Gå til innhold

Fra lavkarbo til "vanlig" sunn kost

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skrev vanlig med hermetegn fordi folk har forskjellige meninger om hva som er vanlig ;)

Holdt på å slanke meg 1 års tid nå, og gikk kjapt ned i starten. Nå går det fryktelig sakte, og det blir umulig å nå målet mitt innen den tid jeg har satt meg så sakte som det går nå. Fikk derfor lyst til å gå på lavkarbo de 2 siste månedene, for å miste mest mulig (folk skryter jo sånn av at fett forbrenner fett). Lest om ketolyse, og det er vel der man forbrenner mest fett. Skal selvfølgelig lese mye mer om dette!

Spørsmålet mitt er egentlig om man går opp igjen hvis man går over fra lavkarbo til det jeg kaller et vanlig, sunt kosthold? Der man spiser alt, men med måte. Jeg skal nok klare å holde meg i nakkeskinnet og ikke spise kaker, brød, pasta i 2 måneder. Men da reiser jeg til syden, og da vil jeg ærlig talt ikke telle karbohydrater og velge bort nye, spennende matretter pga det. Jeg vil heller ikke gå resten av livet mitt uten å spise kaker f.eks, for jeg elsker å lage de, og spise de (SELVSAGT med måte ;) ). Vil fortsatt holde igjen på brød, pasta osv, etter endt lavkarbo"kur" (vet det er en livsstil osv), men ikke så strengt som jeg tenkte disse to månedene.

Kjapt spørsmål på slutten. Hvor lavt må man ligge for å komme i ketolyse? Er det realistisk å gå ned 1 kg i uka på lavkarbo, og miste minst mulig muskler og mest mulig fett såklart?

Anonymous poster hash: 34029...307
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke du heller spise det du vil så lenge du ikke overskrider 100 g karbohydrater daglig. Mener det er en type "magisk" grense, men den kan være forskjellig for deg.

Da kan du spise både kaker og pasta, men du kan ikke proppe deg.

Personlig ville jeg ha spist det jeg ville på turen og vendt tilbake til det gode kostholdet npr jeg kom hjem. For meg er ikke lavt karbohydratinntak en kur men en livsstil. Jeg foretrekker det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, tanten :) Jeg vil som sagt gå ned mest mulig (i fett) på disse 2 månedene, og har fått for meg at det mest effektive da er å komme inn i ketose (skrev ketolyse på forrige innlegg, blander litt ord).

Jeg vil også begrense karbohydratene etter ferieturen, slik du sier, men ikke så ekstremt som jeg egentlig planlegger å gjøre nå.

Anonymous poster hash: ea64f...0be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ned i vekt uten å være i ketose. For de fleste er en nedgang til 50-100 g karbohydrater daglig veldig mye, og ofte nok til vektnedgang.

Vet ikke hvor mye du vil ned? Er du nær målet så er det vanskeligere og vanskeligere, men jeg er enig i valget om lavkarbo. Men prøv å se på det som noe positivt og ikke en kur .Tenk på alle de gode sausene, alt det gode kjøttet og fisken du kan spise. Fråtse i fete dressinger og deilig frukt og bær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Etter lang tid på lavkarbo/paleo så blir jeg uvel når jeg spiser "vanlig" mat. Jeg orker rett og slett ikke så mye sukker og melvarer. Jeg blir dårlig i magen og psykisk uvel. Får kviser og hovner opp i kroppen.

Endret av Løvetanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, igjen for svar :) jeg vil ned ca 9 kg, men skjønner at det er umulig å klare det på 2 måneder. Eller?

Jeg er på dag to med lavkarbo nå, og føler meg dritekkel som spiser så mye fett. Føler at det ikke er bra for kroppen, og ble kvalm og fikk vondt i magen etter middag. Jeg har ikke tellet karbohydratene nøyaktig. Hittil i dagr har jeg spist:

- 2 egg og 4 "skiver" skogsbacon til frokost, stekt i litt bremykt.

- Isbergsalat, paprika, revet norvegia (revet selv), kjøttdeig med 14% fett og noen klatter rømme.

Jeg hadde krydret kjøttdeigen min med ferdigkjøpt tacokrydder, kom fram til at det var masse karbohydrater i det... Men fant ut at det ble ca 10 karbohydrater fra krydderet. i kjøttdeigen og osten var det ingenting i følge det som sto på pakken. I egg er det vel minimalt? i isbergsalat fant jeg ut at det er sånn 1,5 per 100 gram, men ganske mye i paprika, 5, 2. Jeg har vel spist MAKS 20 karbohyrater idag, vil jeg tro. Vet ikke om jeg kommer til å spise mer enda, isåfall blir det mandler eller kanskje mer egg..

Hva tror du, tanten? Eller andre?

Det jeg er mest redd for er å rase opp i vekt når jeg reiser på ferietur. Blir garantert brødmat til frokost, fordi det er inkludert, det blir garantert is, søte drinker, frukt osv. Men hvis det totale KALORIinnholdet ikke blir for mye, så går jeg vel ikke opp i vekt av å bytte "diett" i ferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du tar sorgene litt på forskudd her. Etterhvert som du venner deg til det nye kostholdet så vil det være mye lettere å ta de valgene som gjør at kroppen din føler seg vel.

Er du vant til lite karbo så føles det ikke ok å spise mye av det, og du vil nok søke å velge mat som ikke gjør deg oppblåst og uvel.

Det er også helt vanlig å være matlei og redd for fett i starten. Det går seg til- bare ha tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg er nok litt bekymret. Jeg VET at jeg kommer til å spise det jeg nevnte, i syden. Men jeg ser ikke bort i fra at karbohydrater ikke vil friste i like stor grad i fremtiden, som det gjør nå.

Takk for svar igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...