AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Jeg er en jente på 17 år. Så og si hele livet (tror jeg) har jeg hatt en føflekk på rumpa på størrelse med tuppen av pekefingeren. Denne har jeg nå veldig lyst og fjerne fordi jeg er redd for at den skal synes når jeg har på meg bikini, i tillegg til at jeg er veldig redd for at det kan komme kreft i den. Jeg har også en føflekk i ansiktet på høyre kinn ca 2 cm fra munnen. Denne har jeg hatt veldig mye komplekser for gjennom årene. Jeg fikk den på barneskolen og var grunnen til at jeg begynte med sminke i 6.klasse, fordi jeg ville skjule den. Jeg har ikke store problemet med at den er brun eller noe siden jeg har en del fregner, problemet er bare at den stikker utover og jeg synes den er veldig stygg. Så det jeg lurer på er om noen av dere har gjort dette før? Hvordan funker det? Føflekken jeg har i ansiktet er veldig liten, må jeg sy da? Hvor lenge må jeg ha på stingene på rumpa før jeg kan fjerne det, og må jeg til legen igjen da? Anonymous poster hash: 40325...c63
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Jeg fjernet en føflekk rett over rumpa for rundt halvannet år siden. Den var omtrent på størrelse med den du har på rumpa, tror jeg. Jeg fjernet den fordi den ligger sånn til at den er utsatt for sol om sommeren. Jeg dro til fastlegen som henviste meg videre til hudlege. Det var noen ukers ventetid for å få time hos hudlegen. Der var jeg inne hos hudlegen som så på føflekken, spurte om den klødde, hadde endret størrelse og slikt. Deretter ble føflekken operert vekk ved at legen satte bedøvelsessprøyter rundt føflekken og rett og slett skar den bort. Den jeg fjernet var såpass stor at han sydde et par sting, som jeg fjernet etter en ukes tid. Jeg fikk hjelp av pappa til å fjerne stingene, du må ikke dra til legen for det. Føflekken(e) blir sendt inn for kontroll, for eksempel for å sjekke om det er kreft i flekken. Det er rutine, og blir gjort uansett om det er mistanke eller ikke. Dersom du skal fjerne føflekker bør du vente til over sommeren. Området hvor du har fjernet flekken skal ikke eksponeres noe særlig for direkte sollys - og det er jo litt dumt og tungvint om sommeren! Anonymous poster hash: 9f83d...023
Gjest gjest17 Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Om du velger laser er de føflekkene som stikker ut gjerne dem som man får penest sluttresultat på. Gjør ikke vondt, du får bedøvelse, ett par sprøytestikk rundt føflekken, og det hele er kjapt unnagjort. Men de fleste vil nok bare utføre denne behandlingen på høsten, da det er lett å få pigmentflekk der hvor føflekken var om du ikke holder deg unna sola. Du får en type krem som skal smørers på regelmessig for at det ikke skal komme skorpedannelse og det er viktig og fortsette med solkrem på området det neste kommende året. Vevprøve tar dem også om de er usikre på føflekken. Angående å skjære bort føflekker har jeg ikke erfaring med, men sikkert flere andre som kan komme med nyttige råd! :-)
Famine86 Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har fjernet flere føflekker i løpet av mine 20 år her på jorden. Første gang var da jeg gikk i 1VGS, og jeg har ikke angret et sekund. Jeg hadde spesielt to føflekker som var røde og sto litt ut, ved hofta, som alltid har plaget meg, og da det ble så ille at jeg begynte å gjemme dem med plaster, valgte jeg å fjerne dem hos fastlegen min. Det ble så mye bedre. Gjorde ikke vondt, og arrene synes nesten ikke. Så jeg har fjernet rundt 7 føflekker hos fastlegen min. Enkelt og billig. Stingene har du som regel på i en uke. Etter en uke kommer du bare inn til legesenteret når det passer deg så er det en helsesøster som hjelper deg med å fjerne dem. Har også fjernet 3 føflekker i ansiktet. Dette gjorde jeg på oslo hudlegesenter for et halvt år siden. Legen der anbefalte meg ikke å skjære dem helt vekk slik at jeg måtte sy, for da sa han at det ble arr, og det ville jeg ikke ha i ansiktet når jeg var så ung. Jeg ønsket egentlig å fjerne alle føflekkene mine i ansiktet, men han ville bare ta de som sto litt utover. Føflekker i ansiktet er som regel veldig dype føflekker og de er vanskelig å fjerne. Derfor filte/skjærte han ned føflekkene, og nå er de så og si borte! Jeg har ikke føflekker lenger, men bare veldig små arr. Ettersom han ikke fjernet de helt er det store sjanser for at de kommer tilbake om 2-5 år. Men jeg vil anbefale deg å gjøre sånn som meg med de føflekkene i ansiktet og se hvordan det går. Kanskje kommer de ikke tilbake, og hvis de gjør det, synes jeg ikke 2400 kr, som jeg betalte for behandlingen, er mye hvert 5 år hvis det er sånn at jeg må fjerne dem igjen. Kommer de tilbake kan du jo også vurdere om du vil fjerne dem helt og heller få arr.
Gjest LonelyAngel Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Jeg gikk på Colusseum og betalte dyre lapper for å få fjernet en jeg hadde på brystet. Det ble ikke fint for å si det sånn. Jeg har fått arr som er større en det føflekken var. Arret raknet litt opp. ARG Trodde at de på Colusseum kunne gjøre at det så fint ut etterpå.. Endret 11. juni 2013 av LonelyAngel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå