Gå til innhold

nobotrøbbel- "alt er galt"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For to år siden kjøpte vi rekkehus. Hadde desverre ingen aning av hvordan naboene var. Vi begynte med å gjøre litt endringer i hagen. BL.a skulle vi bygge et gjerde der det grenser til naboene.Den ene naboen er skikkelig positiv og henger seg med på byggingen. den andre naboen setter seg virkelig på bakbeina. Imellom oss og den negative naboen står det nå en 1,5 meter høy stygg hekk. Denne ble vi fortalt når vi flyttet inn at var vår. sist sommer skulle vi begynne å fjerne den, men spurte selvsagt naboen og fortalte at vi ville bygge et fint gjærde. Nei, da var hekken plutselig deres. de kom da med at vi ikke bare kunne bygge et gjærde på VÅR tomt. de vedlikeholder ikke hekken, er aldri å se ute i hagenbortsett fra når de skal klage. da kommer dattera til naboen på rundt 40 år for å skjelle oss ut.

i år begynte vi å fjerne vår del av hekken etter at det plutselig er blitt fortalt at vi eier halve hekken. det har de ikke sagt noe på, men er ikke sikkert de har sett det enda.

bygget gjærde på inngangssiden i fjor sommer og dattera på 40 skrøyt det opp i skyene. nå kaller ho det for grisebinge.

rett utenfor hagene våre er det kommunalt område. dette området har vi og noen andre naboer tatt ansvar for å holde åpent. hadde en stor opprydding i fjor. pga at vi ikke får gå gjennom naboen sin hage la vi alt i en stor haug og skulle brenne det. det fikk vi ikke lov til av den sinna naboen.. i år da vi begynte å rydde litt igjen kom dattera til naboen(som bor to rekkehus lenger bort) igjen. vi kunne ikke legge det der. sa som sant var at vi sku brenne det i fjor, men at vi da ikke fikk lov av dem. da kom regla med at de aldri hadde nektet oss å brenne det, men at det var vi som ikke klarte å sette fyr på knusk tørt avfall.. sa igjen at vi kunne brenne det til høsten når det var lov å brenne, men det gikk ikke.spurte om vi kunne gå gjennom hagen deres, men det gikk ikke.

hva gjør vi nå? de endrer mening fra dag til dag. må vi virkelig ta alt skriftlig?

den siste uken har de jobbet med å hive denne haugen med avfall over i vår hage, og nå eksploderer det snart for min del.

har bedt om å få snakke med ho som faktisk bor der, men det går ikke. ho bare lusker rundt bak dattera eller sitter på loftet med åpent vindu for å få med seg samtalen. ho tørr rett og slett ikke snakke med oss selv.

noen som har vært ute for lignende naboer? Som skal klage på alt bare for å klage? noen som vet hvordan reglene er ang gjærde osv?

Anonymous poster hash: e6758...2f7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Have been there and done that.

Du har to valg:

Enten må du legge godviljen til og anstrenge deg maksimalt for å få kontakt med dem og bli enig om en minnelig løsning, eller du må rett og slett drite i dem og finne ut hva som er lov og ta deg litt til rette og gjøre som du vil innenfor lovlighetens grenser. I det siste tilfellet vil du få en sur nabo som alltid er ute etter å plage deg.

I rekkehus er det ikke alltid så lett å vite hvem som eier hekken som står i nabogrensen. Ofte står den rett på grensestreken og man eier den sammen. Likevel kan det ofte være slik at den som en gang plantet hekken tror at det er hans hekk eller han som har råderett over hekken. Typisk når du er ny-innflytter og den andre er en gammel urinnvåner.

I mitt tilfelle var naboen veldig hyggelig i starten. Men da jeg ville fjerne en felles hekk begynte helvetet. Jeg lot være å fjerne hekken og klippet den på min side, men det hjalp ikke. Så ble de sure fordi vi hadde unger som mistet ting over på deres side og ungene ble kjeppjagd da de skulle hente sakene sine (oftest baller). Og deretter ble alt vi gjorde feil. Vi var nye og unge og ønsket det pent og pyntelig rundt oss, men de var gamle og ønsket at alt skulle være som før og de brydde seg ikke om vedlikehold av fasader eller klipping av hekker.

Jeg tok i et tilfelle en tvistesak helt opp til rådmannen i fylket og fikk medhold. Men det ble til slutt så utrivelig å bo der at vi valgte å flytte.

Anonymous poster hash: 1f125...035
AnonymBruker
Skrevet

hadde nå bare huseieren selv kommet å snakket med oss, så hadde det vært en ting. men ho bruker barnebarnet til å hive ting over i vår hage, og dattera som bor litt lenger bort i gata til å daglig stå på døra eller skrike over hekken.har sagt uttallige ganger at jeg vil snakke med hun som faktisk bor der og ikke via dattera. seinest i går sa jeg det til henne. da fikk jeg beskjed om å oppføre meg som voksne folk. ga henne klar beskjed om at utskjelling daglig på døra er ikke aktuelt. det går an å snakke på en hyggelig måte.

jeg lurer på hvordan hun mener voksne folk skal oppføre seg er. for slik hun holder på er typisk fjortis tendenser.

Anonymous poster hash: 4d5a4...96e
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det høres ut som en veldig vanskelig nabo, jeg, da. Noe sær og spesiell, ja, men ikke spesielt vanskelig.

Dere ødela vel alt som kunne blitt et OK naboforhold ved å prøve å ta dere til rette for å ødelegge en hekk naboen helt sikkert ønker å beholde for å ha skjerming mot dere. En hekk i nabogrensen er begges.

At dere ikke får brenne kvist og kvast får dere bare akseptere. Det er ikke vanlig å brenne bråte i boligområder. Dere får gjøre som andre, nemlig skaffe/leie henger og kjøre rasket på avfallsplassen.

Anonymous poster hash: 3147b...a7f
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Syns ikke det høres ut som en veldig vanskelig nabo, jeg, da. Noe sær og spesiell, ja, men ikke spesielt vanskelig.

Dere ødela vel alt som kunne blitt et OK naboforhold ved å prøve å ta dere til rette for å ødelegge en hekk naboen helt sikkert ønker å beholde for å ha skjerming mot dere. En hekk i nabogrensen er begges.

At dere ikke får brenne kvist og kvast får dere bare akseptere. Det er ikke vanlig å brenne bråte i boligområder. Dere får gjøre som andre, nemlig skaffe/leie henger og kjøre rasket på avfallsplassen.

kommunen sier vi kan brenne det. vi har spurt nabo gjentatte ganger om vi kan få lov å gå gjennom hagen dems for å kjøre det på søpla, men vi får ikke lov å gå i utkanten av deres plen. så da er allternativet å drasse alt gjennom huset.

når det kommer til den hekken, så ville et gjærde hatt større skjerming mellom eiendommene for hekken er stygg og hullete. de har jo aldri vært borti den for å vedlikeholde den.

Endret av idyll88
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg er sikker tror jeg ikke det er lov å lage store bål og brenne hageavfall. Hør med kommunen.

Friarealet er vel kommunen sitt. Dere bør høre med dem og hva som er ok for dere å gjøre i området før dere tar dere til rette og gjør større inngrep (feks sager ned større trær, tømmer hageavfall etc)

Anonymous poster hash: afa55...5d1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel bare å sette igang med bråtebrenning, da!

Naboen ønsker hekken sin, så den kan dere bare glemme å få fjernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...