Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å gå til innkjøp av en slik babyfeeder. Dere som har/har hatt slike, hva er deres erfaringer? Når begynte dere å bruke den, og hva startet dere med å putte i?

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår erfaring er at håndtaket er mest spennende å tygge på. Har prøvd med mye forskjellig. Druer, gulrot, potet, banan, eple, pære osv.

Og den er tungvind å vaske. Iallefall den stoffbiten. Så vår er ikke mye brukt..

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å kjøpe den plastvarianten her ( http://m.aliexpress.com/item/486889037.html?tracelog=storedetail2mobilesitedetail) istedenfor den med stoffnett. Denne har en vanlig smokk med hull i og er mye lettere for baby å treffe munnen med. Har begge deler og syns den med nett bare ble gris. Den var for tung i holderingen og nettet hang og slang og småen klarte ikke å få det i munnen (han hadde ikke så god motorikk da vi startet med den :-P). Endte med at han bare ble sinna for han ikke fikk til å spise det han hadde så veldig lyst på! Den andre varianten (vi kjøpte den på babyshop, men BarnasHus har den og) "står" jo av seg selv (selve smokken) og med to håndtak var det mye lettere for ham å bruke denne.

Vi har gitt pære, avokado, søtpotet, gulrot og frossen frukt på varme dager. Begynte da han var rundt 5-6mnd.

Men den har ikke blitt veldig mye brukt. Han syns det er mer spennende å få holde maten direkte å spise på den (nå er han 7,5mnd). Men veldig kjekk i starten, da var den spennende og vi kunne spise middag i fred mens han suttet og smakte på den :-)

AnonymBruker
Skrevet

Den var poppulær her, starta å bruke den med 5 mnd, men ja litt tungvinnt å vaske. Ble nok ikke så ofte brukt men var genial å ha med på flytur/busstur når barnet ble utolmodig. Brukte helst harde ting som eple og pære i siden jeg syntes det ble mindre kliss.

Anonymous poster hash: e4d84...ada

Skrevet

Vår erfaring er at håndtaket er mest spennende å tygge på. Har prøvd med mye forskjellig. Druer, gulrot, potet, banan, eple, pære osv.

Og den er tungvind å vaske. Iallefall den stoffbiten. Så vår er ikke mye brukt..

Som om jeg skulle skrevet det selv!

Skrevet

Vi begynte å bruke den då han var cirka 5 mnd. Vi brukte den mykje ei stund, og den var veldig populær.

Vart ei deilig pause for meg, for eg putta guten i vippestolen og lot han kose seg med den, og då smatta han i veg til den var heilt tom. :)

Har brukt mest pære i, for det er så mjukt og friskt. Men også eple, banan, druer, kiwi, appelsin.

Gjest Elyssa
Skrevet

Vi bruker den hele tiden vi! Lillegutt har elsket den helt siden han fikk den (ca 5 mnd) og hvis du stapper den ganske full, er det ikke noe vanskelig å treffe munnen :) bryr meg ikke noe om at han griser. Har bare en smekke på også vasker jeg når han er ferdig.

Synes ikke nettet er så vanskelig å vaske heller. Bare den gangen jeg hadde banan i. Det var ikke så lurt :ler:

Brukte den senest i dag faktisk! Vannmelon i varmen var populært :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Tror kanskje jeg kjøper den og prøver, den koster jo ikke allverden.

Men er det noe frukt man skal være forsiktig med, og ikke putte i den de første gangene? Tenker da på at han skal reagere på det. Han har blitt fullammet inntil nylig, da vi har startet med litt grøt.

Skrevet

Man bør i alle fall ikke begynne med den før 4mnd. TIDLIGST! Helst vente til 6 mnd. Og da kun med små mengder som telles som smaksprøver først. Ikke gi flere nye ting samme uke istarten, pga eventuelle reaksjoner.

Vi har begge typene feeder, vår foretrekker nettet best. Men ikke putt i banan, drit å få rent!:P

Vi har gitt:

Mango

Eple

Pære

Tomat

Paprika

Agurk

Frossen sviske- og aprikosmos

Avocado

Drue

Melon

Blåbær

Bringebær

Når tennene kommer er det genialt å fryse fruktbiter og putte i!:) Kaldt og godt for gommene.

Man bør ikke gi sitrus og jordbær pga bl.a allergifare.

AnonymBruker
Skrevet

Man bør i alle fall ikke begynne med den før 4mnd. TIDLIGST! Helst vente til 6 mnd. Og da kun med små mengder som telles som smaksprøver først. Ikke gi flere nye ting samme uke istarten, pga eventuelle reaksjoner.

Vi har begge typene feeder, vår foretrekker nettet best. Men ikke putt i banan, drit å få rent!:P

Vi har gitt:

Mango

Eple

Pære

Tomat

Paprika

Agurk

Frossen sviske- og aprikosmos

Avocado

Drue

Melon

Blåbær

Bringebær

Når tennene kommer er det genialt å fryse fruktbiter og putte i!:) Kaldt og godt for gommene.

Man bør ikke gi sitrus og jordbær pga bl.a allergifare.

Det er helt uproblematisk å gi både sitrusfrukter og jordbær med mindre man har allergi i nær familie slik at risikoen for at baby skal være allergisk er høy.

Anonymous poster hash: 8b556...097

• Liker 2
Skrevet

Det er helt uproblematisk å gi både sitrusfrukter og jordbær med mindre man har allergi i nær familie slik at risikoen for at baby skal være allergisk er høy.

Anonymous poster hash: 8b556...097

Friske jordbær skal uansett ikke gis da de kan innholde muggsporer som en liten babykropp ikke tåler

AnonymBruker
Skrevet

Friske jordbær skal uansett ikke gis da de kan innholde muggsporer som en liten babykropp ikke tåler

Dette hadde jeg ikke hørt om før. Har prøvd å google litt nå, men finner ikke noe om det, har du en link til dette?

Anonymous poster hash: 384ef...260

Skrevet

Her fungerte den aldri, vi ga mos heller, og senere biter.

AnonymBruker
Skrevet

Dette står i alle fall ikke i noen av helsedirektoratet anbefalinger. Da blr man vel også holde seg unna tørket frukt da, som du gir, siden det er kjennt at det er mye muggsopp i dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar alle sammen! Godt for en usikker førstegangs å høre litt erfaringer fra andre :)

Vi gikk for en slik en vi, med banan i. Det var stooor suksess :) Virket også som den var deilig å tygge på der baby holder på å få tann. Den var også veldig lett å vaske.

IMG_8265.JPG

(Bilde er lånt herfra http://mittliv-linn.blogspot.no/2013/01/baby-feeder.html)

Endret av Sunshower
Skrevet

Dette hadde jeg ikke hørt om før. Har prøvd å google litt nå, men finner ikke noe om det, har du en link til dette?

Anonymous poster hash: 384ef...260

Nei, finner det ikke heg heller...:P

Jeg spurte helsesøster om det, da jeg stusset på at mye av babymaten folk kjøper ferdig inneholder både det ene og det andre, deriblant jordbær.

Hun slo det opp et sted, og siterte at pga frøene på jordbæret, så er det større sjanse for å få i seg jordrester og muggsporer, i tillegg til at frøene kunne irritere svelget, og at man derfor allikevel skulle vurdere å vente med jordbær til minst 10 mnd. Jeg ser at i usa anbefaler de 6 mnd i de nye anbefalingene. Der nevnes det også at syren i rødfargen på jordbæret kan gi vonde bleieutslett hos de minste magene. Denne nøytraliseres ved koking.

Jeg ba ikke hs om kildehenvisning, akkurat....

Skrevet

Dette står i alle fall ikke i noen av helsedirektoratet anbefalinger. Da blr man vel også holde seg unna tørket frukt da, som du gir, siden det er kjennt at det er mye muggsopp i dem.

Svisker er funnet fri for muggsporer i de undersøkelsene som ble tatt i våres, og koking reduserer inneholdet i de tørkede aprikosene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...