Jigva Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg er utrolig frustert over den norske kirke og vet ikke hva jeg skal gjøre. Før jeg begynte å planlegge mitt oktober-bryllup trodde jeg at man fikk prest automatisk så fort man bestile kirke - dette stemmer ikke. Vi sogner til en kirke som ikke ser ut i måneskinn. Den er mer lik et samfunnshus, og har faktisk neonlys på kveldstid. De kaller den arkitekttegnet designkirke. Vi har derfor valgt å bestille en annen kirke i Oslo-området. Da vi bestilte denne fikk jeg beskjed om at min lokale prest måtte bli med for å vie oss. Jeg fikk kontaktdetaljer og kontaktet dem direkte. Min lokale menighet nektet faktisk å svare meg. I stedet ringte de til kirketorget for å fortelle dem at de ikke var pliktig til å følge meg. Kirketorget syntes deretter synd på meg, og ringte meg opp slik at jeg i det hele tatt skulle få beskjed... Jeg kontaktet så presten i kirken jeg skal gifte meg i, men der var det ikke mulig å få noe bekreftet da arbeidslistene for oktober ikke er satt opp enda. Nå sitter jeg igjen med booket kirke - men ingen prest - og alt ansvar ligger på meg. Med menighetens telefontid på kun noen få timer mellom 10-14 på dagen (selvfølgelig stengt for lunsj også) så er dette et ordentlig stressmoment. Jeg skjønner at oktober er langt frem i tid for de ulike menighetene, men det må da finnes en bedre løsning enn "bare ring tilbake senere så ser vi om noen kan...". Er dette virkelig beste måten for den norske kirke å gjøre dette på? Ville det ikke være en bedre løsning at kirketorget booker kirke, og deretter tar ansvar for å sikre at brudeparet faktisk har en prest å vie dem? Jeg har vanskelig for å godta og forstå at dette er en akseptabel løsning. Det burde ikke være så hardt arbeid å gifte seg i kirken! Er det slik at kirken egentlig ønsker at man skal gifte seg borgerlig? oi... mye frustrasjon som kom ut der.. tilgi meg det. Er det noen som har noen tips? Råd? Vært gjennom det samme? Endret 10. juni 2013 av Jigva
LukaFrost Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Så rart at du må ha med deg din lokale prest. Vi gifter oss et annet sted enn der vi bor og får lokal prest derfra. Jeg bare ringte kirkekontoret i min hjemkomune, der vi skal gifte oss, og sa at vi skal gifte oss i NN kirke og at vi trenger en prest.
Gjest Marmot Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Jeg har aldri hørt om dette. Eks-mannen og jeg giftet oss 60 mil fra der vi bodde, hørte aldri et ord om at ikke den lokale presten kunne vie oss.
Amens Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Dette høres da fryktelig merkelig ut... Skulle jo tro at de hadde en ordning hvor når man booker kirke så booker man og prest. Og om vaktlistene ikke er klar før ett par måneder før så gjør det ingenting. Vi giftet oss borgerlig og det var utrolig enkelt. Gikk på tinghuset når jeg hadde fått papirene tilbake fra folkeregisteret og booket tid. Og det var det.
Petalouda Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Du må ha med deg din egen prest ja, for presten i kirken du har valgt og som du ikke tilhører har ingen plikt til å vie par som ikke tilhører menigheten. Men du kan velge en hvilken som helst prest som sier seg villig, så det er bare å gå ut på prestejakt. Da jeg giftet meg første gangen valgte vi også en kirke vi ikke tilhørte (lenger, men vi begge var vokst opp der) og presten der ville ikke vie oss (enda han skulle vie to andre par den dagen, dusten) - for det var ikke hans jobb sa han. (Igjen, dusten) Vi hadde heldigvis en prest i den utvidede bekjentskapskretsen vår så det ordnet seg i tolvte time. Det morsomme er at jeg er nesten i samme situasjon nå, presten vi skulle bruke nå har ikke vigselsrett i Norge bare - så nå fire og en halv uke før bryllupet har vi fortsatt ingen prest ... ja ja, det løser seg tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Skriv en epost til prosten i ditt sokn og i det soknet der du har henvendt deg til, og gi et bilde av din opplevelse med dette, hvordan du ble møtt. De har godt av å få vite hvordan de fremstår. Og sett kopi til noen, for eksempel et kontor eller noe. Anonymous poster hash: fad20...c60 1
Gjest Adriane Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Hvis det ikke er uhyre viktig for dere å gifte dere i kirken, ville jeg droppet det opplegget, og gått for tinghus/HEF/Sosialhumanistene/Unitarforbundet. Sistnevnte er den eneste av disse som foretar religiøs vielse om ønskelig. Hvis derimot kirkelig bryllup er det eneste rette for dere, er det jo en helt annen sak. Da tror jeg at jeg ville begynt å saumfare bekjentskapskretsen etc - kanskje noen i deres vennekrets/familie/bekjentskapskrets kjenner en prest som kan stille opp og hjelpe dere? (slik som Petalouda forteller over her at de fant ut at de hadde) Evt møtt opp personlig og snakket ansikt til ansikt med presten(e) i den(de) aktuelle kirken(e) og bedt om et svar? Høres ut som en fortvilet situasjon for dere - godt at det er et halvt år igjen til å løse saken på
Furstina Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Du må ha med deg din egen prest ja, for presten i kirken du har valgt og som du ikke tilhører har ingen plikt til å vie par som ikke tilhører menigheten. Men du kan velge en hvilken som helst prest som sier seg villig, så det er bare å gå ut på prestejakt. [...] Det morsomme er at jeg er nesten i samme situasjon nå, presten vi skulle bruke nå har ikke vigselsrett i Norge bare - så nå fire og en halv uke før bryllupet har vi fortsatt ingen prest ... ja ja, det løser seg tenker jeg. Vill ni fortsatt använda den prästen, kan ni ju ha prästen till en vigselcermoni och ordna det praktiska på tingsretten och bli formellt vigda där? Jag har en bekant som gjorde så, de tillhörde olika religioner och ville ha en cermoni där präster från bägge samfund var med. Dock blev det problem med vigselrätten på det sättet, och då vigde de sig formellt på fredagen och hade cermoni och bröllop på lördagen. Till TS: Lycka till med prästjakten
Petalouda Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 Takk for tips Furstina - det har jeg faktisk ikke tenkt på engang. Men det er jo en mulighet, selvom jeg ikke ser for meg at jeg får med meg brudgommen på dette .... Men det skal absolutt vurderes 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå