Gå til innhold

Kilimanjaro - søker tips/råd/di historie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Kvinneguiden,

eg har alltid hatt eit ønske om å reise til Tanzania og bestige Kilimanjaro, men eg er usikker på korleis ein går i gang med å planlegge ein slik tur.

Er det noko som har erfaring med denne turen og vil dele si oppleving?:)

Eg lurer på ALT - kva flyselskap/reiseselskap ein bør sjekke ut, kor mange dagar bør ein sette av, ca. priser, helse og høgdesjuke, korleis turen er, om det er andre ting ein bør få med seg når ein først er der osv.

Blir glad for alle tips :D Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, som alltid gir google eit hav av informasjon, men det er alltid kjekt å høyre frå folk som har eigne erfaringar :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei Kvinneguiden,

eg har alltid hatt eit ønske om å reise til Tanzania og bestige Kilimanjaro, men eg er usikker på korleis ein går i gang med å planlegge ein slik tur.

Er det noko som har erfaring med denne turen og vil dele si oppleving? :)

Eg lurer på ALT - kva flyselskap/reiseselskap ein bør sjekke ut, kor mange dagar bør ein sette av, ca. priser, helse og høgdesjuke, korleis turen er, om det er andre ting ein bør få med seg når ein først er der osv.

Blir glad for alle tips :D Takk!

Har ikke vært der, men har vært i tilsvarende høyde. Det jeg kan si om en ev. høydesyke er at enten får du det eller så får du det ikke. Fysisk form henger ikke sammen med sjansene for å rammes av høydesyke på noe vis. Men selvsagt er det lurt å være godt trent før du skal bestige et fjell. :)

Symptomene er: slapphet, tungpustethet, blålige negler/fingertupper, kvalme, diare og svimmelhet. Og ikke nødvendigvis alt på en gang. Kan godt være bare kvalm, svimmel og ha feber.

Og så er det lurt med godt utstyr. Ull, ull og mere ull samt gode, lette, fjellklær for det er kaldt og så varmt og så kaldt i slike høyder (og en undervurderer svingningene altså, det er som å gå fra høysommer til senhøstes på en knapp time).

Økonomisk sett så skal 30.000 holde. Men så er det jo fristelsen for å unne seg luksus i lavlandet når en kommer utslitt ned igjen. Kanskje litt spa og safari? ;)

Anonymous poster hash: a69b4...473

• Liker 1
Skrevet

Har ikke vært der, men har vært i tilsvarende høyde. Det jeg kan si om en ev. høydesyke er at enten får du det eller så får du det ikke. Fysisk form henger ikke sammen med sjansene for å rammes av høydesyke på noe vis. Men selvsagt er det lurt å være godt trent før du skal bestige et fjell. :)

Symptomene er: slapphet, tungpustethet, blålige negler/fingertupper, kvalme, diare og svimmelhet. Og ikke nødvendigvis alt på en gang. Kan godt være bare kvalm, svimmel og ha feber.

Og så er det lurt med godt utstyr. Ull, ull og mere ull samt gode, lette, fjellklær for det er kaldt og så varmt og så kaldt i slike høyder (og en undervurderer svingningene altså, det er som å gå fra høysommer til senhøstes på en knapp time).

Økonomisk sett så skal 30.000 holde. Men så er det jo fristelsen for å unne seg luksus i lavlandet når en kommer utslitt ned igjen. Kanskje litt spa og safari? ;)

Anonymous poster hash: a69b4...473

:)

Tenker ein del på det med høgdesjuke! Eg veit eg kjem til å bli kjempeskuffa om eg drar dit og ikkje kjem meg til toppen.

Noterer meg det ang. klær og utstyr :) Har fjellstøvler og rikelig med ull og turbekledning. Eg er vant med å gå i fjellet, men kun i den norske fjellheimen. Eg har alltid med kle til alle situasjonar - heller for mykje enn for lite.

Eg er litt usikker på kor stor sekk ein treng til ein slik tur.

Spa og safari høyres jo absolutt fristandes ut! Spesielt sistnevnte... må utnytte mulighetane når ein først er innom Afrika :)

• Liker 1
Skrevet

Kikk på nett siden til cecilie skog.

Hun guider turer ditt.

Ei kjempe dame med mye erfaring.

Skrevet

Kikk på nett siden til cecilie skog.

Hun guider turer ditt.

Ei kjempe dame med mye erfaring.

Takk for tips, fjellmo, det skal eg gjere!

Skrevet

*dytter litt*

er det nokon Kvinneguidere som har vore på toppen av Kilimanjaro? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært selv, men to venner av meg var der da de var i 16-årsalderen. En av dem (han som er mest sporty og sportsinteressert av dem) fikk høydesyke og måtte bryte. Den andre (en helt alminnelig jente som ikke drev med sport) klarte seg fint.

Høres spennende ut!

Anonymous poster hash: 1a583...d30
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var på Kilimanjaro i 2010, og hadde en kjempefin tur! Jeg reiste med et britisk selskap, www.exodus.co.uk. De opererer med guider fra Africa Walking Company (ingen vestlige guider), og alt fungerte supert.

Det første jeg vil anbefale er å velge en av de lengre rutene opp fjellet. Jeg gikk Lemosho route, som er en av de lengste, og 11 av 12 i gruppen min kom til toppen. Dess flere dager du har på fjellet, dess større er sjansen for å nå toppen siden du blir bedre akklimatisert. Dessuten er det litt mindre folk de første dagene, og det blir en litt finere opplevelse da syns jeg.

Hvis å nå toppen er hovedmålet, så vil noen ekstra dager absolutt øke sjansen. Og det er viktig å gå sakte og ikke anstrenge seg mer enn du må. Kilimanjaro er ikke en spesielt tøff tur før toppdagen. Vi begynte å gå rundt midnatt, og var oppe på kraterkanten ved soloppgang (så det var nærmere 6 timer oppover i mørket). Derfra er det rundt en time til toppen, pluss hele turen ned igjen. Jeg tror jeg gikk i nærmere 13 timer den dagen.

www.exodus.co.uk/holidays/tyr/overview

Det ligger mange gode lister over hva du trenger å ha med deg på nettet. Turen begynner i regnskog og det kan være varmt, men du kommer fort opp i høyden hvor det blir kaldere. Gode, inngåtte fjellsko er et must.

Og ta med nesespray og halstabletter, samt lommetørkle. Det er fort gjort å bli forkjølet, og det kan være vanskelig nok å sove om du ikke også er tett i nesa. Metalldrikkeflaske kan også være lurt, da den funker som varmeflaske i soveposen om natta. Og snacks å spise (nøtter, sjokolade og liknende, og energi-gel til toppdagen). De aller fleste mister matlysten når du kommer opp i høyden, så all energi du får i deg er god energi.

Hvis du har tenkt å reise alene vil jeg absolutt anbefale å bestille en gruppetur, da du ikke trenger å tenke på organisering og slikt selv. De fleste turer opererer med full catering, slik at du kun trenger å bære dagstursekk hver dag. Portere bærer bagasjen din, og du kommer fram til ferdig oppsatt telt, all mat blir servert, og det er i det hele tatt ganske luksuriøst for å være på fjellet.

I tillegg vil de du reiser gjennom også hjelpe deg med å finne flybilletter til Tanzania, og de kan nok også hjelpe med safari/andre fereiaktiveter etterpå.

Visum til Tanzania kjøpes på flyplassen. Du trenger også å være vaksinert for gul feber for å komme inn i landet. Og du bør ta med malaria-tabletter.

Skrevet

Moren og stefaren til en venninne av søsteren min har vært der. Har fått sett bildeserie fra turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...