Gå til innhold

foreldelsesfrist? Trenger juridisk hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en moped til min datter i 2007. Den kom med flere feil, og var gjentatte ganger til reperasjon. Til slutt hadde vi grunn for heving av kjøp, og mopeden ble returnert.

Samtidig opplevde min eksmann å havne i klammeri med utsalgsstedet, og de holdt av den grunn tilbake pengene, da de mente dette gikk av samme kappe.

Jeg har siden den gang vært frem og tilbake og diskutert med de at min eks og jeg har vært skilt i over 20 år, og hans forretninger med de, har ingenting å gjøre med meg.

Endelig nå i vår kom vi til enighet, og at mopeden skulle gjøres opp, og at dette var adskilte forretninger. All kommunikasjon tidligere har vært via telefon, men jeg bestemte meg fra nå av å ta alt per epost. Først fikk jeg beskyldninger om å aldri ha betalt denne mopeden og vi måtte leite etter kvitteringer tilbake til 2007, deretter hadde de ikke fått vognkort, og vi måtte melde dette tapt ++. Så sluttet de å svare meg..

Nå er saken endelig på gli, de har hva de behøver og vi kunne endelig gå forover. Men nå får jeg beskjed fra dere jurist, at foreldelsesfisten var 3 år, og derfor er nå saken tapt. Jeg forstår meg ikke så fryktelig mye på det juridiske, men slik som juristen sier nå er saken der hvor innen tre år, må enten utsalgstedet bekrefte kravet, eller vi må ha gått til rettslig søksmål. Dette var jeg ikke klar over, og jeg har derfor ikke gått til søksmål. Og de har heller ei skriftlig erkjent kravet.

De erkjente kravet opprinnelig i 2008 da mopeden ble returnert, men holdt pengene tilbake pga. min eksmann skyldte de penger. men dette var kun via telefon. Betyr dette at saken er tapt?

Nå truer de med at vi må betale vinterlagringer helt tilbake til 2008.

Jeg har brukt 30 min med advokatbistand via LO favør, som også mente det samme. Min sak var tapt. Er det noen sjeler der ute som har noe annet å komme med?

Anonymous poster hash: d98c6...de6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Har ikke selger erkjent at dere har et krav på ham siden 2007? Det stemmer at foreldelsesfristen er 3 år, men den blir brutt hver gang det kommer en purring. Det er litt dumt at dere ikke har tatt saken til forliksrådet tidligere. Hva er grunnen til at dere har ventet så lenge?

Anonymous poster hash: 539e3...045

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Det stemmer at foreldelsesfristen er 3 år, men den blir brutt hver gang det kommer en purring.

Dette stemmer ikke, foreldelsesfristen blir ikke avbrutt av purring.

Foreldelsesfristen avbrytes av erkjennelse eller søksmål. Hvis du ikke kan dokumentere at verkstedet har erkjent kravet eller at du har gått til søksmål før foreldelse inntrer er kravet tapt.

Du bør imidlertid undersøke om du har en motregningsrett hvis de har satt frem et krav om betaling for vinterlagring, det er i noen tilfeller mulig å motregne med foreldede krav. Et vilkår er at kravene er konnekse (oppstått i samme rettsforhold), det er mye som tyder på at det er slik i ditt tilfelle, men det vil jeg ikke uttale meg skråsikkert om. Det er i alle fall verd å undersøke nærmere.

Hvis du ikke har motregningrett kan jo deler av verkstedets krav være foreldet (vel og merke hvis du ikke har erkjent skriftlig eller de har gått til søksmål).

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke, foreldelsesfristen blir ikke avbrutt av purring.

Foreldelsesfristen avbrytes av erkjennelse eller søksmål. Hvis du ikke kan dokumentere at verkstedet har erkjent kravet eller at du har gått til søksmål før foreldelse inntrer er kravet tapt.

Du bør imidlertid undersøke om du har en motregningsrett hvis de har satt frem et krav om betaling for vinterlagring, det er i noen tilfeller mulig å motregne med foreldede krav. Et vilkår er at kravene er konnekse (oppstått i samme rettsforhold), det er mye som tyder på at det er slik i ditt tilfelle, men det vil jeg ikke uttale meg skråsikkert om. Det er i alle fall verd å undersøke nærmere.

Hvis du ikke har motregningrett kan jo deler av verkstedets krav være foreldet (vel og merke hvis du ikke har erkjent skriftlig eller de har gått til søksmål).

Jeg vet. Jeg må slutte å svare på sånne spørsmål i halvsøvne! ;-)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Vi hadde opprinnelig en avtale i 2008 om at kjøpet skulle heves, og at vi skulle få alle penger refundert. Men min eks hadde en konflikt med de samtidig, og de regnet dette mot hverandre, og mente derfor at det gikk opp i opp. Samtidig sluttet herren vi hadde kontakt med på stedet, og det er nå nye mennesker vi har hatt kontakt med.

Jeg ser nå at vi burde gått videre med dette for lenge siden. Men jeg ante ikke om denne muligheten, og ikke visst om mine rettigheter. Min eksmann lovde å skulle ordne opp, men årene gikk og ingenting skjedde.

De erkjente kravet opprinnelig i 2008, da mopeden ble levert inn. Men nektet kjapt å utbetale beløpet pga. forretningen min eks hadde med dem. Mye frem og tilbake. Hvor de nå i vår ville gjøre opp. Men nå mener de at avtalen aldri var å refundere beløpet, pga. lov om feilretting. Når vi nå beviste at de har hatt tre feilrettinger og det er grunn til heving av kjøp, sier de at foreldelsesfristen er gått ut. Og at vi bare kan komme å hente mopeden.

At de truer med å belaste oss for vinterlagring tror jeg er tomme trusler.

Dette er rett og slett trist. Dette var en flott og rådyr moped til over tyve tusen. Nå er den over seks år gammel og sikkert ikke verdt særlig. Huff.. Vi har ventet og kranglet og spurt etter disse pengene lenge, men de har utsatt, latt være å svare oss, og kranglet. Vi trodde vi måtte få en enighet med utsalgsstedet, og at dette ikke var noe å ta videre. Vi vurderte advokat, men hadde ikke rå til det.

Er virkelig løpet kjørt? Noe som har peiling?

Anonymous poster hash: d98c6...de6
AnonymBruker
Skrevet

Sånn for fremtiden og andre, behandling i forliksråd koster ett rettsfebyr = 860,-. Det ikke meningen at man skal ha med advokat, så 860,- er det eneste man risikerer å tape. I tillegg til saken selvfølgelig.

Det er best å komme til enighet, men, som her, begrenset hvor lenge man bør forsøke det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel strengt tatt eksen din som skylder deg penger.

Anonymous poster hash: 94ece...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...