Gå til innhold

3 åring: Personlighet, sosialt og språk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

:)

Endret av plinkyplonk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres skremmende likt ut slik min ene gutt var på samme alder. Du skal være glad for at barnehagen tar dette opp (min syntes ikke det var noe problem så jeg gikk via helsesøster for henvisning videre).

Setningene var oppbygd på en egen måte, gjerne tre samme ordene stokket i ulik rekkefølge. Toneleie og antall ord gjorde at jeg skjønte han forsøkte å sette sammen en setning. Han falt ut sosialt og i lek fordi han ikke klarte å gjøre seg forstått og han forsto heller ikke lekekodene slik at hans deltakelse lett "ødela" leken for de andre. Han tok seg lett nær av ting og det er jo ikke så rart når man ikke får være med i lek og ikke blir forstått. Han trodde ofte at han visste hvordan ting skulle være og hva som skulle skje og så viste det seg at han hadde forstått feil...

Han ble henvist til ppt og fikk innvilget spesialpedagog i barnehagen og ikke lenge etter forandret gutten seg og ble glad igjen, han fikk være med i leken med de andre og ansatte fikk opplæring i hvordan de skulle hjelpe han. Nå er gutten "stor" og problemene er der fortsatt så han har spesialtimer på skolen. Han jobber fint, er dyktig med alt han kan utføre fysisk men lesing, skriving og fortelling er svært vanskelig. Rettskriving er han god på men problemet ligger på setningene og hele fortellinger.

Du kan google spesifikke språkvansker så ser du mere om hva vi jobber med hjemme hos meg :)

Skrevet

Tusen takk for svar Sulosi :) Det gav meg en del å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...