Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2004 #1 Skrevet 11. april 2004 Jeg ringte til en privat psykolog her forleden for å høre om priser. Vi fant tonen med en gang! Han virka helt utrolig, men timer hos han koster endel da, siden han er privat. Har også snakka med en offentlig psykolog på tlf, han var også hyggelig, men jeg fant ikke tonen med han like godt. Han virker ikke like omtenksom. Kanskje fordi han er offentlig og vet at han får penger uansett?! Synes dere jeg skal velge han dyre, eller han rimelige (og spare penger)?
Væren Skrevet 11. april 2004 #2 Skrevet 11. april 2004 Det spørs om du oppsøker psykolog for å spare penger eller for å få hjelp! Det var kanskje litt stygt sagt, men godt ment! Bruk den psykologen magefølelsen tilsier at du skal bruke. Er kommunikasjonen dårlig, kan - satt på spissen - hele prosessen ta lengre tid, du trenger kanskje flere timer, det blir enda dyrere, etc... Nå har jeg ikke personlig erfaring med å gå til psykolog, men jeg bare tenker litt høyt her... Og med at kommunikasjonen er bra, så mener jeg ikke nødvendigvis at psykologen sier akkurat det du ønsker å høre, de kan visstnok være både tøffe og direkte når det trengs, men snarere at dere har en god tone - som du sier selv - og at han eller hun når inn til deg! Det kan, for all del, også være at den psykologen som er billigere er en dyktig psykolog selv om du ikke fikk den gode følelsen over telefonen! Kanskje du kan forhøre deg - kjenner du f.eks. noen som har hatt timer hos noen av dem? Eller du kan spørre fastlege eller andre som har forutsetning for å gi deg en kompetent anbefaling? Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2004 #3 Skrevet 11. april 2004 har selv vurdert å ta en tur til psykolog for en time. kan du si meg hva prisen(e) var?
Gjest Pet Skrevet 11. april 2004 #4 Skrevet 11. april 2004 Spør fastlegen din om å få en liste over psykologer som har offentlig avtale. De er blilligere enn de som ikke har.
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2004 #5 Skrevet 12. april 2004 har selv vurdert å ta en tur til psykolog for en time. kan du si meg hva prisen(e) var? Offentlig psykolog koster ca 200 kr pr time og privat psykolog koster ca 500-600 kr pr time. Hos offentlig psykolog kan du også få et kort hvor du etterhvert får dekket psykologbesøkene dine når du har vært hos psykologen så mange ganger at du har nådd grensen på 1500 kr. (altså ca 8 ganger)
Bønna Skrevet 14. april 2004 #6 Skrevet 14. april 2004 Synes dere jeg skal velge han dyre' date=' eller han rimelige (og spare penger)?[/quote'] Det er klart at har du ræva full av gryn så blir jo det meste enklere her i livet. For vanlige mennesker og normale lommebøker vil jeg anbefale å søke blant de med offentlig avtale for å finne en psykolog/psykiater man finner tonen med. En liste over slike kan man få ved henvendelse til trygdekontoret. Litt avhengig av hva det gjelder er slike ting ofte noe som krever mye tid. Og da kan det faktisk være greit å slippe med å betale maksimal egenandel for helsetjenester, som i år er 1 500 kroner. Etter dette er alle psykologtimer for resten av året, og i tillegg også alle andre helsetjenester og medisiner, helt gratis. Ellers nekter jeg å tro at privatpraktiserende psykologer uten avtale er noe flinkere. Dette handler først og fremst om kjemi mellom behandler og pasient, og har ikke noe med penger å gjøre. Annet enn at private nødvendigvis må være mer opptatt av hvorvidt du kan betale for deg enn av å hjelpe deg med problemet ditt.
Gjest GreenSky Skrevet 14. april 2004 #7 Skrevet 14. april 2004 Det kan være vanskelig å få time hos offentlig psykolog innen nærmeste framtid, så jeg ville anbefalt deg å gå til den private fram til du får plass hos den offentlige. Slik gjorde jeg det da jeg gikk til psykolog. Det var vanskelig først, fordi jeg hadde opparbeidet meg et tillitsforhold til den første psykologen, det tok en stund før jeg ble "vandt" med den andre. Men jeg måtte det pga at jeg ikke akkurat skiter penger heller.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #8 Skrevet 14. april 2004 Først og fremst ville jeg valgt en psykolog med kompetanse fra den aktuelle problemstillingen. En psykolog uten denne kompetansen kan være til mer skade enn hjelp. At kjemien stemmer er selvsagt også en forutsetning. Det mest økonomiske er selvsagt at denne psykologen har offentlig avtale. (Ventetiden kan være lang.) Dersom en privatpraktiserende viser seg å være bedre egnet for deg og ditt problem, ville jeg ikke nølt med å betale mer. Da ville jeg heller valgt færre timer med god kvalitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå