Gå til innhold

hvordan slutte overspise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

i litt over en uke nå har jeg begynt og overspise. jeg er kronisk fysen på noe og putte i kjeften.... (som jeg kan tygge og svelge). men jeg prøver å spise sunt også. til frokost og lunsj på jobben spiser jeg tilsammen 5-6 knekkebrød med ost. hjemme spiser jeg salat et par ganger om dagen (diger porsjon med masse proteiner som fetaost og skinke i stedet for dressing). men med en gang jeg har slukt et måltid, går jeg på kjøkkenet for å finne noe annet å stappe i meg. det har vært så mye tilbud på sjokolade her i det siste så blir noen kolibriegg og andre sjokoladegodbiter i løpet av en dag og kveld. magen er blitt kjempeoppblåst de siste dagene. pga knekkebrød og rå grønnsaker? i går var magen plutselig så oppblåst at jeg ble livredd for jeg så plutselig åtte måneder-gravid ut. har kjøpt meg piller på apoteket i håp om at lufta skal gå ut.... kjeks med brie er jeg også blitt avhengig av og spise hver kveld... jeg er ikke sulten men har lyst på noe å spise :( det hjelper ikke drikke no vann eller te heller.

min bmi er over 26 og jeg er litt overvektig. har lagt på meg 4 kilo på to måneder.

har magen min blitt så vant til å alltid være full nå at magesekken har utvidet seg? så det tar lengre tid for den å bli mett? hvordan skal jeg fikse det? jeg trenger gode råde her. for tre år siden gikk jeg ned 20 kilo og har siden da gått opp igjen 7 kilo. jeg har ikke lyst å bli feit igjen :( hjelp meg?

Anonymous poster hash: 6223e...b3c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo kan være løsningen på både overspisingen og oppblåsthet. Ihvertfall har det vært det for min del. Kutt ut knekkebrød, og bruk masse fet dressing (men sjekk karbohydratinnholdet først) eller olje på salaten slik at du blir god og mett og gir kroppen næring. Drikk godt med vann. Spist fet mat, styr unna kornprodukter, sukker osv. Karbohydrater påvirker blodsukkeret ditt, og det er ofte dette som får folk til å være fysen på noe.

Proteiner er bra, men ikke tilstrekkelig. Kroppen kan nemlig ikke bruke proteiner til energi slik den bruker karbohydrater og/eller fett.

Anonymous poster hash: 07684...8fc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moderat lavkarbo fikset problemet for meg også. Økt fettinntaket litt, og spiser mye grønnsaker, tyrkisk yoghurt, bær, kjøtt, fisk og egg. Holder meg mett lenge og er ikke fysen på noe lenger. Andre tips er å ikke ha snop i hus, og å gjøre noe aktivt når du får behov for noe i munnen. Trene, gjøre husarbeid eller pusse tenner ;)

Anonymous poster hash: 4bc39...b88

Skrevet

Enig. Lavkarbo eller paleo. Det er ingen quick fix, du må gjøre jobben selv. Men med en matplan å følge så blir det kanskje enklere?

Gjest Hikken
Skrevet (endret)

Jeg overspiser alltid om det er ting som kaker, sjokolade, iskrem osv, og det eneste som har fungert for meg var rett og slett å kutt det tvert ut. Skjeier jeg ut med en is eller ett kakestykke så ender jeg som regel opp med å løpe på butikken/ Deli de luca og bruk hundrevis av kroner på kaker og sjokolade som jeg spiser til jeg nesten kaster opp. Moderat lavkarbo var redningen for meg, fordi deet kostholdet fjernet sukkerhungeren min fullstendig. Dog er fester og besøk ofte noe jeg gruer meg til, nettopp fordi det ofte er kaker/sjokolade der og jeg vil ikke virke uhøflig ved å takk nei..

Edit: I mitt tilfelle kan jeg ikke engang spise yoghurt, frukt eller bær, fordi de er søte nok til å sette igang overspisingsmoduset i hodet mitt.

Endret av Hikken
AnonymBruker
Skrevet

så å kutte ned på karbo er den beste løsningen? passer meg meget dårlig siden jeg elsker mine karbo :(

AnonymBruker
Skrevet

så å kutte ned på karbo er den beste løsningen? passer meg meget dårlig siden jeg elsker mine karbo :(

Du elsker jo sukker også tydeligvis. Så det passer jo dårlig å kutte ut dette også, sånn trivselsmessig sett? ;p

Kroppen din derimot, elsker verken sukker eller karbohydrater generelt. Så du må nok gjøre et valg.

Helse versus kortvarig sukkerkick.

Man kan bli vant til mye rart, og trives med mye rart. Mange erfarer at lavkarbo er veldig behagelig å leve med (ingen sult, ikke noe sukkersug, ingen ukontrollert fråtsing til man blir overmett, ingen oppblåsthet, osv), bare man klarer å venne seg av karbohydratrik mat.

Anonymous poster hash: 07684...8fc

Gjest Hikken
Skrevet

Jeg elsker også karbo og sukker, men resultatet ble at jeg til slutt ble overvektig fordi jeg var litt for glad i det. Men det er jo ikke sikkert du trenger å kutte det ut 100% ? Vet om mange som fint kan spise karbohydratrik mat fordi de kan begrense seg. JEg som ender opp med å overspise til jeg blir dårlig kan derimot ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...