Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Når man har lest alle bøkene i serien "A song of ice and fire" så sitter man igjen med masse spørsmål og lettere hakeslepp. Hva nå? Man må jo vente en god stund til neste bok. Ett og et halv år igjen? Hjelpes. Så nå trenger jeg rett og slett å drodle litt på hva som har skjedd, og hva som skjer videre. Noen som vil konspirere litt sammen med meg? Hva med Jon Snow? Tror du Jon Snow døde? Og Daenerys? Hva skjer når hun møter en av sine største fiender der ute i ødemarka? Tror du dere hun dør eller at hun før en allianse med de pga dragen? Og Winterfell Tror du at brevet Bolton sente var sant? At Stannis, og resten av gjengen, ble slakta?
Mann 42 Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 DaenerysJeg tviler på at Daenerys setter livet til i ødemarken, for så vidt jeg husker, så var det en gruppe Dothraki som fant henne? De er en ganske røff gjeng, men de har jo sine regler, de også. Og det verste som evt kunne skje med Daenerys, er at hun i egenskap av å være Khaleesi etter Khal Drogo, vil bli tatt med tilbake til Vaes Dothrak, Dothrakienes hellige by, for å bli en av Khaleen. Dothraki har et slags matriarkat i den forstand at konene til avdøde khaler danner et slags råd som har mye innflytelse. Så ingen død. Ad allianser: Selv om Daenerys nå ikke lenger er khaleesi, og er en smule redusert av sykdom, så står hun ute i gresslandet med en drage som er stor nok til å ri på, og som eter hester og folk med samme apetitt, OG som hun har en viss kontroll over..... Dothraki respekterer styrke, og jeg vil si at det er det plenty av her. Så med mindre hun svimer av eller gjør noe annet svakelig, så tipper jeg at det blir en ny allianse av det. Jon Anyones guess. Det er for galt at han skal dø, akkurat nå som han er i ferd med å gjøre noe radikalt for å realisere Nattevaktens sanne hensikt. Akkurat som han sier til sine brødre når han forklarer hvorfor han slipper vildlingene, og sågar KJEMPENE gjennom muren: Vi skal være voktere av MENNESKENES rike. De som bor nord for muren, er akkurat like mye mennesker som alle andre, og de skal berges, så sant det kan gjøres uten at de starter en krig når de kommer sør for muren. Og så er det Melisandre, da. Hun har jo en viss makt over liv og død, og det er blitt temmelig klart at hun ikke er en juksemaker. Hun ser virkelig ting i flammene, og hun kan gjøre virkelig magiske ting. Føde skygger (Litt nedtur i TV-serien, forresten. Bøkene var mye bedre på det punktet) og lage synkvervinger som skjuler Mance Rayders sanne identitet. Og hun har interesse av å holde Jon i live, ellers ville hun ikke jobbet så hardt for å advare ham mot sviket som var på vei. Jeg håper og tror at Jon overlever, og at han kommer ut av sin nesten-død med noen interessante innsikter. Han er jo warg, når alt kommer til alt. Sjelen hans kan reise dit kroppen ikke kan, akkurat som med Bran. WinterfellDet kommer vel til heder og verdighet etter hvert, men ikke før krigen er over. Boltons bastard har forsøkt å få kontroll over det med det falske ekteskapet med "Arya", men ettersom Theon Greyjoy nå har stukket av med bruden, så kan det knapt sies at ekteskapet er fullbyrdet. Og så vidt jeg husker, så KOM de frem til Stannis`s værfaste gruppe. Hva som skjer med Stannis, er neimen ikke sikkert. Men å stole på en Bolton er like dumt som å stole på en Frey. De illustrerer jo hver sin artikkel i "The Big Book of Bad": Manipulerende sadister og æreløse edbrytere. Så hva som står i et brev fra Roose Bolton er nok mer informativt om hans hensikter, enn om tingenes sanne tilstand. Grusomt sitat fra Roose Bolton, BTW: "Don`t make me rue the day I raped your mother!" Det tar far/sønn-samtaler til et helt nytt nivå, liksom.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Menatte Daenerys: Jeg tror hun var gravid og fikk en spontanabort etter å ha spist noen bær. Disse bærene var samme som maten hennes ble krydret med. Jeg tror hun har vært utsatt for ufrivelig prevansjon og at Daario (forhåpentligvis) gjorde henne gravid - men så aborterte hun. Men tidligere sa hun at hun var redd akkurat denne dothrakien. Han hadde en spesiell torn i siden til henne. Som det står: Her known and suspected enemies: Khal Jhaqo m.fler. Men jeg tror at hennes styrke med dragen vil være hennes redning her. Stannis og Jon Ja Theon kom frem til Stannis med bruden til Bolton. Reek.. Men det var så mye i brevet, som ikke hvem som helst kunne vite. Det brevet Jon fikk. Jon burde forresten ha stolt på Melisandre, da alt hun sa var sant, men med en liten tvist. Men om Bolton har klart å gjøre dette, så blir dette skummelt... for en psyko dude. Håper Jon overlever jeg også. Kan ikke se for meg at han døde. For som du sier, er han en warg. Og hva med Bran? Han sitter jo der under fjellet sammen med den gamle trerota. Han kan ikke bare bli der. Og Richon, som er sammen med hun wildlingdama. Jeg tror han kan komme frem igjen - som en ganske sterk person.
Mann 42 Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Daenerys kan ikke bli gravid etter den natten hennes ufødte sønn døde da hun forsøkte å berge livet til Khal Drogo ved hjelp av blodmagi. Trollkvinnen gjorde DET ganske klart før hun ble brent levende. Dragene er de eneste barna Daenerys kan få noen sinne. Anyways, dragen Drogon kommer ikke til å la henne komme til skade, selv om han ikke akkurat er lydig som en liten hvalp. Men det kommer seg nok. Det er jo en Ironborn på vei til Meereen med et hellig horn i bagasjen, som kan knytte dragenes vilje til den som blåser i hornet, og gi vedkommende full kontroll over dem. Så om han klarer å slå seg gjennom (og jeg kan ikke med min beste vilje se at det skulle være noe stort problem), så kommer Daenerys til å få full kontroll over sine tre drager i løpet av bok 6. Og hvem vet, kanskje hun faller for Victarion Greyjoy`s røffe sjarm når han kommer. Når det gjelder brevet fra Bolton, så tipper jeg at det som skjedde på Winterfell etter at Theon og bruden tok spranget over muren til friheten, var at en eller flere av Mance Rayders gruppe ble tatt levende, torturert, og gav fra seg nok informasjon til at Bolton kunne sette sammen et overbevisende falsum. Jeg husker at jeg reagerte på innholdet i brevet, særlig biten om Stannis. For Stannis ligger så til de grader værfast, og været er ikke bedre for Bolton og hans menn. Hvordan skulle de kunne angripe en fiende som de ikke aner hvor er, når forholdene er så vanskelige som dette? Nei, Stannis er fanget i den lille landsbyen sammen med Theon Greyjoy og bruden. Ellers så har RR Martin spoilet den neste boken en smule, og det ligger en artikkel på wikipedia om hva som kommer til å skje tidlig i Winds of Winter, som den heter.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Skal sjekke den artikkelen. Men at Daenerys ikke kan få barn, er jo sant nok. Men når øst er vest, og nord er sør, og hennes indre er leget, så vil hun se Drogo igjen. Jeg tror spådommene vil skje.
Jellybean78 Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Så nå trenger jeg rett og slett å drodle litt på hva som har skjedd, og hva som skjer videre. Noen som vil konspirere litt sammen med meg? Tjaaa.....skal ikke gå inn på enkeltpersoner her, siden dere allerede har diskutert en del av de opp og ned, men det ligger nok i kortene til en stor "showdown" mellom menneskene på den ene siden og white walkers (og hva annet som befinner seg der oppe) på den andre. All denne intrigen vi har fått så langt er bare forspillet til det som kommer etterhvert. Martin sa at i de neste bøkene skulle vi få vesentlig mer innsikt i hva som befinner seg langt der oppe i nord, tolker det dithen at han mener da opphavet til white walkers o.a. De har jo spillt en relativt beskjeden rolle så langt, men blir nok mye mer sentrale nå som vinteren legger seg over landet. Grunnen til at den veggen ble reist til å begynne med var tross alt for å holde de på avstand, etter et slag mellom menneskene og de for lenge siden hvor det holdt på å gå galt, det var visst kun gjennom intervensjon ifra de mystiske "children of the forest" at de ble nedkjempet. Et faktum de aller fleste i Westeros har glemt og avviser som overtroisk tull disse dager... Endret 11. juni 2013 av Jellybean78
Missandei Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Når man har lest alle bøkene i serien "A song of ice and fire" så sitter man igjen med masse spørsmål og lettere hakeslepp. Hva nå? Man må jo vente en god stund til neste bok. Ett og et halv år igjen? Hjelpes. Så nå trenger jeg rett og slett å drodle litt på hva som har skjedd, og hva som skjer videre. Noen som vil konspirere litt sammen med meg? Hva med Jon Snow? Tror du Jon Snow døde? Og Daenerys? Hva skjer når hun møter en av sine største fiender der ute i ødemarka? Tror du dere hun dør eller at hun før en allianse med de pga dragen? Og Winterfell Tror du at brevet Bolton sente var sant? At Stannis, og resten av gjengen, ble slakta? Jon snow: Er ganske sikker på at han ikke ender med å forbli død ihvertfall. Han har jo Melissandre hos seg, og hun gjentok jo til det kjedsommelige "kniv i mørket, du kommer snart til å trenge meg, blabla". Så jeg tror nok at om han er død, blir han relativt raskt vekket til live igjen. Tror nok ikke han har utspilt sin rolle enda, og har jo fortsatt en del løse tråder (som hvem foreldrene er). Dany: Jeg så dere var inne på spådommene lengre ned her, og om du ikke har fått det med deg, er jo de i stor grad oppfylt nå! Ved første øyekast ser det jo ut til å bare være en måte å demonstrere at du aldri kommer til å få barn eller få tilbake Drogo, men i stor grad betyr jo spådommene som kommer noe. "Når solen står opp i vest og går ned i øst" - Quentyn Martell, solen er symbolet for House Martell, han ble førdt i vest og døde i øst. "Når havet tørker ut" - Når Dany flyr avgårde med Drogon beskrives det hvordan høsten har kommet, og gresset visner. Gresset er jo "The Dothraki Sea", altså tørker sjøen ut. "Når fjellene blåser i vinden" - denne er jeg litt usikker på, ser det er enkelte som har påpekt at dragene har ødelagt pyramidene, og at stenene fra disse fløy rundt i prosessen. Er litt usikker på denne. Uansett bemerker hun selv at hun har fått mensen, det kan jo ha vært en spontanabort. I alle tilfeller vil vel menstruasjon være et tegn på at hun nå er fertil igjen? Jeg tror at nå som hun har fått i seg mat, og kommet seg fra sykdommen, så vil hun være sterkere enn vi har sett henne i de siste kapittlene. Og med Drogon så vil hun vel ikke akkurat ansees som svak eller et lett bytte i møte med khalasaren. Drogo er jo død, så tenker også at den delen med at hun vil møte Drogo igjen, kan vise til at hun igjen får seg en ny khalazar? Winterfell: Nope. Det ville vært en veldig rar måte å avslutte den delen på, og vi vet jo at Jeyne og Theon kom seg frem til campen deres. Og for de som ikke har fått det med seg, la GRRM ut det første kapittelet fra neste bok, som omhandler Theon, er han jo sammen med kongen... Han har fjernet det fra sidene sine nå, men kan blant annet lese her. Reagerte også på informasjonen, men kommer nok en lur løsning på dette! Ting er jo veldig ofte ikke hva de utgir seg for å være. Ang Rickon Han regner jeg med at vi får se igjen i neste bok! Davos har jo nå fått i oppdrag å hente han, og at han tydeligvis befinner seg på Skagos. Så det kan bli spennende, må jo være mye rart som har skjedd siden de befinner seg der, og at vi ikke har hørt noe om de på så lenge. Endret 11. juni 2013 av Missandei
Fantomina Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 (endret) - Endret 16. januar 2015 av Fantomina
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 Jon snow: Er ganske sikker på at han ikke ender med å forbli død ihvertfall. Han har jo Melissandre hos seg, og hun gjentok jo til det kjedsommelige "kniv i mørket, du kommer snart til å trenge meg, blabla". Så jeg tror nok at om han er død, blir han relativt raskt vekket til live igjen. Tror nok ikke han har utspilt sin rolle enda, og har jo fortsatt en del løse tråder (som hvem foreldrene er). Dany: Jeg så dere var inne på spådommene lengre ned her, og om du ikke har fått det med deg, er jo de i stor grad oppfylt nå! Ved første øyekast ser det jo ut til å bare være en måte å demonstrere at du aldri kommer til å få barn eller få tilbake Drogo, men i stor grad betyr jo spådommene som kommer noe. "Når solen står opp i vest og går ned i øst" - Quentyn Martell, solen er symbolet for House Martell, han ble førdt i vest og døde i øst. "Når havet tørker ut" - Når Dany flyr avgårde med Drogon beskrives det hvordan høsten har kommet, og gresset visner. Gresset er jo "The Dothraki Sea", altså tørker sjøen ut. "Når fjellene blåser i vinden" - denne er jeg litt usikker på, ser det er enkelte som har påpekt at dragene har ødelagt pyramidene, og at stenene fra disse fløy rundt i prosessen. Er litt usikker på denne. Uansett bemerker hun selv at hun har fått mensen, det kan jo ha vært en spontanabort. I alle tilfeller vil vel menstruasjon være et tegn på at hun nå er fertil igjen? Jeg tror at nå som hun har fått i seg mat, og kommet seg fra sykdommen, så vil hun være sterkere enn vi har sett henne i de siste kapittlene. Og med Drogon så vil hun vel ikke akkurat ansees som svak eller et lett bytte i møte med khalasaren. Drogo er jo død, så tenker også at den delen med at hun vil møte Drogo igjen, kan vise til at hun igjen får seg en ny khalazar? Winterfell: Nope. Det ville vært en veldig rar måte å avslutte den delen på, og vi vet jo at Jeyne og Theon kom seg frem til campen deres. Og for de som ikke har fått det med seg, la GRRM ut det første kapittelet fra neste bok, som omhandler Theon, er han jo sammen med kongen... Han har fjernet det fra sidene sine nå, men kan blant annet lese her. Reagerte også på informasjonen, men kommer nok en lur løsning på dette! Ting er jo veldig ofte ikke hva de utgir seg for å være. Ang Rickon Han regner jeg med at vi får se igjen i neste bok! Davos har jo nå fått i oppdrag å hente han, og at han tydeligvis befinner seg på Skagos. Så det kan bli spennende, må jo være mye rart som har skjedd siden de befinner seg der, og at vi ikke har hørt noe om de på så lenge. Den tolkningen av Daenerys kjøper jeg glatt. Du fikk bare systematisert den litt bedre. Jeg tenkte ikke på "The Frog" som sola, men det høres veldig sannsynelig ut. Det med fjellene er jo fra "Den nye Dragonstone" og det som skjer med alle dragene. Jeg er bare redd for en ting Hva om Jon ender opp som en white-walker? uæææ
Gjest Naria Skrevet 11. juni 2013 #10 Skrevet 11. juni 2013 Dany hadde helt klart en spontanabort i slutten av bok 5.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Dany hadde helt klart en spontanabort i slutten av bok 5. Da er jeg ikke alene om å tro dette Det er så mye som taler for dette. Det var nok Daario sitt barn også.
Mann 42 Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Skal sjekke den artikkelen. Men at Daenerys ikke kan få barn, er jo sant nok. Men når øst er vest, og nord er sør, og hennes indre er leget, så vil hun se Drogo igjen. Jeg tror spådommene vil skje. Ja, når solen står opp i vest, og fjellene driver som løv for vinden. Det betyr i klar tale "aldri". Det var det livet hun gav for Drogos liv, selv om det eneste livet Drogo fikk, var kroppens overlevelse.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Ja, når solen står opp i vest, og fjellene driver som løv for vinden. Det betyr i klar tale "aldri". Det var det livet hun gav for Drogos liv, selv om det eneste livet Drogo fikk, var kroppens overlevelse. Hun tror sådommen er "never ever gone happen", men for meg høres spådommen ut som en gåte. Og alle tidligere spådommer i serien, har blitt oppfylt. Som f.eks spådommen til Cersei. En spåkone sier ikke rett ut hva som skjer, men det er alltid en liten tvist på saken. Og det at Daenerys hele tiden drar denne spådommen opp, betyr at det ligger noe mer bak her.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Begynner ikke True Blood på søndagen da`?
Mann 42 Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Hun tror sådommen er "never ever gone happen", men for meg høres spådommen ut som en gåte. Og alle tidligere spådommer i serien, har blitt oppfylt. Som f.eks spådommen til Cersei. En spåkone sier ikke rett ut hva som skjer, men det er alltid en liten tvist på saken. Og det at Daenerys hele tiden drar denne spådommen opp, betyr at det ligger noe mer bak her. Men her er omstendighetene en smule anderledes. For den natten Daenerys bad trollkvinnen om å gjøre hva som helst for å berge livet til Khal Drogo, så sa maegien at hun under ingen omstendigheter måtte komme inn i teltet mens hun gjorde magien sin, og at de døde kom til å danse der. Og det var ingen profeti, det svaret hun gav Daenerys da hun spurte om når Khal Drogo ville komme tilbake til henne som den mannen han var før. Det var fem forskjellige måter å si "aldri" på. Og Daenerys sterilitet var en av dem. Når sola står opp i vest og går ned i øst, når havet tørker ut, når fjellene flyr i lufta som løv for vinden, når du igjen blir fruktbar. Mao, tre fysiske umuligheter, og en påstand om at de døde tok Daenerys fruktbarhet sammen med hennes ufødte barn. Noe trollkvinnen utdypet med å si at bare liv kan betale for død. Jeg tror det var ganske troverdig, ettersom hun fortalte om sin hevn over Khal Drogo. Man får huske at khalasaren hans hadde myrdet halve landsbyen og voldtatt maegien tre ganger før Dany "reddet" dem. Det blir nok applaus fra bakerste benk dersom Daenerys nå skulle vise seg å ha evnen til å bli gravid igjen, men de temmelig uklare skildringene i slutten av bok 5 på det temaet, virker ikke akkurat lovende. At hun evt spontanaborterer, er ikke noen stor reklame for fruktbarhet, akkurat. Cerseis profeti er en ganske annen sak, det var nok en reell spådom, som langt på vei har gått i oppfyllelse. Endret 13. juni 2013 av Mann 42
Mann 42 Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Den tolkningen av Daenerys kjøper jeg glatt. Du fikk bare systematisert den litt bedre. Jeg tenkte ikke på "The Frog" som sola, men det høres veldig sannsynelig ut. Det med fjellene er jo fra "Den nye Dragonstone" og det som skjer med alle dragene. Jeg er bare redd for en ting Hva om Jon ender opp som en white-walker? uæææ Her kan vi se i sanntid hvordan en religion utvikler seg, fra vage "profetier" via overfortolkning, til sikkerhet, på ganske kort tid. Dere aner ikke hvor fascinerende dette er for en ateist å bivåne. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Begynner ikke True Blood på søndagen da`? Vi snakker om bøkene her - ikke TV-serier og jeg har lest alle True Blood-bøkene. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. juni 2013 #18 Skrevet 13. juni 2013 Her kan vi se i sanntid hvordan en religion utvikler seg, fra vage "profetier" via overfortolkning, til sikkerhet, på ganske kort tid. Dere aner ikke hvor fascinerende dette er for en ateist å bivåne. Du har rett du også. Jeg er like åpen for din tolkning, som for min egen. Men jeg håper jo min slår igjennom. Men det får man jo ikke før boka kommer ut. Hører forresten rykter om at Martin har fått dødstrusler fordi han er treg med boka. Det er jo i såfall helt krise og kan bare ende med å utsette boka, eller gi faen. Ja det er lenge og vente, men man overlever ventetiden.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #19 Skrevet 13. juni 2013 Vi snakker om bøkene her - ikke TV-serier og jeg har lest alle True Blood-bøkene. Ok, beklager. Du har lest Neil Stephensons bøker? Hvis ikke, så begynn med Cryptonomicon beveg deg deretter over til triologien.
Jellybean78 Skrevet 13. juni 2013 #20 Skrevet 13. juni 2013 Hører forresten rykter om at Martin har fått dødstrusler fordi han er treg med boka. Det er jo i såfall helt krise og kan bare ende med å utsette boka, eller gi faen. Ja det er lenge og vente, men man overlever ventetiden. Hahahaha.....det var en ny en, dødstrusler fordi han er så treg.....blir ikke det litt "counter-productive"? Om de tar livet av stakkaren så blir det iallefall lenge å vente!? Visste mange var bekymret for helsen hans, slik at han ikke skulle "vandre heden" før bøkene var ferdige men dette var nytt. Artig situasjon å være i sikkert......folk er bekymret for hans velbefinnende utelukkende så de kan få noe utav det selv.....sånnt som kan røre en mann til tårer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå