AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Sist jeg hadde matematikk var i 1997-1998, det som den gang var den enkle versjonen av førsteklasse-matematikk (1MA tror jeg det het?). Nå er jeg inne på tanken om å skifte karriere og ta ny utdanning, som vil kreve matematikk R1. Er det realistisk/gjennomførbart å ta R1 "helt ut av det blå" til høsten? Uten andre forberedelser? Jeg vurderer å ta et kurs med undervisning 1-2 dager i uken, og melde meg opp til privatist eksamen. Hvor vanskelig tror dere dette blir, for en som ikke har jobbet med matematikk på femten år? Kan jeg klare det? Og hvor mye tid bør jeg regne med å bruke per uke? Anonymous poster hash: 5cda7...eb9
miramis Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Det kommer til å bli veldig vanskelig... Går sikkert hvis du jobber veldig hardt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Du bør egentlig sette deg inn i 1T før du tar R1. R1 bygger på 1T og vil blir veldig vanskelig uten basiskunnskapen. Vil også si at hoppet fra 1T til R1 er ganske stort. R1 er et ganske vanskelig fag som krever mye jobbing, men hvis du liker matte og er innstilt på å bruke en del tid på det går det nok fint Anonymous poster hash: 9bfed...efc 1
Gjest Ciegus Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Du bør absolutt sette deg inn i 1T først. Kjøp både den og R1-boka, og bruk sommeren på det. Søk også opp temaene på khanacademy.org, det er helt genialt. Du bør ha god kontroll på ligninger med en og to ukjente, andregradsligninger og faktorisering av disse, grafer, stigningstall, logaritmer og slike basic ting. R1 er ikke nødvendigvis veldig vanskelig, men har man ikke hatt matte på lenge kan det bli et sjokk.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Du bør egentlig sette deg inn i 1T før du tar R1. R1 bygger på 1T og vil blir veldig vanskelig uten basiskunnskapen. Vil også si at hoppet fra 1T til R1 er ganske stort. R1 er et ganske vanskelig fag som krever mye jobbing, men hvis du liker matte og er innstilt på å bruke en del tid på det går det nok fint Anonymous poster hash: 9bfed...efc Delvis enig i denne; R1 vil være veldig unødvendig krevende hvis du ikke har kunnskapene i 1T i orden fra før av, fordi R1 såvidt jeg husker bygger mye direkte videre på ting man lærer "the basics" om i 1T. Jeg er imidlertid ikke enig i at det er noe stort hopp mellom 1T og R1. Tvert imot syntes jeg at R1 var enklere enn 1T, men det kan jo skyldes at jeg hadde en veldig krevende lærer i 1T, som gikk ganske langt utover det som er pensum i førsteklasse. På min skole frarådet de alle med karakter under 5 i 1T å gå videre med R1. Anonymous poster hash: 4892f...a58 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Ta 1T først! Jeg hadde ikke 1T før jeg begynte med R1 og det var veldig tungt. Merket at jeg hadde mange huller og at jeg ikke hadde grunnlag for å drive med R-matte i det hele tatt. Jeg bestod, men det var så vidt. Fikk en 2'er. Ta 1T i høstsemesteret, og deretter R1 til våren igjen:) Vårsemesteret er lengre også, så du vil få bedre tid på deg, samt et bedre grunnlag. Anonymous poster hash: 269ab...35c
Gjest abcdefgh Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Tok R1 som privatist på 2.5 mnd etter 8-9 år uten matte i fjor. Fikk såvidt ståkarakter. Greit å sette seg inn i basics regneregler igjen ihvertfall om du har tid. Hadde glemt en haug selv. Kan du sette av 2 timer hver dag er du iallfall garantert berga ståkarakter. Det er ganske stort pensum på så kort tid. Hadde man brukt et vanlig skoleår så det hadde det vært walkover. Jeg ville ihvertfall bare kjørt på med det kurset nå. Jeg er uenig i at du bør ta 1T først. Stryker du til høsten så har du en ekstra sjanse til våren før neste opptak , og du rekker å repetere masse på den tid. Bedre med 2 forsøk på R1 enn å kjøre 1T så R1. Ellers er mitt tips at du går over hva du må kunne til del 1 på eksamen og øver skikkelig på det. Endret 11. juni 2013 av abcdefgh
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Ville i hvertfall hatt en 1T bok som du kan slå opp i hvis det er noe du står fast på i R1 Anonymous poster hash: 9bfed...efc
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 jeg tok R1, R2 og Fysikk på 2.5 mnd for to år siden igjennom en tressordning på høyskolen jeg går ved nå. Da hadde jeg kun mx matte fra 2003 fra før. Det gikk veldig greit siden vi hadde tett oppfølging. Det ville tatt vesentlig mer disiplin og hardt arbeid på egenhånd. Matte er i stor grad et modningsfag som må jobbes med gjevt igjennom lang tid for å få god forståelse. Så kun R1 som eneste fag på et helt år bude de fleste klare ganske greit. Opplever selv mye bedre arbeidsdisiplin nå som en "moden" student. med andre ord er skolen en lek:) gled deg til studiene Anonymous poster hash: 28137...6ab
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Samboeren min har 2MX (?) på videregående med karakteren 2 i standpunkt. 10 år etter tok han sommerkurs med bl.a. R2, og klarte seg veldig fint (en av de beste på kurset). Han fikk B på begge eksamenene i matematikk på ingeniørstudiet. Så det går - om du bare vil nok og jobber med faget! Anonymous poster hash: ff655...76c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Tusen takk for alle erfaringer og råd! Setter stor pris på det! Jeg skjønner at det vil bli krevende, så jeg er inne på tanken om å ta 1T først. Hvis jeg tar R1 på våren med eksamen i mai/juni, kan jeg fortsatt søke opptak til utdanning som starter på høsten? Dette blir for øvrig ved siden av 100% jobb, på kveldstid og i helger. Samt at jeg ærlig må innrømme at nesten alle mattekunnskaper fra tidligere er glemt. Så kanskje jeg burde bruke høsten på 1T først. Jeg grubler videre. Men nok en gang tusen takk for alle svar! Anonymous poster hash: 5cda7...eb9
Gjest Ciegus Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Du trenger jo ikke ta eksamen i 1T,bare kjøp boka og se på den i sommer og gjør oppgaver.
amonyn Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Hvis du lærer deg 1T pensum, så er R1 helt greit. Problemene kommer når du ikke kan basics godt nok til å bygge videre på dem
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Tusen takk for alle erfaringer og råd! Setter stor pris på det! Jeg skjønner at det vil bli krevende, så jeg er inne på tanken om å ta 1T først. Hvis jeg tar R1 på våren med eksamen i mai/juni, kan jeg fortsatt søke opptak til utdanning som starter på høsten? Dette blir for øvrig ved siden av 100% jobb, på kveldstid og i helger. Samt at jeg ærlig må innrømme at nesten alle mattekunnskaper fra tidligere er glemt. Så kanskje jeg burde bruke høsten på 1T først. Jeg grubler videre. Men nok en gang tusen takk for alle svar! Anonymous poster hash: 5cda7...eb9 Du trenger ikke å ta eksamen i 1T, bare gå gjennom det selv - og du trenger definitivt ikke å bruke et halvt år på det! Sett av noen uker, kanskje en måned, på 1T, så har du faktisk GOD tid hvis du jobber litt effektivt. Hvis du lærer deg all den grunnleggende matematikken i 1T godt, så vil R1 gå som en lek - og hvis du finner ut at det er noe du "mangler" fra 1T, så kan du jo gå tilbake til 1T-boka og sjekke det opp mens du holder på med R1. Anonymous poster hash: 4892f...a58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå