AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 har en bekjent som har et barn som er sterkt overvektig allerede nå i en alder av 5 år. Barnet er såpass overvektig at det har problemer med å løpe ordentlig, tilsynelatende pga den ekstra vekten. Vil jo ikke spørre heller, men kan det skyldes sykdom når det er så ekstremt så tidig eller er det bare snakk om feilernæring? Anonymous poster hash: bd402...e60
Maria12345 Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Det kan være begge deler, noen har det begrunnet sykdom, andre begrunnet feilernæring. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Ja, det kan det. Vår yngste datter var enormt overvektig fra 6 måneders alder og i 3 år deretter. Hun ble testet for både genfeil og hormonforstyrrelser, men de fant ingenting. Heldigvis jevnet det seg ut etterhvert, men jeg husker blikkene folk gav meg... Jeg ble også møtt på en veldig respektløs måte på helsestasjonen. Alle impliserte at jeg overforet jenta. Heldigvis møtte jeg kunnskapsrike mennesker på sykehuset. Anonymous poster hash: ecf4f...37c 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Ja. Blant annet kan tarmsykdommer, genfeil, og hormonforstyrrelser kan gi overvekt hos barn. Anonymous poster hash: 528fa...48b
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Ja, det kan det. Vår yngste datter var enormt overvektig fra 6 måneders alder og i 3 år deretter. Hun ble testet for både genfeil og hormonforstyrrelser, men de fant ingenting. Heldigvis jevnet det seg ut etterhvert, men jeg husker blikkene folk gav meg... Jeg ble også møtt på en veldig respektløs måte på helsestasjonen. Alle impliserte at jeg overforet jenta. Heldigvis møtte jeg kunnskapsrike mennesker på sykehuset. Anonymous poster hash: ecf4f...37c Babyer er ikke overvektige.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Babyer er ikke overvektige. Hadde du sett min baby så hadde du skjønt hva jeg mente. Hun var kulerund! 15 kilo ved 6 måneder. Dvs en vektoppgang fra 3,2 kilo ved fødsel til 15 kilo ved 6 mnd. Anonymous poster hash: ecf4f...37c
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Hadde du sett min baby så hadde du skjønt hva jeg mente. Hun var kulerund! 15 kilo ved 6 måneder. Dvs en vektoppgang fra 3,2 kilo ved fødsel til 15 kilo ved 6 mnd. Anonymous poster hash: ecf4f...37c OK, det kan jeg forstå Mente bare at "regelen" vel er at babyer ikke er overvektige; de som er store krabber det bare av seg når de begynner å bevege seg. Mine barn var rundt 9 kg ved 6 mnd (fikk bare morsmelk), men ved 12 mnd var de ganske gjennomsnittlige 10 kilos-unger fordi bilringene forsvant da de begynte å krabbe/gå. Men 15 kg hørtes ekstremt mye ut ja. Fant dere ut hva som var grunnen?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Men 15 kg hørtes ekstremt mye ut ja. Fant dere ut hva som var grunnen? Alle prøver var normale. Morsmelken var normal i næringsinnhold. Når hun begynte med fast føde spiste hun verken mer eller mindre enn andre barn. De fant aldri noe og hun ble "normal" med årene. Nå er hun 12 år og normalt slank. Anonymous poster hash: ecf4f...37c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 OK, det kan jeg forstå Mente bare at "regelen" vel er at babyer ikke er overvektige; de som er store krabber det bare av seg når de begynner å bevege seg. Det vet man jo, så jeg tenker at det var litt rart at du ikke skjønte fra innlegget mitt at siden vi tok prøver på sykehuset så var dette helt spesielt. Du gentester ikke en baby som er litt rund og koselig. Det skal litt til... Anonymous poster hash: ecf4f...37c
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juni 2013 #10 Skrevet 11. juni 2013 Det vet man jo, så jeg tenker at det var litt rart at du ikke skjønte fra innlegget mitt at siden vi tok prøver på sykehuset så var dette helt spesielt. Du gentester ikke en baby som er litt rund og koselig. Det skal litt til... Anonymous poster hash: ecf4f...37c Vel, det har vært en god del innlegg her inne fra fortvilte mødre som har fått beskjed av helsesøster om å "slanke" babyene sine, så jeg mener du burde ha spesifisert litt bedre hva du la i "overvektig baby".
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Vel, det har vært en god del innlegg her inne fra fortvilte mødre som har fått beskjed av helsesøster om å "slanke" babyene sine, så jeg mener du burde ha spesifisert litt bedre hva du la i "overvektig baby". Det burde vært nok for deg når du så at babyen ble gentestet på sykehuset. Det er ikke noe de gjør uten videre. Men greit nok det... Anonymous poster hash: ecf4f...37c 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #12 Skrevet 11. juni 2013 når foreldrene er overvektige,tenker jeg at de ikke har et fornuftig kosthold i heimen. det er ganske tydelig. er kun barnet overvektig. føler jeg at muligheten for sykdom er større enn dårlig kosthold. Anonymous poster hash: ac319...c82
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Det burde vært nok for deg når du så at babyen ble gentestet på sykehuset. Det er ikke noe de gjør uten videre. Men greit nok det... Anonymous poster hash: ecf4f...37c Jeg regnet med at gentestingen foregikk etter at ungen var et halvt år... Du skrev jo selv 6 mnd-3 år. Jeg vet godt at unger kan være overvektige, takk. Men vanligvis sier man at barn som ikke får (hovedsakelig) fast føde, ikke kan bli overvektige.
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juni 2013 #14 Skrevet 11. juni 2013 Overvektige unger har stort sett overvektige foreldre, etter både mine observasjoner og forskning. Når de blir eldre, er det andre faktorer med i bildet - selvstendighet, egne penger, venner osv. Men små unger spiser det foreldrene gjør, og da er det stort sett slik at foreldrene også er overvektige og har et dårlig kosthold. Presiserer at det er forskjell på overvekt og valpefett før noen hogger hue av meg igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå