AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har en venninne som akkurat har blitt 18 og skal på vinmonopolet for å kjøpe noe å drikke til en fest. Hun synes det er litt skummelt å gå å kjøpe alene så hun spurte meg om jeg kunne bli med henne. Så sa hun "det kan hende de spør deg om legitimasjon når du er med". Stemmer dette? Jeg er jo under 18, men hvis jeg ikke kjøper noe selv så bryter jeg vel ikke noe lov av å være med henne inn på polet? Hun skal kun kjøpe til seg selv Anonymous poster hash: d132c...122
Gjest Teora Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Vet ikke noe om reglene, men de kan jo fort anta at hun kjøper til deg også, og da tror jeg de kan nekte henne det når du er under 18? Men det er sikkert noen her som vet bedre enn meg... 2
Gjest meh Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Ja, du har lov til å være med inn. Dog hvis de ansatte er riktig kjipe så kan de som sagt nekte henne å kjøpe "av mistanke om kjøp til mindreårige".
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Du bryter ingen lov, men du kan gi dem mistanke om at hun handler til andre enn seg selv. Du bryter ingen lov eller kan straffes for noe, men de bryter heller ingen lov ved å være føre var og nekte å selge til henne. Nå er det selvsagt et ganske tåpelig regelverk, siden de som først tenker å kjøpe til mindreårige bare kan få beskjed på forhånd om hva de skal kjøpe, men det kan altså hende at din venninne blir nektet. Anonymous poster hash: 00bad...868 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Du bryter ingen lov, men du kan gi dem mistanke om at hun handler til andre enn seg selv. Du bryter ingen lov eller kan straffes for noe, men de bryter heller ingen lov ved å være føre var og nekte å selge til henne. Nå er det selvsagt et ganske tåpelig regelverk, siden de som først tenker å kjøpe til mindreårige bare kan få beskjed på forhånd om hva de skal kjøpe, men det kan altså hende at din venninne blir nektet.Anonymous poster hash: 00bad...868 Hva er det for noe tull? Hun kan ikke bli nektet så lenge hun er gammel nok til å handle. Hvorfor sitter folk og finner på sånt sprøyt her inne? Anonymous poster hash: 72100...162
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 Du bryter ingen lov, men du kan gi dem mistanke om at hun handler til andre enn seg selv. Du bryter ingen lov eller kan straffes for noe, men de bryter heller ingen lov ved å være føre var og nekte å selge til henne. Nå er det selvsagt et ganske tåpelig regelverk, siden de som først tenker å kjøpe til mindreårige bare kan få beskjed på forhånd om hva de skal kjøpe, men det kan altså hende at din venninne blir nektet.Anonymous poster hash: 00bad...868 Hva er det for noe tull? Hun kan ikke bli nektet så lenge hun er gammel nok til å handle. Hvorfor sitter folk og finner på sånt sprøyt her inne? Anonymous poster hash: 72100...162
Feeky Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Hva er det for noe tull? Hun kan ikke bli nektet så lenge hun er gammel nok til å handle. Hvorfor sitter folk og finner på sånt sprøyt her inne? Anonymous poster hash: 72100...162 Jo, det kan man. På samme måte kan man nekte folk å handle hvis man mistenker at personen bruker fake legitimasjon. Endret 10. juni 2013 av Feeky 8
Gjest Vevila Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Har blitt spurt om leg flere ganger når jeg har vært med andre som har handlet. Ja, de kan nekte henne å kjøpe dersom du er med inn, så jeg ville venter utenfor, kjipt å måtte dra på et annet pol dersom de er vrange.
Portvinpiken Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 Jo, det kan man. På samme måte kan man nekte folk å handle hvis man mistenker at personen bruker fake legitimasjon. På hvilket grunnlag? Hvis jeg tar med søsteren min på 17 inn på polet når jeg skal handle - kan de nekte meg også da? Jeg har passert 40 år. Så ergo kan man nekte hvem som helst å kjøpe alkohol om de tror det er til mindreårige. Det er jo alltid "skjelig grunn" hvis man har med seg en under 18. Samme med øl i butikkene.
Gjest Teta Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg ble nektet å kjøpe sprit (var kun til meg selv) fordi en venninne som ikke var 20 enda ble med inn........ Endret 10. juni 2013 av Teta
Pinkee Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Sønnen min ble kasta ut da han var med en kompis før han ble 18. Kompisen var 20. Fikk beskjed om at før han var 18 hadde han ingenting på polet å gjøre. Så mye rart som skjer på den sjappa ja
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 Da kan vel disse vennene bare gå ut, da? Står det ved inngangen ar det er 18-årsgrense for å gå inn? Anonymous poster hash: 72100...162
Gjest Naria Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Husker jeg ble bedt om leg i det jeg gikk inn døra under russetiden. Nå var det ingen av oss som var der som var under 18, så jeg kan ikke si noe om hva de ville gjort dersom det var tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har flere ganger opplevd at flere enn den som handler blir spurt om legitimasjon, både på polet og på dagligvarebutikker. Mistenker de i kassa at noen handler til noen under 18 år har de rett til å nekte salg, og det kan skje med både 20-åringer og 40-åringer. Det skjer riktignok sjeldent med f.eks. foreldre som har med seg barna sine, men er man to-tre-fire stykker rundt 18 år kan den som skal betale bli nektet. Man har likevel helt lov til å oppholde seg inne på polet selv om man ikke er fylt 18 år. Jeg har vært med foreldrene mine på polet helt siden jeg var bitteliten til jeg ble gammel nok til å handle selv, og de vennene mine som nå har barn har selvsagt ungene med inn på polet. Anonymous poster hash: cbca3...97f 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Første gangen jeg skulle på polet etter å ha blitt 18, hadde jeg med meg en venn som var under 18 (kjøpte ikke til han). Hun som satt i kassen spurte han (og meg) om leg, og da han sa han var under 18 sa hun at jeg ikke fikk lov til å kjøpe. Det hele endte med at jeg fikk kjøpe det jeg skulle ha, etter at hun hentet en kollega. Etter dette har jeg ikke pleid å ta med venner inn som er under 18, tilfølge det samme skjer igjen. Er lettere om den som er under 18 bare venter utenfor. Anonymous poster hash: 6a979...f27
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Har også opplevd at flere er blitt spurt om leg, så hvis venninna di vil være sikker på å få kjøpt bør hun kanskje gå uten deg. Anonymous poster hash: d488e...1dc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 Hva er det for noe tull? Hun kan ikke bli nektet så lenge hun er gammel nok til å handle. Hvorfor sitter folk og finner på sånt sprøyt her inne? Anonymous poster hash: 72100...162 Du er på jordet, litle ven. Hun kan bli nektet dersom ikke hennes venninne kan bevise at hun er 18 eller eldre selv. Butikken har rett til å utvise slikt skjønn. Ikke bare rett, forsåvidt, men plikt. Ved mistanke om at vedkommende kjøper alkohol til mindreårige skal ikke den ansatte selge alkohol.Anonymous poster hash: 00bad...868 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #18 Skrevet 10. juni 2013 Hvorfor er hu redd for å gå inn alene? Jeg er 25år gammel og blir fortsatt spurt om leg når jeg kjøper vin. Det jeg gjør for å unngå den ubehageligheten er å vise leg før jeg blir spurt. Hvis det er det venninna di er redd for så be hu vise leg uoppfordret, det bør hu uansett gjøre. Det kan skje at de tror hu handler for deg om du er med inn så for å være på den sikre siden er det greiest om hu går inn alene Anonymous poster hash: 12a11...806
Wolfmoon Skrevet 10. juni 2013 #19 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har vært på polet når et par var inne for å kjøpe vin. Den ene hadde ikke med seg lommeboka og kunne derfor ikke vise leg, de ble nektet å kjøpe. Så jeg ville ikke tatt med ungdommer på polet for å kjøpe alkhol, fordi uansett om de har reglene på sin side eller ikke, så kan du ende opp uten det du hadde tenkt å kjøpe
Portvinpiken Skrevet 10. juni 2013 #20 Skrevet 10. juni 2013 Du er på jordet, litle ven. Hun kan bli nektet dersom ikke hennes venninne kan bevise at hun er 18 eller eldre selv. Butikken har rett til å utvise slikt skjønn. Ikke bare rett, forsåvidt, men plikt. Ved mistanke om at vedkommende kjøper alkohol til mindreårige skal ikke den ansatte selge alkohol.Anonymous poster hash: 00bad...868 Kan du vise til forskrift/lovhjemmel om dette siden du er så påståelig? Så lenge det ikke er aldersgrense for å gå inn i butikken så kan man ikke nekte noen å være der. Det skulle vært morsomt å se på hvilket grunnlag man da kan nekte personer som har med mindreårige å kjøpe en flaske vin. Jeg skjønner dette med mistanke om å kjøpe til mindreårige, men prinsippielt så betyr det da at om du er 60 år og har med barnebarnet inn så kan personen i kassen mistenke at man kjøper for mindreårige. Dette er jo helt umulig å "bevise". Ergo burde jo polet hatt aldersgrense på å gå inn i butikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå