Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei lita jente på 1 mnd. Vi kom kjapt igang med ammingen og alt gikk fint i begynnelsen, men i det siste har hun begynt å kave sånn ved puppen. Hun er tydelig sulten, men kaver, stanger, gråter og stresser. Hun bare sutter som om hun skal ta tak, men slipper før hun får skikkelig tak. Så når hun får skikkelig tak så suger hun en stund og slipper, så er det på an igjen. Det går seg alltid til til slutt, men vi bruker så lang tid på denne kavingen. De fleste ammestillinger er prøvd, det som funker best er faktisk at hun ligger på ryggen mens jeg bøyer meg over henne, men dette er veldig ugunstig for meg og det er ikke alltid det funker heller.

Jeg tror ikke problemet er at melka kommer seint, da hadde ikke en del av problemet vært at hun slipper? Har lurt litt på om det kan være noen låsninger eller noe sånt, hun legger nemlig ofte (men ikke alltid) nakken bakover (som om hun ser oppover) og med svai i ryggen i senga om natta spesielt. Har forsåvidt en favorittside om hun får velge selv, men godtar at vi snur på hodet hennes. Vi skal til helsesøster neste uke, tenkte å ta det opp da.

Noen som vet hva grunnen til denne kavingen kan være? Og tips til å få henne til å slutte med det?

Anonymous poster hash: ebdd7...fa9

Videoannonse
Annonse
Gjest Modig mor
Skrevet

Hvor mye sover hun? Jeg har en like gammel baby, og for meg høres det ut som om hun er overtrøtt. Det er veldig kort tid fra trøtt til altfor-trøtt-til-å-spise her i gården, i hvert fall.

Løsningen for oss er byssing og bæring og annen sovehjelp - etter en liten power nap går det fint å amme.

Lykke til!

Skrevet

Dette er helt vanlig, spesielt i den alderen. Min første var sånn, og jeg opplever det samme med nummer to som nå er ca like gammel. Dette skjer stort sett om kvelden.

Med mine skyldes det tretthet. De er gjerne egentlig mette etter å ha spist hyppig på kvelden, men vil gjerne spise mer og kose seg - og når de er for trøtte til å spise blir de gjerne litt frustrerte.

Det som funker her i gården er å amme samtidig som jeg går litt rundt på gulvet. Lillegutt blir da bysset i søvn samtidig som han får kose seg ved puppen. Han slipper da taket etter kort tid og sovner, og kan legges i sengen.

AnonymBruker
Skrevet

Men hun sover fortsatt veldig mye, har to våkenperioder ellers våkner hun stort sett bare for mat. Er det ikke da litt rart at hun er overtrøtt når hun akkurat har våknet?

Anonymous poster hash: ebdd7...fa9

Skrevet

Har hatt det samme problemet selv. For meg var nok problemet tredelt;

1. vi hadde litt trøske. muligens det gjorde det ubehagelig å spise.

2. babyen var litt stiv i nakken i midtposisjonen og på den ene siden.

3. babyen var ikke sulten så ofte som jeg trodde.

Trøsken fikset vi med canesten på meg og farris i munnen til babyen. En manuellterapaut fikset på stivheten og så matet vi sjeldenere (mer hver 3. time enn hver 2. time).

Dette løste vårt problem i hvertfall. Lykke til! Det er noe mas om det skjer, men ha tålmodighet og prøv mange stillinger. En som funket for meg til slutt før vi fikset årsakene, var å amme gående og rugge samtidig. Samt at å amme liggende funket på natten. små dask på rompa var også stas for å roe babyen. :)

Skrevet

Min kaver fordi jeg har for mye melk / sterk utdrivningsrefleks. Det kommer for fort så hun ikke klarer å svelge unna. Jeg prøver å melke ut litt / lette på trykket for henne.

Hun kaver også når hun har luft i magen så det hender ofte at i må må avbryte ammingen og gå litt rundt før vi kan prøve igjen.

Så det kan være flere grunner, håper det løser seg for dere! :)

Skrevet

Jeg ville sjekket om hun har noen låsninger, for å utelukke det. Noen ganger kan det være ubehagelig for dem å ligge i ammestillinger.

Når hun begynner å kave, ta henne bort fra puppen og se om hun får opp litt luft, det kan ligge å presse og være vanskelig å spise mer.

Kavingen er det mange som har og du vil merke at det blir bedre jo større hun blir. Da klarer hun å ta mer melk pr gang og blir mettere for hvert måltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...