AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Synes det blir feil. At et menneske skal kunne kjøpes som en vare er noe jeg er helt imot. Hvor kommer kjøp/salg inn? Hva mener du skal gjøres med foreldreløse barn, dersom de ikke kan komme til en ny familie? Anonymous poster hash: 770c4...371 9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Synes det blir feil. At et menneske skal kunne kjøpes som en vare er noe jeg er helt imot. Kan bruke samme argument som du har brukt i tråden: Du tar feil, fordi jeg synes det. Anonymous poster hash: 48744...857 5
Jolene Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Hvor kommer kjøp/salg inn? Hva mener du skal gjøres med foreldreløse barn, dersom de ikke kan komme til en ny familie? Anonymous poster hash: 770c4...371 Genrell adopsjon er kjøp og salg. Jeg liker ikke at man skal overføre et menneske til noen andre via penger og papirer. Kan bruke samme argument som du har brukt i tråden: Du tar feil, fordi jeg synes det. Anonymous poster hash: 48744...857 Javel
Vera Vinge Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Genrell adopsjon er kjøp og salg. Jeg liker ikke at man skal overføre et menneske til noen andre via penger og papirer. Javel Syns du barnehjem er en foretrukket måte for vanskeligstilte barn å vokse opp på da? Eller mener du at alle barn skal vokse opp hos sine biologiske foreldre, dersom de er i live, uansett? 10
Jolene Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Syns du barnehjem er en foretrukket måte for vanskeligstilte barn å vokse opp på da? Eller mener du at alle barn skal vokse opp hos sine biologiske foreldre, dersom de er i live, uansett? Synes barnehjem er å foretrekke dersom biologiske foreldre ikke kan ta vare på barna sine.
Vera Vinge Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 Synes barnehjem er å foretrekke dersom biologiske foreldre ikke kan ta vare på barna sine. Men hva er begrunnelsen? Er det fordi du syns det skaper uheldige skiller mellom fattige og rike i verden, det at adopsjon eksisterer? Altså potensiell utnyttelse av fattige familier du er opptatt av? Slik mange argumenterer mot surrogati? For barnets beste er det hvertfall ikke i dette tilfellet. 12
Jolene Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 Men hva er begrunnelsen? Er det fordi du syns det skaper uheldige skiller mellom fattige og rike i verden, det at adopsjon eksisterer? Altså potensiell utnyttelse av fattige familier du er opptatt av? Slik mange argumenterer mot surrogati? For barnets beste er det hvertfall ikke i dette tilfellet. Jeg er opptatt av at mennesker ikke skal frarøves sin kulturelle bakgrunn, at fattige land bør kunne utvikle seg i kraft av dets innbyggere->tar man vekk barn fra landet minsker befolkningen, samt at fattige familier kanskje tjener penger på å adoptere vekk sine barn. Verden burde fokusere mer på bedre kår for barnehjem i mange fattige land. Nettopp fordi den nye genrasjonen kan være med på å bygge opp landet. At hvite og rike mennesker skal kjøpe seg et barn på lik linje med en veske synes jeg er moralsk forkastelig.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Og innenlandsadopsjon? (Vet det ikke er så vanlig lengre, men var det jeg hovedsaklig tenkte på.) Anonymous poster hash: 770c4...371
Vera Vinge Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 Jeg er opptatt av at mennesker ikke skal frarøves sin kulturelle bakgrunn, at fattige land bør kunne utvikle seg i kraft av dets innbyggere->tar man vekk barn fra landet minsker befolkningen, samt at fattige familier kanskje tjener penger på å adoptere vekk sine barn. Verden burde fokusere mer på bedre kår for barnehjem i mange fattige land. Nettopp fordi den nye genrasjonen kan være med på å bygge opp landet. At hvite og rike mennesker skal kjøpe seg et barn på lik linje med en veske synes jeg er moralsk forkastelig. Jeg ser poenget ditt, men selv et barnehjem med mye ressurser kan ikke erstatte det å vokse opp i et godt hjem med noen få voksenpersoner. Det er gjerne vanskelige ting å forske på, siden barnehjem i mange av disse landene er så dårlige og barn som har vokst opp på institusjon i f.eks. Norge gjerne har en veldig spesiell bakgrunn. Men det er forsket mye på tilknytning de senere år, og det vil alltid bli et problem for barn som vokser opp på institusjon, selv om det er et barnehjem med ressurser. Hvis du tenker samfunnsperspektiv, kan det å ikke ha trygg tilknytning til noen voksne i oppveksten medføre så store skader, at det hadde vært interessant å se hvor mange barnehjemsbarn som hadde vokst opp til å bli arbeidsmessig produktive voksne. Men dette blir bare gjetning fra min side, altså. Uavhengig av hvor produktive barn blir for et samfunn når de blir voksne, syns jeg det er en verdi i et samfunn at man unngår institusjonalisering av barn så langt det lar seg gjøre. 8
fruBeist Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 *snip* tar man vekk barn fra landet minsker befolkningen, *snip* Du vet av det adopteres mange barn fra Kina? Og du vet at i Kina har de en et-barnspolitikk som sier at det kun er lov til å få et barn pr foreldrepar, rett og slett fordi Kina har altfor mange mennesker? 7
Jolene Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Du vet av det adopteres mange barn fra Kina? Og du vet at i Kina har de en et-barnspolitikk som sier at det kun er lov til å få et barn pr foreldrepar, rett og slett fordi Kina har altfor mange mennesker? Fullstendig klar over dette, og synes fortsatt ikke noe om at velstående hvite mennesker kjøper barn som de kjøper en veske fra chanel.
fruBeist Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 Fullstendig klar over dette, og synes fortsatt ikke noe om at velstående hvite mennesker kjøper barn som de kjøper en veske fra chanel. Vet du hva alternativet for mange av disse jentebabyene blir? De blir rett og slett på oppbevaring på noe jeg heller til kalle lager framfor barnehjem. Jeg så om dokumentar for noen år tilbake, barna ble bundet fast på rekke i stoler med hull under baken så de bare kunne gjøre fra seg mens de fikk fór på samlebånd. De ble holdt i live, men de hadde absolutt ikke noe liv. Det er meget mulig barnehjemsituasjonen har forandret seg nå, men uansett, neppe til noen ideell situasjon. 8
Jolene Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Vet du hva alternativet for mange av disse jentebabyene blir? De blir rett og slett på oppbevaring på noe jeg heller til kalle lager framfor barnehjem. Jeg så om dokumentar for noen år tilbake, barna ble bundet fast på rekke i stoler med hull under baken så de bare kunne gjøre fra seg mens de fikk fór på samlebånd. De ble holdt i live, men de hadde absolutt ikke noe liv. Det er meget mulig barnehjemsituasjonen har forandret seg nå, men uansett, neppe til noen ideell situasjon. Nå snakket jeg også om at verden heller burde rette et søkelys på å forbedre barnehjem framfor adopsjonsbyrå da men.
Sweet77 Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Nå snakket jeg også om at verden heller burde rette et søkelys på å forbedre barnehjem framfor adopsjonsbyrå da men. Jeg ser ikke hvordan det ene erstatter det andre. Det blir aldri så mange adopsjoner at det konkurrerer med barnehjemmene uansett. Du snakker om å kjøpe seg barn som man kjøper seg en veske. Tror du virkelig det er slik adopsjonsforeldre ser på det å adoptere et barn? For slik har aldri jeg forestilt meg det. Jeg tenker at de elsker dette barnet like mye som om de skulle ha satt det til verden selv. De blir Foreldre - ikke Barne-eiere. Og da skal de få lov til å være det i navnet også, det er foreldreskap som preger forholdet, ikke eierskap eller "barn på lån". Jeg syns du gjør både adopsjons-forhold og stebarns-forhold mindre når du snakker som du gjør i denne tråden. Både adopsjonsforhold og veldig mange stebarnsforhold handler om voksne mennesker som blir foreldre, uavhengig av biologisk opphav. Slik som i tilfellet til TS. Det syns jeg vi skal ha respekt for, og ikke neglisjere eller ofre på idealismens alter. Editert for fatal skrivefeil Endret 10. juni 2013 av Flair 14
onyx Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Du vet av det adopteres mange barn fra Kina? Og du vet at i Kina har de en et-barnspolitikk som sier at det kun er lov til å få et barn pr foreldrepar, rett og slett fordi Kina har altfor mange mennesker? Det er vel nå endret slik at man får lov til å få flere barn, men man må betale en avgift til staten (noe som jo betyr at bare velstående kan ta seg råd til flere barn). Får man flerlinger (tvillinger, trillinger) er det forøvrig ikke noen avgift på overskytende barn, så vet dere det. Forøvrig er det vel sånn at ingen offisielle adopsjonesprosesser har lov til å gi foreldrene penger for barn. Det regnes som menneskehandel og er altså ulovlig. At det koster mye penger å adoptere betyr IKKE at de som gir opp barna sine får betalt. Strengt tatt er det vel alle andre rundt som får betalt, byråkrati koster..
fruBeist Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Nå snakket jeg også om at verden heller burde rette et søkelys på å forbedre barnehjem framfor adopsjonsbyrå da men. For all del, jeg forstår tanken din. Men det ene kan dessverre ikke utelukke det andre som verden er i dag. I den ideelle verden hadde alle barn i hele verden fått vokse opp sammen med sine to biologiske foreldre. Men slik er det ikke. Derfor finnes det adoptivforeldre, fosterforeldre, steforeldre, medforeldre, SOSforeldre og så videre. Den mest ideelle formen for barnehjem jeg kjenner til er SOS Barnebyer, der foreldreløse barn faktisk har en familie. Andre barnehjem er og blir en instutisjon, og barn burde slippe å vokse opp i en instutisjon der de ikke nødvendigvis har voksne mennesker som dypt og inderlig elsker en. Man må se verden som den er, og ikke bare som den burde være (nå ble denne diskusjonen ang adopsjon veldig på siden av TS sitt tema, så dette blir mitt siste innlegg om akkurat den saken) 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #19 Skrevet 11. juni 2013 Synes barnehjem er å foretrekke dersom biologiske foreldre ikke kan ta vare på barna sine. Fysj,stakkars barn. Jeg er adoptert og ikke for mitt bare liv ville jeg vokst opp i en instutisjon.Det kan aldri erstatte en familie.!! Tror du virkelig et barn blir sett,får primærbehov dekket på et barnehjem,så er det noe feil. Adopsjon skal koste,nettopp fordi en utelukker de useriøse.Det koster å hente inn attester o.l. Men å rent kjøpe et barn,helt klart nei. Anonymous poster hash: f2951...99c 13
Jolene Skrevet 11. juni 2013 #20 Skrevet 11. juni 2013 Fysj,stakkars barn. Jeg er adoptert og ikke for mitt bare liv ville jeg vokst opp i en instutisjon.Det kan aldri erstatte en familie.!! Tror du virkelig et barn blir sett,får primærbehov dekket på et barnehjem,så er det noe feil. Adopsjon skal koste,nettopp fordi en utelukker de useriøse.Det koster å hente inn attester o.l. Men å rent kjøpe et barn,helt klart nei. Anonymous poster hash: f2951...99c Det jeg har streket under: med andre ord, man kjøper barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå