Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får en septemberbaby og synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg skal kjøpe og ikke kjøpe, jeg er i tilegg førstegangsgravid så jeg vet ikke hvor mye jeg må ha av alt... Hvor mye ull bør jeg kjøpe?

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at jeg kommer til å bli en dårlig mor for jeg ikke vet disse tingene, det er ikke alltid like lett å vite når man er førstegangs..

Anonymous poster hash: b6621...79a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bare ull, så jeg ville ha kjøpt bodyer og strømpebukser, hele dresser, luer, votter og varmt på beina. Og ellers det man synes er fint av bukser, gensere osv, men det trenger man egentlig ikke. Veldig lurt å kjøpe ull nå, siden det ofte er på salg.

Skrevet (endret)

Da jeg hadde nyfødt baby (november), så var det ikke behov for ull. Babyen var stort sett enten pakket inn i pledd innendørs, i vognen lå den i tynn dress og voksipose, i bilstolen i en super dunpose. I tillegg gulpet han så mye at vi måtte skifte flere ganger for dag, så å skulle bare ha ull hadde ikke funket. Sikkert greit å ha et sett eller noe sånt, men sånn som jeg ser det så er det strengt tatt ikke behov for ull så tidlig.

Her hadde vi ikke behov for ull før han begynte å barnehagen. Vi hadde et par sett ull før det som vi brukte på kalde dager, men det var først da at vi gikk over til å bruke stort sett bare ull.

Edit: Bor forresten i nord, så er ikke det at vi ikke har det kaldt her. :)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Det som er greit med ull er at det ikke blir kaldt når babyen gulper, og at det ofte bare er å skylle plaggene rene hvis de ikke er veldig skitne. Kjøper du nøstebarn kan du bare henge opp plagg med tiss på til lufting, og skylle bort flekker eller flekkvaske. Så selv om det er dyrere synes jeg ull er verdt det!

Gjest Magdalene
Skrevet

Brukte nesten ikke ull til minsten som er født i september.

Det som er greit med ull er at det ikke blir kaldt når babyen gulper, og at det ofte bare er å skylle plaggene rene hvis de ikke er veldig skitne. Kjøper du nøstebarn kan du bare henge opp plagg med tiss på til lufting, og skylle bort flekker eller flekkvaske. Så selv om det er dyrere synes jeg ull er verdt det!

Og uansett hva de sier om hvor selvrensende dethadde jeg aldri klart dette..

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi bruker kun ull fra september-mai/juni. Når de er så små regulerer de ikke varmen selv heller og ull er supert :)

Skrevet

de første månedene bruker man nesten bare strømpebukse/sparkebukse og body. Jeg erfarte i hvert fall at kjoler og bukser til litt "finere" ble brukt veldig lite.

Skrevet (endret)

Ja hvis det bare er smågulping, men her var det sprutgulping, så da måtte vi skifte uansett. Hvis ikke lå han og luktet skikkelig surt, stadig veldig våt, fikk utslett, og dessuten så holdt det seg ikke varmt selv om vi hadde ull. Ble nok ikke like kaldt som våt bomull, men varmt var det ikke. :)

Jeg tror nok man må se an om man har behov for det eller ikke. Ville ikke kjøpt inn en hel masse ull til nyfødt baby, også finner man ut at man ikke trenger det. Butikkene er tross alt åpne etter babyen er født også. :)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Ull vs ikke ull er en evig diskusjon. :) Jeg ville hatt endel bomullsbodyer og endel ullbodyer så får du se hva du og barnet foretrekker. Du trenger ingen gensere eller jakker, og strengt tatt heller ikke så veldig mange bukser. Ullstrømpebukser og vanlig strømpebukser holder i massevis.

Så trenger du to gode ulluer (helst sånn balaklava eller hva det heter de med hals). De sitter mye bedre på når ungen vrir hodet fra ene siden til den andre siden. Og så trenger du en god dress utenpå (gjerne ull) til de kaldeste dagene. vognposene i dag er så gode at man mange steder i landet ikke vil trenge noe utenpåklær inni når de sover og ikke skal tas opp av vogna underveis. et par gode ullsokker og kanskje noen tynne ullvotter dersom barnet liker å ha hendene opp.

pga av atopisk eksem brukte ikke mitt septemberbarn noe spesielt med ull rett på kroppen og det gikk veldig fint likevel. Legen til barnet mente også at ull var så hardt for huden at ingen burde egentlig bruke det... :)

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde også gulpebaby og sverget derfor til ull, så det er delte meninger om hva som er best. Vi liker ull fordi det er luftig, tøyelig og tørker fort. Skylte plaggene opp i vasken og hengte på dusjstanga så var de tørre i løpet av dagen/ natta. Synes bomull tørker sakte og er ofte trangere å få på og av. Dessuten varer ulla lengre, siden den tøyer seg mens barnet vokser. Vi brukte kun ull helt til han begynte å krabbe, da slites bukseknærne fort på ullbukser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...