Gå til innhold

Ull marinert i røyklukt og det er ILLE

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk noen flotte sokker og gensere fra svigers, de er så ufattelig flinke til å strikke, eller svigermor er da :)

Men dessverre er det et skår i gleden og det er at hun har røyket mens hun har strikket det, og hun røyker inne, ulltøyet er rett og slett så innrøyket at i vår røykfrie leilighet så stinker det ned hele gangen og alle rom det ligger i. Det er flott og tykt ull og jeg er redd for å ødelegge det. Det er jo helt rent bortsett fra den forferdelige stinkende lukta. For å si det sånn, vanlig røyklukt er ille, men dette er gammel, råtten lukt. Selv min vennine som er røyker lurte på hva den ekle lukta i gangen er....

Råd?

Anonymous poster hash: 76ce0...f80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handvask dem i Milo å heng dem ute om du har mulighet.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke handvaska ull før, kan du beskrive i detalje? :sjenert:

Skrevet

Hvis ikke det funker å vaske dem med Milo kan du jo prøve gallesåpe (fåes kjøpt på Clas Ohlson). Gallesåpe har revolusjonert hverdagen min. Gamle bæsjeflekker på ulltøy til baby har blitt rent igjen etter at jeg har smurt på gallesåpe og så puttet i vaskemaskinen med ullvaskemiddel på ullprogram. Det står på flasken at man også kan ha gallesåpe rett i maskinen. Men nå er jo erfaringen min kun med flekker da, og ikke lukt... Men kan jo være verdt å prøve. Ulltøyet tålte såpen helt fint, så ingen forskjell i kvaliteten etterpå. Ellers, har du forsøkt å la tøyet henge ute i noen dager på rad?

Skrevet

Ta å spør svigermor om de er strikket i superwash garn, da kan du putte de i vaskemaskinen på ullprogram.

Skrevet

Når det gjelder håndvasking av ull, så har jeg skjønt det sånn at man ikke skal la ullen ligge stille lenge, men heller ikke skrubbe eller vri på den. Jeg pleier å røre litt rundt på ullen i baljen og klemme litt forsiktig på den innimellom.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, nå øyner jeg håp!

Elsker ulltøyet ellers, men er for gale med den lukta..

Gjest Teora
Skrevet

Eddik skal visst være bra mot lukt, funker på sure håndkler i hvertfall. Så kanskje du kan tilsette eddik i vaskevannet?

Gjest Spirula
Skrevet

Husk å ikke bruke tøymykner!

Vil du ha noe for å ta bort statisk elektrisitet, er eddik et godt hjelpemiddel.

Det tar bort lukt også, så to fluer i en smekk. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ah, jeg bruker jo eddik i hver vask, tenkte ikke over at det kan ta lukt og.

Kanskje ull i eddikbad??

AnonymBruker
Skrevet

Det holder ikke å henge dem ut til lufting? Jeg brukte en ulljakke på en hyttetur der mange røyket, men synes det hjalp veldig at den hang ute til lufting et par dager.

Anonymous poster hash: e66e9...89c

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint ann å vaske ull rimelig hardhendt, så du burde ikke ha noe problem å få vasket tøyet. Lenke om ullvask.

Om lukten likevel skulle sitte i er eddikk eet godt middel. Bare ikke prøv å dekke over med å bruke parfymerte vaskemidler.. Parfyme+gammel røyk kommer til å gjøre vondt verre.

Anonymous poster hash: a13f4...1f8
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...