Gå til innhold

Hvor lenge er det normalt å amme? Din mening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge mener du det er ok og normalt å amme?

Ble litt overraska over alle reaksjonene i en annen tråd her, der det har blitt ammet til ungen er 2 år. Jeg hadde ikke orket det selv, men all ære til de som orker.

Helsemyndighetene anbefaler amming i to år?

Min er 10 mnd og jeg har allerede nå fått reaksjoner som "Ååå!? Ammer du fremdeles? Så flink du er da!"

Trodde det var vanlig å amme til ungen var minst et år...

Jeg nattammer fortsatt (latskap), men er klar for å prøve å få slutt på det.

Er førstegangsmor og har kun erfaring fra min søster, som ammet sine barn lenge (18-28 mnd- de sluttet selv).

Etter å ha fått bekjente i barselgruppe og andre aktiviteter dette året, får jeg inntrykk av at de fleste slutter etter 6-8 mnd. Tidlig, synes jeg!

Hva synes du?

Anonymous poster hash: ae976...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne må jeg følge med på! Synes også folk slutter så tidlig, og jeg har helst lyst til å amme en god stund når mini kommer ut.

Mamma ammet alle oss til vi var 2 år:)

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes mange slutter altfor tidlig. Og da må jeg si at nå snakker jeg om de som kan amme, ikke har problemer, men bare slutter. Jeg mener at barn bør ammes i hvert fall til de er et år. Gjerne lenger også.

Sist sluttet vi etter elleve måneder. Det var ikke mitt valg. Da fikk jeg mange reaksjoner på at jeg ammet for lenge, men jeg brydde meg svært lite om hva som ble sagt ;) Denne gangen håper jeg at vesla vil amme lenger, gjerne til hun nærmer seg to år :)

Skrevet

Når der er naturlig selv for ungen å slutte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er normalt frem til rundt året, gjerne litt over eller litt under. Men det betyr ikke at det er ekkelt å amme lenger eller at det er negativt å slutte før. Tenker nok av til over 2 år er ganske unormalt.

Min plan var å amme til rundt året men her ble det slutt når fast føde var etablert ved rundt 7 mnd, pumpa ei stund fordi jeg håpte interessen ville ta seg opp igjen men den lille nekta puppen og det ble helt slutt, virka som den glemte litt hvordan det skulle gjøres etter ammenekt i flere dager. Kikka bare dumt på puppen og klemmte på den heller.

Anonymous poster hash: dcb52...976

Skrevet

Hva som er normalt/praktisk/mulig er opp til hver enkelt å vurdere.

Selv synes jeg ikke det er veldig unormalt å amme et barn over 1 år, men må innrømme at når de blir over 2 år så tar jeg meg selv i å stusse over hvorfor...

Selv fullammet jeg til vesla var ca 4mnd, og delammet til hun var 7mnd - ikke fordi jeg hadde lyst å slutte, men fordi jeg mistet melken gradvis fra hun var 4mnd og er glad for at jeg klarte å strekke det så lenge som til 7mnd alder. Nattamming sluttet hun med selv ved 2mnd alder (hun sluttet å våkne for mat på natten).

AnonymBruker
Skrevet

Med mine 3 ble det 1 1/2 år, 6-7 måneder og et år. Han jeg ammet i 7 måneder hadde feilstilling i nakken og kunne kun ta et bryst + gulpet og mistrivdes en del med amming.

Skjønner ikke at folk reager på hverken flaskemating av babyer eller amming ved et års alder.

Det ammes heldigvis mye i Norge, men man legger seg kanskje litt vel mye opp i hva den enkelte mamma gjør....

Anonymous poster hash: 6daa3...703
Gjest RockOn
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg vil si at amming på natt er latskap, for det krever jo en del.

Det å slutte å amme før barnet er ett år, bare fordi man ikke gidder, det er latskap mener jeg.

Jeg har også en på 11 måneder som ammer fortsatt, og mange blir sjokkerte over det. Nesten så de synes jeg er litt rar.. Men av mennesker som har utdanning innen helse, så får jeg utelukkende positiv respons.

Skrevet

1 år. Jeg syns det er ekkelt med amming av snakkende barn.

• Liker 7
Skrevet

Jeg sluttet da mini var 6 uker pga store problemer, men tenker at jeg ved nestemann kommer til å prøve å amme i større eller mindre grad fram til barnet er ca et år.

Kommer dog til å kombinere dette med pumping da jeg så gleden far hadde ved å bidra med mating allerede tidlig med minien.

Gjest Seajewel
Skrevet (endret)

Jeg amma til ungen var ett og et halvt år, litt mer enn det kanskje. Er glad for det idag, vil tro at ammingen er en av årsakene til at ungen min aldri er syk, siden amming styrker immunforsvaret.

Endret av Seajewel
AnonymBruker
Skrevet

Barn kan snakke før den tid.

Anonymous poster hash: e4729...0ec

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det er helt normalt frem til to år hvertfall. :)
Kanskje ikke sånn overalt og hele tiden, men feks kveldspupp hjemme.

Jeg kommer nok til å amme så lenge babyen vil / jeg får det til, men ikke over to år.

Skrevet

Barn kan snakke før den tid.

Yeah right. Mulig at du oppfatter mamma og pappa og lalalaldadadada som snakking, men det er et absolutt mindretall av barn som snakker i setninger når de er under året.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ytterpunkter, fra de som aldri ammet, til de som ammet til ungen var tre år. Mitt inntrykk er at de fleste slutter en gang mellom 9 mnd og to år.

Anonymous poster hash: c21cd...6dc
Gjest Seajewel
Skrevet

Fordi?

• Liker 4
Skrevet

Fordi?

Fordi.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil gå inn for å amme til frøkna er minst ett år, så får hun bestemme selv etter det...:)

AnonymBruker
Skrevet

Yeah right. Mulig at du oppfatter mamma og pappa og lalalaldadadada som snakking, men det er et absolutt mindretall av barn som snakker i setninger når de er under året.

Jeg kjenner flere som snakket mye før de var ett år.

• Liker 2
Skrevet

Men plan er å amme fram til mini er 1 år. Passer fint med når jeg begynner å jobbe igjen.

Jeg tenker at man bør lytte til anbefalingene fra Helsedirektoratet: fullamming de første 6 mnd og opprettholdelse av amming gjennom første leveår. Jeg har selv slitt veldig med ammingen i over 2 måneder og jeg er utrolig glad for at jeg bet tenna sammen for nå går det som en drøm. Når det gjelder amming langt ut over 1 år så må jeg si meg enig med Silfen, jeg synes det begynner å bli litt ubehagelig med så store unger og som kan si "Jeg vil ha pupp, ikke brødskive".

Og selv om det er praktisk og veldig koselig å amme, så skal det jo bli godt å få kroppen litt tilbake igjen og at barnet ikke er 100% avhengig av meg. Blir deilig å slippe brystspreng, lekkasje, stå opp om natta for å amme, pumpe og få sove på siden igjen(går ikke pga vonde pupper). Men siden jeg er for amming til ca 1 år, så får mine pupper bare vente litt på frihet :fnise: Babyens behov og ønsker går selvsagt foran mine nå, sånn er det jo å få barn tenker jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...