehe Vet ikke hvor gamle de pleier å bli. Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Brenn den sånn at den har en sjanse til å nå Vallhall. 1
Gjest Vevila Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Gullfisker kan blir veldig gamle under optimale forhold, men i en bolle er 3 år ganske mye. Du har ikke gjort noe galt i alle fall. Virker som en veldig dedikert fiskepasser. Synd den døde da..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Ok, da har jeg ikke fullt så dårlig samvittighet. Takk for hjelpen folkens. PS. Så at Mattilsynet ber om at døde fisk ikke kastes i do pga parasitter fra fisken kan gå over i drikkevannet. Så da kaster jeg den i søpla. Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #17 Skrevet 12. juni 2013 Gullfisker kan blir veldig gamle under optimale forhold, men i en bolle er 3 år ganske mye. Du har ikke gjort noe galt i alle fall. Virker som en veldig dedikert fiskepasser. Synd den døde da.. Veldig enig i denne. I en bolle, blir ikke gullfisk så gammel, da den ikke får optimale forhold der. (gullfisken kan egentlog bli over 20 år, men aldri i bolle). Gullfisken kan egentlig bli 40 cm lang, så i en bolle vil den over tid få veksthem, og dø. Ble gullfisken flyttet når du skulle passe den? (feks tømt ut vannet, puttet fisken i en pose med vann, fylt på nytt vann, og flyttet hjem til deg) Er det skiftet vann den siste tiden? I en bolle er det grusomt fort gjort å få ustabile verdier og forgiftning, så om det ikke har vært byttet vann på en stund, eller at alt vannet er byttet på en gang, kan den rett og slett ha dødd av feil verdier i vannet eller forgiftning. Bolle er ikke optimalt for noen fisk, og i alle fall ikke en gullfisk, da den som sagt egentlig blir stor, og får etterhvert veksthem. Så skal venninnen din ha gullfisk igjen (eller noen annen fisk), må hun skaffe seg akvarium som er riktig størrelse for fisken hun skal ha. Er man usikker, er feks akvaforum.no en kjempeflott side å søke opp info og behov for fisken. Men du har nok ikke gjort noe feil, synd at fisken døde når du hadde den, men igjen, det er nok ikke noe du gjorde. Anonymous poster hash: c755b...b9a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #18 Skrevet 28. juni 2013 Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med plantene? Jeg kastet fisken, men lot bollen stå med vann i pga plantene, men jeg ser nå at det blir grumsete og jeg gidder ikke bytte vann når det ikke lenger er fisk der. Eieren er fortsatt bortreist, så jeg får ikke spurt om han vil beholde plantene. Hva er vanlingst? Kaste de, beholde de i bollen? Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
Gjest HappyWaffle Skrevet 29. juni 2013 #19 Skrevet 29. juni 2013 behold plantene. kan hende de vil kjøpe en ny fisk som de kan bruke plantene til
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #20 Skrevet 29. juni 2013 Ok, må jeg bare la bollen stå med vann og planter, eller kan jeg tømme ut vannet? (Altså om planten må være helt dekket av vann, eller om den overlever med samme behnadling som en stueplante)Anonymous poster hash: a2bf1...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå