AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Jeg tror jeg vet hvordan denne diskusjonen kommer til å ende, men jeg prøver likevel. Jeg trenger å sortere noen tanker. Jeg liker ikke rusmidler og rus generelt. Jeg drikker alkohol en gang innimellom, men fordi det smaker godt, og jeg bruker lett hele kvelden på en boks cider. Jeg foretrekker å ha kontroll på kroppens reaksjoner, og jeg kan fint bli mer avslappet i løpet av kvelden uten å ha drukket, fordi alle rundt meg blir det. Tobakk har jeg aldri prøvd, samme med narkotika. Jeg akter heller ikke å prøve, og den dagen en kjæreste velger å ruse seg på f.eks. hasj, er den dagen han velger hasjen over meg. Dette er noe jeg bestemte meg for tidlig, på ungdomsskolen en gang. Nå er jeg snart 30. Kjæresten min, et par år eldre, har prøvd et par stoffer i sin ungdomstid. Han ønsker seg ikke tilbake til den tiden, men han skulle ønske jeg kunne se på en joint på samme måte som ei flaske øl eller en sigarett, slik det er likestilt i hans øyne. (Bare for å slappe av. Han tar seg ei øl på kvelden, og røyker sigaretter, noe jeg ikke bryr meg om så lenge han ikke røyker inne.) Han holder seg unna hasjen for min skyld, men et par planter uten "virkestoff" vil han ha, kun fordi "de er fine". Jeg vil ikke, jeg vil ha minst mulig med det å gjøre. Både fordi det er ulovlig og det dermed kan gå utover meg også hvis han blir tatt(ting vi planlegger sammen, hvis vi må søke og sånt), og fordi jeg føler ikke behovet for hverken sigaretter eller alkohol heller, for den del. For litt siden sa han at han har to slike planter stående. Han var overrasket over at jeg ikke har sett dem, siden døra var åpen. Men når det står forskjellige planter _overalt_, alt fra mais til kålrot, som skal dyrkes frem før de skal plantes ut, tenker jo ikke jeg over at akkurat de to der er sånne som han vet at jeg ikke vil ha i hus. Særlig når han sa fra på forhånd sist han ville ha en plante. Jeg har spurt om når han skal kaste dem. (Han sa på eget initiativ at han skal kaste dem.) Straks, for det var jo det _jeg_ ville. Det er fortsatt ikke gjort ... Jeg er fristet til å kaste dem for ham. Det var dette jeg var redd for sist. Det begynner med en, og så blir det flere, og neste blir at han lager seg røyk av dem ... Og vips, er jeg kommet inn i noe jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Neida, det kommer aldri til å gå så langt, sa han sist. Neivel, hvorfor planter du da to nye bak ryggen min?! Jeg får vondt i magen av å tenke på dette. Men på en side er jeg redd for at han vil gjøre enda mer bare på trass hvis jeg blir mer standhaftig i mine (få) forbud. Samtidig _hater_ jeg de plantene og det de står for, og syns at den ene tingen som er veldig viktig for meg, kan han da respektere? Men på den tredje side, vi er nesten enige om å være uenige på dette området. Han mener jeg må lære meg å slappe av. Være åpen for nye impulser, sleppe kontrollen jeg "holder så godt på", ta livet som det kommer, bla bla bla ukeblad. Jeg burde prøve både sigaretter og hasj også, kanskje det hjelper på en plage jeg har hatt i flere år. Det er han heeelt overbevist om, og jeg vet jo ikke før jeg har prøvd ... Jeg foretrekker det trygge og kjente, og foretrekker glatt en filmkveld hjemme hos venner foran en stor fest med drikking eller røyking av ditt og datt. Jeg trives med det, hvorfor skal jeg da "sleppe hemninger og ha det gøy", når det blir på andres premisser? Forholdet vårt er veldig godt ellers, men dette plager meg litt innimellom.Anonymous poster hash: a8dac...236
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Altså, jeg tar meg en joint selv i ny og ne men om han visste at du var motstander da dere ble sammen så må han bare respektere at du ikke vil ha det i hus. Det finnes mange andre planter han kan ha stående som er fine. For meg høres det ut som en dårlig unnskyldning fra hans side. Sikker på han ikke tar seg en blås i ny og ne?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Han har bedyret meg at det ikke er virkestoff i dem, og det stemmer med det jeg har sett på nettet. Jeg har ikke sjekket de han har nå på en stund, men det skal gjøres når jeg kommer hjem. Om han røyker, merker jeg ingenting på ham i alle fall. Og han sa selv en gang at jeg hadde sett det på ham hvis han hadde røyket nå etter så mange år uten. Han røyker jo tobakk, så jeg regner med at jeg ikke kjenner det på ånden hans? Bæsj, jeg hadde håpet at jeg slapp å passe på! Anonymous poster hash: a8dac...236
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Han sa forresten noe i vinter om å plante ut en masse til sommeren bare for å se om det kommer opp, det håpet jeg at han hadde glemt, siden han ikke sa noe mer før det kom opp at plantene hadde stått en stund. Men jeg syns fortsatt jeg evt kunne fått et forvarsel, "nå har jeg nettopp plantet noe i det skapet", liksom. Aller helst at han kan droppe hele greia, selvfølgelig.Anonymous poster hash: a8dac...236
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Ts igjen. Plantene er skrøpelige, så om han røyker noe, har han ikke laget det her. Er jeg urimelig som syns han kan holde seg unna? Jeg vil liksom ikke nekte bare for å nekte heller, men samtidig kan jeg ikke fordra det, og er redd for bli dratt inn i noe jeg overhodet ikke ønsker å ha noe med å gjøre.Anonymous poster hash: a8dac...236
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Ts igjen. Plantene er skrøpelige, så om han røyker noe, har han ikke laget det her. Er jeg urimelig som syns han kan holde seg unna? Jeg vil liksom ikke nekte bare for å nekte heller, men samtidig kan jeg ikke fordra det, og er redd for bli dratt inn i noe jeg overhodet ikke ønsker å ha noe med å gjøre.Anonymous poster hash: a8dac...236 Jeg har noenlunde samme greie med kjæresten min. Jeg er også 100% imot narkotika. Jeg har en jobb hvor jeg kan få tisseprøver om ledelsen føler at de mistenker noe, å være på feil nachspiel kan koste meg jobben. Han vil imidlertid ikke gro det selv hjemme, men ønsker å røyke det en gang i ny og ne. Herregud så uaktuelt. Om politiet skulle komme innom og sjekket, så ville jo også du fått et problem, så det er ekstremt egoistisk av han. Vi har kranglet så det har rista i veggene, og blitt enig om at han kan røyke det opp til en gang i måneden, fordi jeg gidder ikke være sammen med en pot-head. Da får han ikke være stein når han kommer til meg. Han sier fra når på forhånd. Han får ikke gjøre det alene, og når han først gjør det, gjør han det sammen med guttekompisene, i en av dems leilighet. Han gjør det likevel ikke en gang i måneden, men kanskje en gang hver tredje til fjerde, og han har sagt at han legger opp 100% om han noen gang skulle bli far. Anonymous poster hash: dcf0a...b93
Tidus Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Skjønner ikke helt jeg.. Hvordan kan det være ulovlig dersom det ikke er virkestoffer i de aktuelle plantene? Ellers er dere jo ikke helt på bølgelengde. Høres ikke ut som om dere passer så godt sammen. Du ønsker et mer A4-liv enn ham. Hasj-diskusjonen er ingen vits i å ta, siden du ikke vet hva det innebærer. 2
Gjest Snyltefluen Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Dere har veldig forskjellig syn på noe som åpenbart er viktig for dere begge. Han vil nok ikke trives i det lange løp uten en joint, du vil ikke trives med at han ruser seg. Planter uten virkestoff er fantastiske saker, dog ikke hvis man er ute etter rus. Å kaste dem blir litt som om jeg skulle kaste hamphåndkremen min (livredder for vintertørre hender), eller hampfrø/olje jeg bruker i diverse matlaging. 1
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 narkotika er uovlig og bør ikke forekomme i ditt hjem. Dette er noe du må velge selv. At han vil ha slike stoffer= han har kontakter med miljøer som selger slike stoff. Jeg ville nok ikke satset livet mitt på en som har slike holdninger og venner". Jeg ser mennesker som er preget av stoffene daglig,det er ikke noe vakkert syn! jo jeg vet at alle ikke blir narkomane om man prøver narkotika,på lik linje som man ikke blir alkoholiker av å prøve alkohol. men veien er myyye kortere når det gjelder narkotiske stoff. Hasj røyk gir rus. Jeg har steke meninger om dette jeg også. Det er helt hull i hode at det er så lett å få fatt i. narkoen flyter! til og med i fengslene våre.. vi har ingen kontroll i dette landet når det gjeld import,ei heller på hvor mange som ruser seg daglig av ansatte rundt om i høyere sosiale yrker.. korupsjonen og pengene i dette er horribelt!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #10 Skrevet 11. juni 2013 Ts her. Tidus, virkestoffet kommer fra blomstene, så vidt jeg har skjønt. Uten blomster, eller om planten er en hann, er det bare hamp, som blir brukt både til klær og mat. Fordi de er så like, er det visst forbudt å ha dem uansett om det er hann eller hunn. Jeg ser hva du mener med håndkremen, Snyltefluen, det ble et litt annet perspektiv når du sier det på den måten. Det jeg er mest redd for, er at det er der det begynner. Det begynner med hamp, så vil han ha selve cannabisen. Og så vil han røyke den. Vi fungerer ganske godt ellers, og det er hverandre vi vil ha. Det er bare på dette ene punktet jeg ikke tror vi blir helt enige. Og jeg føler meg usikker på hvor mye jeg bør gi etter uten å kaste på båten det (ene) jeg har stått for i over ti år.Anonymous poster hash: a8dac...236
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Se denne filmen med et åpent sinn, så kanskje du ikke vil være så trangsynt når det kommer til cannabis i fremtiden: http://youtu.be/7qbtYY4HFOw
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #12 Skrevet 11. juni 2013 Trangsynt, ja. Fint å få den i trynet hver gang jeg ikke vil noe eller ha noe med noe å gjøre ... Han har like kraftige meninger om utroskap, som jeg har/har hatt om rusmidler. Skal jeg da vise ham alle historier om par som har kommet styrket ut av det? Når forholdene blir så mye sterkere enn noengang, _må_ det jo være en god ting ...? Utroskap er jo ikke ulovlig engang, noe cannabis pr dags dato er ... Dersom cannabis skulle bli lovlig, har jeg jo ikke annet valg enn at det blir en del av samfunnet, slik tobakk og alkohol er. Dermed blir jeg vel vant til det også, men jeg kommer neppe til å omfavne det med åpne armer. Tobakk er lovlig, men smaken og stanken av askebeger når vi kysser hadde neppe blitt verre om tobakken var ulovlig.Anonymous poster hash: a8dac...236
Tidus Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Trangsynt, ja. Fint å få den i trynet hver gang jeg ikke vil noe eller ha noe med noe å gjøre ... Han har like kraftige meninger om utroskap, som jeg har/har hatt om rusmidler. Skal jeg da vise ham alle historier om par som har kommet styrket ut av det? Når forholdene blir så mye sterkere enn noengang, _må_ det jo være en god ting ...? Utroskap er jo ikke ulovlig engang, noe cannabis pr dags dato er ... Dersom cannabis skulle bli lovlig, har jeg jo ikke annet valg enn at det blir en del av samfunnet, slik tobakk og alkohol er. Dermed blir jeg vel vant til det også, men jeg kommer neppe til å omfavne det med åpne armer. Tobakk er lovlig, men smaken og stanken av askebeger når vi kysser hadde neppe blitt verre om tobakken var ulovlig.Anonymous poster hash: a8dac...236 Eh, så du har ikke like sterke meninger om utroskap? Den skjønner jeg ikke. Forresten så er det en endeløs rekke av kriminelle ting jeg heller ville opplevd enn utroskap. For øvrig var det en elendig sammenlikning. Styrket ut av utroskap? Pfft.. Jeg har lest disse historiene. All kudos til de som klarer å tilgi, men det er ingenting som tilsier at man skal komme styrket ut av det. De aller aller fleste forhold ender vel når utroskap oppdages? De aller aller fleste som røyker cannabis blir ikke mer påvirket enn der og da. Akkurat som at de aller aller fleste som drikker en gang i blant ikke blir alkoholikere.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2013 #14 Skrevet 11. juni 2013 Cannabis er like ulovlig som: Å laste ned film fra thepiratebay på nettet Å kjøre i for fort i trafikken Å ikke ha på seg belte Å sykle på rødt lys Å snike på bussen ...Men allikevel er dette ting som folk flest ikke tenker 2 ganger igjennom før de gjør det. Fordi "det burde ikke være ulovlig". Midt på sommernatta, langstrakt vei og ikke en bil i sikte. Selvfølgelig gasser man på. Glemte å kjøpe billett på bussen, sikkert ingen kontroll. Jeg bare går på. Rødt lys, men ingen biler i sikte. Jeg sykler over veien. Cannabisforbud er en "bagatell-lov" som folk flest er indoktrinert fra skolealder til følge. Men hvis du faktisk visste hva cannabis er, gjør og grunnen til at det er ulovlig (se filmen jeg linket til), så hadde du ikke tenkt mer over det idag, enn du gjør før du dropper å ha på belte i bilen.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #15 Skrevet 11. juni 2013 Jeg er mot utroskap også, sånn sett. Ok, dårlig sammenligning, men han så hva det gjorde mot hans familie. Jeg har ikke mange gode erfaringer med alkohol og rus, og er påvirket av det. Jeg har aldri, aldri, aldri likt rus, sånn er det bare. Ikke engang de tre månedene jeg var ofte på byen drakk jeg mye, om noe i det hele tatt. Ofte _kjørte_ jeg hjem også, for å ha en grunn som ingen kunne krangle på. Merkelig nok hadde jeg det utrolig gøy likevel ...Anonymous poster hash: a8dac...236
Tidus Skrevet 11. juni 2013 #16 Skrevet 11. juni 2013 Jeg er mot utroskap også, sånn sett. Ok, dårlig sammenligning, men han så hva det gjorde mot hans familie. Jeg har ikke mange gode erfaringer med alkohol og rus, og er påvirket av det. Jeg har aldri, aldri, aldri likt rus, sånn er det bare. Ikke engang de tre månedene jeg var ofte på byen drakk jeg mye, om noe i det hele tatt. Ofte _kjørte_ jeg hjem også, for å ha en grunn som ingen kunne krangle på. Merkelig nok hadde jeg det utrolig gøy likevel ...Anonymous poster hash: a8dac...236 For å si det jeg tenker på krassest mulig måte: Finn deg en som er avholds, istedenfor å prøve å ødelegge moroa for en som ikke er det? 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #17 Skrevet 11. juni 2013 Og hva gjelder hva cannabis gjør, og hvorfor det er ulovlig, får jeg ikke sett filmen på mobilen min, men cannabisen gjør hovedsaklig at man blir avslappet/sløv, om jeg ikke husker helt feil. Konsumert i mat kan man få mat- eller latterkick, blant annet. Selv ikke allergiske reaksjoner forekommer på noen måte, og dermed er selv peanøtter, vepsestikk og solhatt mer dødelig. (Med andre ord, ta heller en joint enn solhatt når du er forkjøla! Joho!) Av hampplanten kan man bruke 95%, mot kanskje halvparten(husker ikke nøyaktig) av et vanlig tre, tror jeg det var. Det var visst bomullsindustrien som gjorde cannabis ulovlig fordi hampen var for stor konkurranse for bomullen. Alkohol gjør stor skade på hjerne og lever, men på tross av både holdningskampanjer, høye priser, tidsrestriksjoner på ølsalg med mer, forblir alkohol et lovlig rusmiddel. Samme greia med tobakk, bare at der er det over 4000 giftstoffer som gjør skade på lunger med mer. Jeg har blitt "godt opplært" de siste årene, nemlig. På en side ser jeg tåpelighetene, på den annen side er det like tåpelig å måtte ty til bilen for å ha "akseptabel grunn" til å være ute med venner uten å drikke!Anonymous poster hash: a8dac...236 1
miramis Skrevet 11. juni 2013 #18 Skrevet 11. juni 2013 Cannabis er ikke "narkotika"... Jeg blir mye mer påvirket av alkohol, og det drikker jo du! Syntes ikke du bør reagere sånn, du kan jo kanskje møte han på midten og la han røyke hos kompiser? Skjønner at du ikke vil ha noe dyrkehus hjemme, det vil ikke jeg heller.
miramis Skrevet 11. juni 2013 #19 Skrevet 11. juni 2013 Jeg er mot utroskap også, sånn sett. Ok, dårlig sammenligning, men han så hva det gjorde mot hans familie. Jeg har ikke mange gode erfaringer med alkohol og rus, og er påvirket av det. Jeg har aldri, aldri, aldri likt rus, sånn er det bare. Ikke engang de tre månedene jeg var ofte på byen drakk jeg mye, om noe i det hele tatt. Ofte _kjørte_ jeg hjem også, for å ha en grunn som ingen kunne krangle på. Merkelig nok hadde jeg det utrolig gøy likevel ...Anonymous poster hash: a8dac...236 Kan ikke du finne deg en annen med like ekstreme syn som deg? Akkurat som et forhold mellom en svært religiøs og en ateist hadde gått skjevt, tror jeg neppe et forhold mellom en "partyløve" og en "partypooper" vil ende bra..
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #20 Skrevet 20. april 2024 Synes det er unødvendig å kalle henne trangsynt, at hun ødelegger moroa for han og at hun er en "partypooper" fordi hun har et annet syn på hasj enn dere. Man kan fint si meningen sin uten å gjøre det. Anonymkode: a399c...fdd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå