Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Hei! Jeg er litt redd for at dette er et tåpelig spørsmål, men siden jeg har tannlegeskrekk, tør jeg ikke å spørre der, så jeg håper på noen vennlige råd. Hadde regulering for 5+ år siden, brukte gommen pliktoppfyllende så lenge jeg måtte bruke den hver natt, og etter det har det vært ganske sporadisk(dessverre). Tennene nede har nå sklidd tilbake så mye at jeg ikke får gommen skikkelig på plass der i det hele tatt. Hvor lenge skal man måtte bruke gommen i ny og ne? Hvor ofte bør jeg prøve den for å se om den passer? Gommen er laget av klar plast, og det virker som den rett og slett har blitt litt slitt "nederst" og i kantene, etter nøye pussing av den også før og etter bruk. Har dette noe å si for hvor godt den holder tennene på plass? Tannregulering på nytt i voksen alder er IKKE et alternativ. Hvis jeg trenger ny gom eller lignende, kan jeg gjøre det hos en annen tannlege da? Erfaringer hos reguleringstannlegen er grunnen til at jeg har tannlegeskrekk den dag i dag...
Gjest *?* Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Jeg fikk beskjed om at jeg måtte sove med gom hver natt i et eller to år tror jeg det var (er jo noen år siden, så jeg husker ikke heeeelt), men så var det ikke så nøye lengre. Det samme fikk søsteren min beskjed om. Vel... Nå ser tennene mine verre ut enn før jeg hadde regulering, så det var bortkasta penger kan du si... Det er fullstendig uaktuelt med regulering igjen, så jeg vet ikke helt om det er noe å få gjort noe med. Tennene vil jo alltids flytte seg litt, men om du er usikker kan du jo bare ringe tannlegen din og spørre. Den vanlige tannlegen altså, også sier du at du ikke vil tilbake til den reguleringstannlegen, at det er derfor du ringer til han/hun i stedet De fleste tannleger er forståelsesfulle når man forteller at man har tannlegeskrekk
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Har du hørt om Inman Aligner: http://www.inmanaligner.com/ ? Kanskje det er noe å prøve ut Anonymous poster hash: 0540e...e86
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Tusen takk! Skal spørre den vanlige tannlegen neste gang jeg har time der! Den Inman Aligner så smart ut! Tennene mine nede pleide å ligne på eksempelet på bildet før jeg fikk regulering, og nå gjør de det igjen... (men kan også skylle litt på visdomstennene, tror jeg derfor har fått dårlig plass nede igjen) Du som anbefalte det, har du prøvd dette selv? Er det dyrt? Gjør vanlige tannleger også dette, eller må jeg til kjeveortoped igjen? TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå