Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags dårlige nyheter kan man egentlig få på Ordinær ultralyd? Jeg er ute etter ting som blir sagt rett ut, så ikke hold noe tilbake :)

Anonymous poster hash: 9f21e...857
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, de går over alle organer, aorta, blodårer, oksygen, hjertekammer, benlengde, omkrets hode, omkrets mage etc, så på slutten så blir alt lagt inn på dataen og du får se hvor målene ligger og om de er innenfor normalen.

Som sagt dette med å sjekke alle organer, i tillegg til beina i armer og ben, så hvis det er noe som ser feil ut så ser de jo dette. Men de spør deg som regel først om du vil vite det hvis det er noe galt.

Anonymous poster hash: e7abc...68c
AnonymBruker
Skrevet

Men om du alt har hatt ultralyd i uke 11 og alt så fint ut og det vokste helt perfekt fra siste ultralyden i uke 8/9, er det da stor mulighet for at ting kan være så ille at man må søke abort eller fosteret ikke er levedyktig på ordinær ultralyd tid da?

Gjest Vevila
Skrevet

Man kan desverre ikke se så mye på ul i uke 11 annet enn nakkefold, men sannsynligheten for at fosteret har en stor feil er jo veeeldig liten. Slapp av å nyt tiden som gravid :blomst:

Skrevet

Man kan f.eks se store hjerneskader, ryggmargsbrokk og misdannelser.

AnonymBruker
Skrevet

Men om du alt har hatt ultralyd i uke 11 og alt så fint ut og det vokste helt perfekt fra siste ultralyden i uke 8/9, er det da stor mulighet for at ting kan være så ille at man må søke abort eller fosteret ikke er levedyktig på ordinær ultralyd tid da?

Du kan ikke si at alt er perfekt på en tidlig UL, for der kan de jo ikke se så detaljert. "Alt så perfekt ut" ved uke 11-12, kan man egentlig ikke si...

Anonymous poster hash: e7abc...68c

Skrevet (endret)

Du kan ikke si at alt er perfekt på en tidlig UL, for der kan de jo ikke se så detaljert. "Alt så perfekt ut" ved uke 11-12, kan man egentlig ikke si... Anonymous poster hash: e7abc...68c

Da vi var på ultralyd i uke 12 fikk vi se alle de fire hjertekamrene, urinblæra, ryggraden. Og da sa han at hjertet så fint ut, men at det fortsatt var litt tidlig å se en evt hjertefeil. Likevel kunne han si med stor sikkerhet at det ikke var noe galt. Han var riktignok den beste i det han driver med, så jeg vet ikke hvor detaljert "vanlige" jordmødre greier så tidlig.

Men de kan ikke se at alt er 100% ok, nei.

Endret av Hattifnatten
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa aldri at han sa alt var perfekt med den lille, men at den vokste perfekt siden sist vi var der. :) I lengde og utvikling

Skrevet

Man kan også få beskjed om at fosteret er dødt. Bank i bordet.

AnonymBruker
Skrevet

Setter veldig pris på svarene jeg har fått til nå og er kjempe glad for at dere sier ting rett ut! Skriv gjerne mer!

Gjest vilma2000
Skrevet

En jeg kjenner fikk vite at baby ikke hadde armer:( Kjenner henne ikke godt nok til å vite om hun gikk på noen medisiner eller om de fant ut av hvorfor babyen var slik. Men hun tok senabort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...