AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Jeg er arbeidsgiver og er i en situasjon på jobben nå som er ganske kjip. Er med ei som er ansatt og sykemeldt her og som helt klart har misbrukt stillingen sin. Dvs. mobilregning på over 10 000 kr på en måned, da i hovedsak surfing mens hun var sykemeldt, hun har levert inn knuste mobiltelefoner, hun har kjøpt utstyr i vårt navn uten tillatelse osv. Ved forsøk på å ta opp dette med henne, så blir vi beskyldt for seksuell trakassering og truet med jurist osv. Dette med trakasseringen er helt bak mål. Ingen av oss har vært i nærheten engang. Bare det å bli beskyldt for dette synes jeg er temmelig hardt. Det er ikke noe jeg ønsker å ha på meg og jeg synes det er fælt at noen er nødt til å ta i bruk slike metoder. Med andre ord, så går dette ganske hardt inn på meg. Saken her er vel den at jeg burde kanskje ha vært flinkere til å prate med nære og kjære om slikt som dette, men jeg kjenner at jeg ikke orker å involvere de eller i det hele tatt ha fokus på dette, selv om jeg sikkert ville ha hatt veldig godt av det. Er det galt av meg å bære ansvaret alene? Anonymous poster hash: 649a3...ddb
Noteknekk Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Det er vel ikke galt, men jeg tror ikke det er helt sunt. Tror du kan ha godt av å få ut litt tanker og frustrasjon rundt det, jeg vet hvert fall at jeg selv hadde trengt det i en slik situasjon.
Maria12345 Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Enig med ''Noteknekk''.. Desutten kan det alltids hende at hvis du forteller det, kanskje en av dem kommer på en fornuftig løsning?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Slike saker er kjedelige. Men er det ikke flere ledere i bedriften din som du kan støtte deg til? Vet ikke hvor stor bedriften din er, men beløpene er kanskje ikke så store at det er verdt å lage oppstyr dersom det er slik du forteller. Tror jeg ville gitt henne en oppstrammer og prøvd å glemme saken. Jeg har vært borti en tilsvarende sak hvor en utenlandsk konsulent ringte til hjemlandet sitt i arbeidstiden og gjerne jobbet overtid for å føre lange private samtaler. Dette skjedde over et par måneder og regningen var på over 70000 kr før det ble oppdaget. Han bedyret sin uskyld og uvitenhet om at dette var misbruk av arbeidgivers midler. Så vi ble enig om en ordning der han måtte betale tilbake halvparten av dette gjennom månedlig trekk av lønn over 12 måneder. Anonymous poster hash: e8f07...440
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Ja.. jeg vet vel hvordan jeg skal håndtere dette selv. Ser at denne ansatte, som har sagt opp, har loven på sin side i og med at vi ikke har vært flinke nok til å lage kontrakter på hva hun kan og ikke kan gjøre. Og hun ser ut til å ha psykopatiske tendenser, for ethvert forsøk på å konfrontere henne ender opp med slikt som dette, enda vi har vært hyggelige mot henne helt fra starten. Så de pengene ser det ut som at vi taper. Det er ikke snakk om alvorlige summer. Det er uansett kjipt at folk bruker slike metoder for å dra til seg fordeler og penger og det må jeg innrømme at jeg føler på :-(. Anonymous poster hash: 649a3...ddb
Sommee Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Snu litt på det kanskje, og vær glad dere ikke tapte mer.. Dette er jo småpenger å regne for nesten en hvilken som helst bedrift. Og psykopater kan nok lage mye mer trøbbel enn det der.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Snu litt på det kanskje, og vær glad dere ikke tapte mer.. Dette er jo småpenger å regne for nesten en hvilken som helst bedrift. Og psykopater kan nok lage mye mer trøbbel enn det der. Vi vet at forrige arbeidsgiver har tapt et par hundre tusen på henne. Men vi har hele veien fulgt reglene og vært greie. Dermed har vi sluppet hevnaksjoner og høye advokatregninger. Sånn sett vet jeg at det kunne ha gått mye verre. Anonymous poster hash: 649a3...ddb
Gjest Lille-pus Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Personalsaker/-konflikter som omhandler en enkeltperson er ikke noe man diskuterer med nære og kjære, - samme hvor fristende det fort kan være. Det er noe med den taushetsplikt du har overfor medarbeidere og ex medarbeidere mht. personlige og sensistive opplysninger. I min verden, min jobb nå og mine jobber tidligere, - så har dette vært helt klart og så selvsagt at 'it goes without saying'. Snakk med lederkolleger, med HR/personal, men ikke ta det i din egen familie- eller vennesammenheng. Du gjør selvsagt som du vil, men det er den kutyme jeg alltid har vært vant til og som inkluderer din egen taushetsplikt som leder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå