Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Er det flere her som prøver å legge på seg, uten å lykkes?

Jeg har hele mitt liv, så langt, vært syltynn og har i flere år prøvd å legge på meg. Men med en sinnsyk forbrenning, og liten kapasitet i magen så ligger vekten stabilt på 45-46kg.

Jeg har prøvd sånn pulver man får kjøpt på helsekost for å øke vekten, men det smaker jo så kvalmt at jeg klarer ikke drikke så mye som det skal drikkes for å få vektøkning. Er det noen som har prøvd noe lignende og har noe å anbefale? Jeg fikk også ett tips om å spise/drikke slikt som folk bruker for å gå ned i vekt, (da selvfølgelig i tillegg til den daglige kosten) så tar gjerne også i mot tips om vektreduserende midler som smaker godt/ok.

Også lurer jeg på om det er en god ide å trene, for å bygge litt muskler, eller er det nytteløst siden man samtidig forbrenner? Man skulle tro det beste var å ligge på sofaen å spise hamburger døgnet rundt, men det fungerer faktisk ikke for meg. Jeg spiser til jeg blir mett, men det skal desverre ikke så mye til, og jeg spiser små måltider ofte. Det motsatte av hva man bør gjøre om man vil legge på seg tror jeg..

De fleste sliter vel med det motsatte, og noen synes kanskje jeg er heldig, men jeg synes det er veldig utrivelig. Det er ikke pent å være syltynn. Det er mye penere å ha former. Og noen mannlige kolleger gjorde livet surt for noen år siden da de mobbet meg stygt for dette på jobben. Frustrerer meg foresten veldig at voksne folk på en arbeidsplass oppfører seg slik.

Men om noen har et par gode tips blir jeg kjempeglad. Jeg vet i hvert fall at jeg må prøve å spise større måltider. Jeg skulle vel egentlig hatt en time hos en ernæringsfysiolog, men foreløbig strekker ikke pengene til, så det må jeg vente med.

- Jente 24, 1.63 m høy.

Endret av heipådere
Videoannonse
Annonse
Gjest Lolita8
Skrevet

Spis. Jeg synes det er fryktelig merkelig at folk tyr til dyrt pulver og piller, før de tenker på å legge om kostholdet så du gir kroppen noe å legge på seg.

Kylling, egg, kjøtt, grønnsaker, smoothies. Mer råvarer, kutt ned på ferdigmaten, og spis mer "rent".

Du kan ikke regne med at du har plass til så mye i magen, men det går seg til etterhvert. Begynn sakte, også blir du å se økning. Jeg har klart å gå opp 10kg nå, og still gaining. Jeg trener også mye styrke.

Jeg spiser frokost, lunch, formiddagsmat, middag, ettermiddagsmat og kveldsmat. Og i alle disse måltidene spiser jeg fullverdig. Jeg spiser 4 kokte egg til frokost, samt en smoothie bestående av god frukt, olje, egg o.l. Poenget er å spise mer enn du forbrenner.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at du ikke klarer å spise store måltider - så fortsett slik du gjør, mange små småltider, men få kaloriene til å telle! Spis gode, sunne måltider med kaloririke matvarer. Dropp lettproduktene hvis du pleier å spise det. Pass på å få i deg mye proteiner og sunt fett. Nøtter er fint som snacks, da de er kaloririke.

Jeg tror også det kan være en god ide å ta opp styrketrening. Trening kan få opp appetitten, og hvis du får litt større muskelmasse kan det hjelpe på inntrykket - du vil ikke se like spinkel ut. Høyere muskelmasse øker riktignok forbrenningen, men hvis du også får økt apetitt og passer på å spise kaloririkt vil jeg tro at du vil kunne komme positivt ut allikevel. Du sier at du har begrenset økonomi - kan du spandere på deg en PT-time, kanskje? De er ikke er næringsfysiologer, riktignok, men de vil kunne gi deg gode råd om trening for dine mål, og antakelig noe om kosthold også.

Anonymous poster hash: d17eb...c6f
Skrevet

Takk for tips.

Så bra med 10 kg's økning Lolita. Grunnen til at jeg tenkte på pulver eller lignende er nettopp fordi jeg ikke får i meg store måltider, så jeg klarer rett og slett ikke spise mer enn jeg forbrenner. Da hadde et tilskudd kunne hjulpet.

Styrketrening ser ut til å være bra da. Da skal jeg fortsette med dette. Og nøtter som snacks høres flott ut.

Skrevet

Jeg tror det ligger mye mer i "liten kapasitet i magen" enn "sinnsyk forbrenning". Du kan nok spise mer. De fleste kan spise mer, det er slik folk blir svære. Magesekken er elastisk og hvis du først har et tankesett der du synes det er ubehagelig å bli veldig mett og mener bestemt at du ikke kan spise mer så kommer du jo aldri til å spise mer. Det er ditt valg, men du kan spise mer.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingenting som heter "sinnsyk forbrenning". Forbrenning = den energien kroppen din bruker på å holde seg i gang/i live. Er man kjempeaktiv har man høyere forbrenning enn om man sitter stille dagen lang, har man mye muskelmasse har man høyere forbrenning enn om man har liten muskelmasse, og noen andre fysiske faktorer. Men utover det finnes det ingen magisk maskin inni menneskekroppen, som hos akkurat deg opererer raskere og trenger mer energi enn hos andre.

Du spiser for lite, enkelt og greit. Slutt å spis til du bli "mett". Spis til du blir stappmett. Blir vant til å få i deg skikkelige måltider! Sannsynligvis har du en eller annen type issues med å spise "for mye". Redd for å bli ovrmett, eller noe annet typisk sikkert.

Du må få i deg mer energi enn du forbruker, enkelt og greit. Om du ikke trener og ikke har mye muskler, så er faktisk ikke forebrenningen din høy.

Med mindre du har anlegg for å få spiseforstyrrelser, kan det være en idé å telle kalorier. Noter deg alt du spiser i et par ukers tid, så får du nok en oppvekker over hvor lite du faktisk spiser totalt sett.

Anonymous poster hash: 145d6...614
Gjest Blomst83
Skrevet

Takk for tips.

Så bra med 10 kg's økning Lolita. Grunnen til at jeg tenkte på pulver eller lignende er nettopp fordi jeg ikke får i meg store måltider, så jeg klarer rett og slett ikke spise mer enn jeg forbrenner. Da hadde et tilskudd kunne hjulpet.

Styrketrening ser ut til å være bra da. Da skal jeg fortsette med dette. Og nøtter som snacks høres flott ut.

Du har ernæringsdrikker på apotek da.

Kan anbefale nutridrink med kaffe smak,eller karamell

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å begynne på p-piller. La på meg 15kg på 2mnd. Jeg var sykt undervektig så trengte de kiloene.

Ellers er det som å lese om mannen min det du skriver her. Han er også undervektig og vil opp i vekt, men disse shakene man får kjøpt på helsekosten spyr han nesten av så han orker ikke tvinge i seg det.

Du bør spise lite og ofte, men mat med litt ekstra kalorier i (det betyr ikke at du skal spise junk, spis sunn mat). Trening er også bra, du vil komme deg opp i vekt og øke kroppsmassen din når du trener og bygger muskler.

Føler med deg, det er vanskelig å komme opp i vekt også, ikke bare å gå ned

Anonymous poster hash: 5d1b0...f01

Skrevet

Drikk helmelk eller bland fløte/helmelk i smoothies. Spis gresk yoghurt (mer fett). Bruk rikelig olje og smør i matlagingen. Spis frukt, poteter og ris.

Fettet gir deg mye energi og karbohydratene gjør det lettere å legge på seg.

Jeg kjenner 3 jenter som er som deg; kjempetynne. De bare er sånn. Uansett hva de gjør og hvor mye de spiser så har kroppen stilt seg inn på matchvekta. Hun ene fikk bare fleskemage...

• Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet

Råd som en med et undervektig barn/ungdom fikk fra ernæringsfysiolog.

1. Spis en fastsatt mengde etter klokken, ikke etter magen. Øk energiinntaket gradvis

2. Spis så lite fiber at du ikke blir mett før du har fått inntatt ønsket energi

3. Unngå alle lettprodukter

4. Spis proteiner til alle måltider, det er byggestener for muskulatur.

5. Spis sunne råvarer, med høy energitetthet - fet fisk, nøtter/mandler

6. Øk fettinntaket noe

7. Tren styrke regelmessig

Håper dette hjelper deg. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å begynne på p-piller. La på meg 15kg på 2mnd. Jeg var sykt undervektig så trengte de kiloene.

Ellers er det som å lese om mannen min det du skriver her. Han er også undervektig og vil opp i vekt, men disse shakene man får kjøpt på helsekosten spyr han nesten av så han orker ikke tvinge i seg det.

Du bør spise lite og ofte, men mat med litt ekstra kalorier i (det betyr ikke at du skal spise junk, spis sunn mat). Trening er også bra, du vil komme deg opp i vekt og øke kroppsmassen din når du trener og bygger muskler.

Føler med deg, det er vanskelig å komme opp i vekt også, ikke bare å gå ned

Anonymous poster hash: 5d1b0...f01

Selvsagt er det vanskelig å gå opp i vekt om man skal spise "lite og ofte". For det første er det å spise lite fullstendig det motsatte av hva man ønsker om man vil opp i vekt. For det andre vil man ikke klare å spise ofte om man spiser skikkelige måltider, ei heller er det noen vits i å forsøke det.

Unormalt tynne og unormalt overvektige har det til felles at de har issues. Mentale problemer, relatert til mat. Enten dere innser det selv eller ikke. De fleste sunne, normale folk er jo nettopp normalvektige.

Har dere noensinne spist dere stappmette f.eks? Type "småkvalm og vondt i magen"-mett? Eller slutter dere så fort dere stopper å kjenne sult?

P-piller er forøvrig fulle av hormoner som øker sjansene for blodpropp og andre livstruende sykdommer, så det ville ihvertfall ikke jeg anbefalt...

• 3 uker senere...
Gjest Lolita8
Skrevet

Selvsagt er det vanskelig å gå opp i vekt om man skal spise "lite og ofte". For det første er det å spise lite fullstendig det motsatte av hva man ønsker om man vil opp i vekt. For det andre vil man ikke klare å spise ofte om man spiser skikkelige måltider, ei heller er det noen vits i å forsøke det.

Unormalt tynne og unormalt overvektige har det til felles at de har issues. Mentale problemer, relatert til mat. Enten dere innser det selv eller ikke. De fleste sunne, normale folk er jo nettopp normalvektige.

Har dere noensinne spist dere stappmette f.eks? Type "småkvalm og vondt i magen"-mett? Eller slutter dere så fort dere stopper å kjenne sult?

P-piller er forøvrig fulle av hormoner som øker sjansene for blodpropp og andre livstruende sykdommer, så det ville ihvertfall ikke jeg anbefalt...

Sludder og pølsevev!

Jeg sliter ikke/har ikke slitt med noen slags mentale problemer, har ei heller problemer med mat, men har lenge slitt med å legge på meg, og er spebygd fra naturens side. Det at jeg nå har klart å legge på meg kommer av det at jeg ikke har noe valg, og dermed spiser mer bevisst sund, proteinrik mat.

Jeg har bestandig, før også, brukt å spise meg så mett at jeg nærmest vagger, men har ikke lagt på meg. Dette pga jeg har levd på mye junkfood, og trent lite styrke. Nå går det i mer proteiner i måltidene i tillegg til at jeg spiser oftere + styrketrening. Jeg merker på klærne mine at det funker, og det er jeg evig takknemmelig for.

Noen har bare ikke like lett for å legge på seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har som mange andre over meg her prøvd å lagt på meg, men som de fleste her har det ikke vært enkelt. Tynn har jeg bestandig vært, akkurat slik som mange andre i familien. Det som hjalp meg mest var å trene styrke regelmessig, og da med tunge vekter og få rep. Etter bare to måneder gikk jeg opp 3, og etter et halvår har det blitt 7 :) Når sant skal sies hadde jeg veldig liten muskelmasse, så dette burde tas med til ettertanke mtp resultatene mine.

Håper noen av rådene våre hjelper deg slik som det har hjulpet oss TS, og jeg ønsker deg masse lykke til med vektoppgangen :klem:

Skrevet

Det finnes ingenting som heter "sinnsyk forbrenning". Forbrenning = den energien kroppen din bruker på å holde seg i gang/i live. Er man kjempeaktiv har man høyere forbrenning enn om man sitter stille dagen lang, har man mye muskelmasse har man høyere forbrenning enn om man har liten muskelmasse, og noen andre fysiske faktorer. Men utover det finnes det ingen magisk maskin inni menneskekroppen, som hos akkurat deg opererer raskere og trenger mer energi enn hos andre.

Du spiser for lite, enkelt og greit. Slutt å spis til du bli "mett". Spis til du blir stappmett. Blir vant til å få i deg skikkelige måltider! Sannsynligvis har du en eller annen type issues med å spise "for mye". Redd for å bli ovrmett, eller noe annet typisk sikkert.

Du må få i deg mer energi enn du forbruker, enkelt og greit. Om du ikke trener og ikke har mye muskler, så er faktisk ikke forebrenningen din høy.

Med mindre du har anlegg for å få spiseforstyrrelser, kan det være en idé å telle kalorier. Noter deg alt du spiser i et par ukers tid, så får du nok en oppvekker over hvor lite du faktisk spiser totalt sett.

Bullshit alarmen ulte så høyt at jeg måtte bare stikke innom en tur å rette litt på deg..

Hos folk med normal forbrenning (altså som ikke er syke på en måte som forandrer forbrenningen) er det forskjeller på opptil 5% hører jeg ekspertene si. Det høres kanskje ikke så mye ut, men over tid kan det likevel ha mye å si: Anta at en person trenger 3000kcal daglig for å opprettholde vekten, og en annen person har 5% høyere forbrenning, og trenger derfor 3150kcal om dagen. Hvis person nummer en da spiser det samme som den med 5% høyere forbrenning i et helt år (la oss si at begge spiser 3150kcal per dag), vil denne personen kunne ha lagt på seg et par kilo i året mens personen med høyest forbrenning fremdeles står på samme vekta. Ingenting magisk over det med andre ord, bare simpel logikk ;)

Ja matinntak og trening er de viktigste sammensetningene for å gå opp/ned i vekt men som med helsen vår for øvrig er forbrenningen forskjellig fra folk.

Å si "neeei jeg klarer ikke å gå ned i vekt pga lav forbrenning" samtidig som en sitter med fingrene langt nedi kakeboksen, eller "neei jeg klarer ikke legge på meg" samtidig som en spiser rosiner til middag er en ting, muligens du blander sammen dette, men det er pølsevev fra ende til annen og hevde at alle har den samme forbrenningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...