Gå til innhold

Gjeldsordning, noen som har vært/kjenner noen som har vært under det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ber om at de som skal snakke negativt om meg/andre som er havnet i økonomisk uføre la være.

Vel, startet vel med at jeg mistet jobben i slutten av 2007, og havnet under dagpenger som overhodet ikke var nok i det hele tatt til og dekke lån, og annen gjeld.

Det ballet på seg, kort og godt, ting havnet hos inkasso, namsmenn, uttrekk i dagpenger, som ikke gjorde saken bedre for all annen gjeld.

I dag sitter jeg med ganske mye gjeld for og si det slik, det er ikke snakk om mange millioner, men noen hundretusen er det nok.

Mistet jobben/arbeidskontrakten min gikk ut i oktober i fjor og har søkt og søkt og søkt på jobber men det er ikke så lett som en sku tru..

Har litt trekk på dagpengene jeg mottar nå, staten som trekker..

Har forsøkt og betale, men hjelper ikke når 'avdrag'ene' som de kaller det er større enn jeg i det hele tatt har utbetalt i mnd..

Kommet i en fase som jeg kaller 'gifaen' da jeg rett og slett bare sank så lavt at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre, sperret meg selv inne, satt hjemme hele dagen, gjorde ikke nå..

Men ser at jeg må få gjort noe med dette nå, er bare 25år gammel, vil få en orden på livet.

Jeg er også for tiden uten førerkortet, dette får jeg tilbake om 4mnd da, så det vil lette saken min for og komme i jobb igjen ganske mye, håper det løser seg der når den tid kommer..

Så jeg tror jeg kan se eneste utvei som en offentlig gjeldsordning eller hva det heter via namsmannen eller noe slikt..

Noen som har noen erfaring med dette, eller kan fortelle litt om hvordan dette fungerer?

Nå har jeg jo veldig uten inntekt for øyeblikket (ikke at jeg vil få en veldig stor inntekt når jeg får meg jobb i fremtiden heller) så det er ikke snakk om 5-600.000kr i årets lønninger her..

Off, godt og få litt av dette ut, om noen har noe og fortelle er jeg meget takknemlig, gruer meg bare til og ta kontakt med namsmyndigheten, og kunne vært greit med noen tips.. :)

Anonymous poster hash: c32f3...8a4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er sannsynligvis for ung og det er fortsatt sannsynlig at du vil få inntekt til å betjene gjelden. Du vil nok ikke få gjeldsordning. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen. Alle kommuner er pliktige til å ha en. Noen steder fungerer de bra, andre steder ikke. Får du ikke hjelp kan du kontakte Jurk f.eks.

Det er mye du kan gjøre selv også, men det er litt vanskelig for meg å gi konkrete råd når jeg vet så lite om situasjonen din.

Anonymous poster hash: d8a9a...e62

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sitasjonen min er som følger, har utbetalt 10200kr i mnd etter skatt som arbeidsledig.

Får førerkortet mitt igjen om ca 4mnd, det viser seg som meget vanskelig og få seg jobb uten her jeg bor, jada jeg kan alltids flytte til en by, men det koster igjen det også..

Jeg har uttrekk i 50kr hver 2 uke fra namsmannen, stort mer var det visst ikke og hente med tanke på livsoppholds satsene som er satt osv..

Kreditorene er ikke veldig villige, hver og en vil gjerne ha et par tusen i mnd, og jeg må si at jeg har ikke veldig mye jeg kan betale de heller pr mnd.

Noe voldsom høy inntekt kan jeg ikke forvente og få, da jeg aldri ble ferdig med utdannelsen min, dvs jeg har kun gjennomført læretiden, manglet et fag for og ta fagprøven, det faget er nå tatt, men ingen fagprøve, fikk ikke videre kontrakt hos min gamle arbeidsplass..

Jeg har altså rett og slett ikke i nærheten av den inntekten som trengs for og kunne få betalt ned dette innen for kreditorenes krav.

Du snakker om gjeldsrådgivning, det er nok bra det og, men hjelper vel lite med rådgivning når en ikke har/meget lite penger til overs etter at husleie, mat, klær og andre nødvendige ting er betalt..

Kan ikke se hvordan en rådgivning skal kunne hjelpe meg noen vei lengere, når det omtrent ikke finnes noe og betale med?

Gjelden bare vokser og vokser den, får jeg betalt ned et krav på kansje 1år, så har jo de andre vokst enda mere..

Anser meg som personlig konkurs, og ute av stand til og klare og ordne opp i dette.

Kansje om noen år visst jeg er så heldig og få meg en grei/brukbar jobb, men da er jo gjelden desto større også..

Har fått betalingsanmerkninger så det fyker etter, så noen form for refinansiering er umulig, og eneste jeg eier en er en bil av rimeligere klasse, ingen stor verdi her altså.

Endret av cmx2k
Skrevet

Det er veldig vanskelig for unge enslige å få gjeldsordning gjennom kommunen. De har veldig stort press og prioriterer barnefamilier som står i fare for å miste hus og hjem.

Men du kan uansett ringe, for jeg tror du kan få hjelp til å ordne opp selv om du ikke får gjeldsordning.

Ang. det med førerkort, hvis du har mistet det for 6 mnd eller mer må du ta det opp igjen og det koster også noen tusen kroner.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan hadde du lån og gjeld allerede i en alder av 18?

AnonymBruker
Skrevet

Ham, om jeg ikke har misforstått, er vel en gjeldssanering over 5 år?

Altså du betaler det du kan i 5 år og så er du gjeldsofre når tiden er omme. Men spør du meg har du for små summer til å gå med på det da. Får du deg bare en jobb du, så får du ned summene dine selv om du bare er strukturert og bevisst på hva du bruker.

Er du villig til å ta alle jobber, eller søker du bare på akkurat de du vil ha? Er du virkelig innstilt på dette må du ta det du får, om det så er å stå bak på søppelbilen altså... Er du innstilt på det vil det vere mye lettere for deg å finne en jobb en om en er kresen.

Anonymous poster hash: 1b553...e63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har utsikter til å kunne betale tilbake, så får du nok ikke dette. Du har mulighet til å få deg en bedre inntekt en 8000,-, Folk sitter med milliongjeld på store boliglån, studiegjeld som de skal betjene. Vil ikke akkurat si at 200 00 er mye i så måte. Du kan få butikkjobber f.eks.

Gjeldsrådgivere er gode på å forhandle med kreditorer. Det gjør ikke situasjonen bedre ved å sitte på gjerdet, kom deg til en rådgiver!

Anonymous poster hash: 8d8af...469
AnonymBruker
Skrevet

Sørens iPad..... Første ordet over her skal vere Hm, og gjeldsofre skal vere gjeldsfri!

AnonymBruker
Skrevet

Gjeldssanering får en bare en gang i livet, så du er sikker for ung og med for små summer til å få det.

Gjør du virkelig alt du kan for å få en jobb? Hvor lenge har du vert uten?

Regner med du har jevnlig kontakt med sosialkontoret...? Er jo dem som skal hjelpe deg om du har for lite til å komme rundt.

Skrevet

Godt du vill rydde opp, men da er du nødt til å ofre litt selv. Som flere sier, gjeldsordning er for de som er varig ute av stand til å betale. Du trenger bare en jobb på Rema så dobles inntekten din, noe som forhåpentligvis vil hjelpe og gjøre det mulig. Du har et lite gjeldsproblem og et stort inntektsproblem. Akkurat nå må du fokusere på det siste, da det er nøkkelen til å løse problemet.

Jeg foreslår: Ta hvilken som helst jobb, ALT vil gi deg mer betalt enn du har i dag. Søk på alt, møt opp personlig i butikker, se etter lapper på tavler, klipp gress i nabolaget, det er mye man kan gjøre bare man vil. Men er jobbmarkedet elendig der du bor vil jeg anbefale deg å flytte. Trenger ikke koste skjorta, og hvis du har en fast fulltidsjobb å gå til er det verdt det! Flytt til byen, jo større by jo bedre, finn deg jobb (jo flere butikker du går innom jo større er sjansen for at du finner noen som trenger deg) og betal ned gjelden din. Kjenner du noen i en større by du kunne kræsje hos litt mens du leter etter jobb? Tenk kreativt på hvordan du kan få det til billigst mulig.

Men viktigst av alt: ingen kommer og fikser dette for deg, du må gjøre det selv, og du må være villig til å f.eks flytte for å finne deg jobb, og ikke minst legge ned innsats for å få det til. Å sende ut søknader er ikke alltid nok lenger, mange får jobb via kjente og bekjente, eller ved å oppsøke bedrifter selv.

• Liker 1
Skrevet

Ut fra det du beskriver, virker det som du har gjort flere lite kloke valg. Du har ikke gjennomført utdannelsen din, og du har på et eller annet vis mistet førerkortet. Dette i tillegg til at du har satt deg i et økonomisk uføre.

Dette er ikke ment som kritikk, men mer til refleksjon. Er det noe ved personligheten din som skaper disse problemene. Du bør i tilfelle søke hjelp for disse andre problemene i tillegg, slik at du ikke fremover vil komme opp i andre dumme situasjoner.

Jeg kan lite om gjelds ordningen du referer til, men er av den oppfatningen at dere unge er det superviktig å gi hjelp til å ordne livet sitt, slik at det ikke baller enda mer på seg og blir en stor belastning både for en selv og samfunnet.

Ønsker deg alt godt og berømmer deg for å ta tak i problemene. :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke er du gammel nok og ikke minst så er gjelden altfor ny.

Anonymous poster hash: f5868...b89
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 23 og i samme smørja som deg.

Kjøpte meg leilighet da jeg var 18, tok opp lite lån da jeg hadde en del EK, men hadde lån på 500K. Begynte på skole, fikk utbetalt 8000 i mnd. Var ferdig på skolen, fikk meg sommerjobb med utbetalt 6000 i mnd. Skulle begynne på skolen igjen, men da var det krøll i papirene. Det var to andre med samme navn som meg som også hadde kommet inn og vi tre delte på to plasser. Masse krøll, men siden jeg var eldst, trakk jeg minste strået og måtte gi fra meg plassen. Uten skole og uten jobb, ikke fikk jeg dagpenger heller for hadde jobbet for lite og tjent for lite til å få det. Alle regningene havnet sakte men sikkert til inkasso. Jeg fikk ikke betalt leiligheten. Den gikk på tvangssalg og jeg gikk i underskudd der. Så jeg vet åssen det er. Livet føles som en dass, og det er bare min egen skyld.

MEN. Jeg tok en ringerunde til inkassoselskapene. Fikk ordnet så alt kom på en regning og jeg får betale opptil 500 kr på hver av dem. Dessverre påløper det renter, men ikke i nærheten så mye som før.

Jeg snakket også med nav, og de sa at inkassoselskapene kan ikke kreve mer enn at du skal sitte igjen med rundt 5000 til livsopphold etter å ha betalt husleie, strøm, forsikringer og noe annet. Så det må de faktisk bare gå med på.

Prøv på det. For gjeldsordning tror jeg ikke du har mulighet til å få.

Anonymous poster hash: f066d...a0d
Skrevet

hvordan gjeld er det? forbruk bare?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke nok gjeld til at det lønner seg for deg. Ved gjeldsordning varer denne i fem år, men også de neste fem årene vil du ikke ha mulighet til å øke inntekt, arve ol, og ti år er lang tid. Dette er ikke mer enn at du får fikset det med en vanlig jobb, i løpet av den samme tida eller kortere.

Gjeldsrådgivning vil kunne hjelpe deg, fordi du tydeligvis ikke vet hvordan du skal forhandle med kreditorer. Når du lever på minimum slik du gjør kan avdragene forhandles ned. Du bør også vurdere å flytte og finne jobber med høyere inntekt, så du blir fortere ferdig.

Anonymous poster hash: a8519...ab6
Skrevet (endret)

Som folk sier flytte, ja jeg tenker på det, ikke så veldig lett når jeg ikke har førerkort og kan komme meg med mine få eiendeler til den plassen jeg tenker og flytte.

Har hatt mange dårlige venner oppigjennomtiden, som har unytta meg økonomisk kan du si grunnet jeg har kjørt bil og slikt.

Nå som jeg ikke kjører bil lengere, så er jeg ikke intressant lengere, fant jo ut i ettertid hvem som er venner og ikke, få som viste seg og være det..

Er vokst opp i fosterfamilie, de har jeg ingen kontakt med lengere, men bor i bygda der jeg vokste opp..

Slik jeg har det nå, så har jeg ikke mulighet og betale mer enn kansje 500k-600kr mnd, dersom jeg skal ha noe og spise hver dag, en seng og sove i og en dusj og vaske meg i, noe mer forlanger jeg egentlig ikke..

Har søkt på ALT av jobber som er og søke på her, forhørt meg her og der, men ups, du har ikke lappen nei, da blir det vanskelig ja.. er stortsett det jeg har fått til tilbakemelding.

Jobbet i over 2år på lærlinglønn, og denne var ikke i henhold til de satser som er satt i mitt yrke, men lot meg lure med at 'det blir så bra når du får fagprøven', når fagprøven skulle taes, var ikke bedriften intr lengere, siden jeg ikke var 'billig' arbeidskraft, og hyra inn en polakk i stedetfor når arbeidskontrakten min utgikk..

Mistet førerkortet etter at eg dekk pungterte og jeg kjørte utfor og totalskada bilen, hadde lån på den, og fikk ikke noe igjen på forsikringa da de mente jeg hadde kjørt 'uforsvarlig' derav førerkortet også.

Er litt forbruksgjeld, det er ikke så mye, etter jeg måtte betale et dep på en leilighet jeg flytta inn i for noen år siden.

Annen gjeld er div ting som ikke har klart og blitt betalt, grunnet ekstrem lav inntekt, noe studiegjeld er det også blitt, som jeg måtte ta opp for og ha penger rett og slett.

Har vært arbeidsledig siden oktober, og vil så gjerne komme meg i jobb igjen, men ikke så enkelt..

Billånet følger det 130k igjen på, dette er vel det høyeste for og si det slik.

Eneste fordelen med og bo på bygda da er at husleien er lav, betaler 3500+strøm her.

Flytter jeg til byen så er det fort 55-7000kr i mnd+strøm.

På telefon har ikke kreditorne vært spesielt villige, innstillingen har vært 'gi meg og alt, nå med en gang, vi må få først', så har sendt en e-post hvor situasjonen forklaes, hvor de enkelte inkasso selskaper blir forklart at de er ikke det eneste selskapet som krever meg for penger, det er flere om kaka.

Har spurt om hva all samlet gjeld hos de er, og hvilke avtaler de kan gå med på, og om det er mulig og betale på EN sak totalt hos de forsjellige, ikke på 10 forsjellige saker, hos 3 forsjellige selskaper foreks..

Etter hva jeg leser da så er bare gjeldsordning og glemme, så legger det bort inntil videre da..

Har også sendt e-post til inkasso.no om oversikt over total gjeld, som igjen sender til alle kreditor selskaper i Norge, så jeg får oversikt om det er noe jeg ikke har fått tatt med.

Endret av cmx2k
AnonymBruker
Skrevet

Det her virker ikke som en håpløs situasjon, TS. Vanskelig og kjip, ja, men med litt hjelp og en jobb etter hvert kan du komme deg ut av det. Du må bare slutte å se på alle hindringene og begynne å se litt muligheter.

Og igjen: GJELDSRÅDGIVNING! Ikke avskriv det. Når noen proffe hjelper deg med forhandling, oversikt og budsjett, så skal du se livet blir litt greiere.

Anonymous poster hash: d8a9a...e62

Skrevet

Jeg kjenner en person som har gjeldsordning, ja. Her er det snakk om millioner i gjeld. Vedkommende bor i kommunal bolig, og et fast beløp trekkes fra konto hver måned. Etter 5 år er gjelden slettet.

Gjest navnelapp
Skrevet

Bruk gjeldsrådgjevinga på NAV, dei pliktar å hjelpe deg, eller vise deg vidare. kva skar seg med fosterforeldra dine? Kan du snakke med dei, berre for å få litt støtte? Ikkje for å få pengar av dei, men kanskje kan dei hjelpe deg med tips og råd?

AnonymBruker
Skrevet

Selg de få eiendelene du har og sett deg på bussen/toget til Oslo. Der får du jobb om du virkelig vil. Der finnes alltid en vaskejobb.

Du er for ung og har for liten gjeld for gjeldssanering, og du kan klare å ordne opp i dette, bare du virkelig legger deg i selen. Men flytte må du.

Anonymous poster hash: 287e6...615

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...