AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Det var en gang at telefonene på tele2 kostet 1 krone. Nå står det at de koster 1 krone, i tillegg til at de koster ditt og datt i månedspris. De koster da visstnok ikke 1 krone dersom den koster ditt og datt i måneden i tillegg til abonnementet? Er det jeg som er tett og ikke helt har skjønt ett og annet her? Og er det noen her som kan geleide et stakkars forvillet steinaldermenneske gjennom et bra smartphone-kjøp? (Selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal med det...) Hva er fordelene med en smartphone i forhold til en helt vanlig gammeldags Nokia med middels bra kamera? Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
Gjest Katten. Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 Du betaler én krone for selve telefonen, men med telefonen kommer det et abonnement på x antall kroner i måneden som du gjerne må ha i ett år.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Ja, men abonnementet koster 249,-, men det kommer en månedspris i tillegg? Hva er dette for da, da? Når det står at telefonen koster 1 krone? Full månedssum blir jo brått 500-600 kr i måneden. Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
Gjest Katten. Skrevet 9. juni 2013 #4 Skrevet 9. juni 2013 Om du poster linken til det her, skal jeg tolke det for deg.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #6 Skrevet 9. juni 2013 Nedbetaling av telefonen? Det står at telefonprisen er 1 krone. Da forstår jeg ikke hva en månedspris er, når denne kommer i tillegg til abonnementet. Enten så koster telefonen 1 krone, eller så koster den 190,- mnd som nedbetalingsplan for noe som koster 2280,-. Tilsammen med abonnement kommer dette på en sum på over 6000 kroner, som også er en sum jeg ikke får til å stemme. Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Om du poster linken til det her, skal jeg tolke det for deg. Det er informasjon fra tele2.no, siden med mobiltelefoner. Men jeg kommer ikke inn der nå, siden vil ikke åpne seg. Kan det være noe tull der i kveld, kanskje? Alle summer er jo helt på trynet, i alle fall stemmer ingenting i mitt hode. Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
Solbærsaft Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Jeg tar utgangspunkt i denne telefonen: https://tele2.no/mobiltelefon/produkter.aspx?pid=4920&subId=7352 Den koster 1 krone. Så må du nedbetale telefonen (Se på dette som at du "låner" penger av tele2 for å kjøpe telefonen, og at du deretter må betale ned lånet ditt. Dette koster 260,-/mnd. I tillegg kommer abonnementet. Det koster 249,-/mnd. Totalprisen blir da 509,-/mnd. Når du har hatt telefonen i 12 mnd, så vil månedsprisen gå ned til 249,- (altså kun abonnementet). Det vil da si at du betaler totalt 3121,- for telefonen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 Jeg tar utgangspunkt i denne telefonen: https://tele2.no/mobiltelefon/produkter.aspx?pid=4920&subId=7352 Den koster 1 krone. Så må du nedbetale telefonen (Se på dette som at du "låner" penger av tele2 for å kjøpe telefonen, og at du deretter må betale ned lånet ditt. Dette koster 260,-/mnd. I tillegg kommer abonnementet. Det koster 249,-/mnd. Totalprisen blir da 509,-/mnd. Når du har hatt telefonen i 12 mnd, så vil månedsprisen gå ned til 249,- (altså kun abonnementet). Det vil da si at du betaler totalt 3121,- for telefonen. Ja, men da betaler jeg jo 3121,- for en telefon som koster 1,- krone... Det er den biten der jeg ikke skjønner! Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
Chloe- Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 It's called making money, my friend. Hadde ikke solgt like bra om de hadde reklamert med 3121,- eller 12x260,- selv om folk flest forstår at det er dét den reelle kostnaden er. 1
Solbærsaft Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Ja, men da betaler jeg jo 3121,- for en telefon som koster 1,- krone... Det er den biten der jeg ikke skjønner! Anonymous poster hash: 53b8d...3cb Det stemmer. Telefonen koster deg 1 krone i innkjøp, og deretter 260,- i måneden på avbetaling. Det har rett og slett med at det er lettere å få folk til å handle hos dem hvis telefonen koster 1 krone, enn hvis telefonen koster 3231. Slik jeg har sett det tidligere er det en økt abonnementspris så lenge man har binding (feks 500 kr for abonnementet når man har binding, og 250,- så fort bindingen, men hos Tele2 har de valgt å skille ut nedbetalingen av telefonen, istedet for å legge det inn i abonnementssummen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 It's called making money, my friend. Hadde ikke solgt like bra om de hadde reklamert med 3121,- eller 12x260,- selv om folk flest forstår at det er dét den reelle kostnaden er. Det stemmer. Telefonen koster deg 1 krone i innkjøp, og deretter 260,- i måneden på avbetaling. Det har rett og slett med at det er lettere å få folk til å handle hos dem hvis telefonen koster 1 krone, enn hvis telefonen koster 3231. Slik jeg har sett det tidligere er det en økt abonnementspris så lenge man har binding (feks 500 kr for abonnementet når man har binding, og 250,- så fort bindingen, men hos Tele2 har de valgt å skille ut nedbetalingen av telefonen, istedet for å legge det inn i abonnementssummen. Men da er det jo ikke en "telefonpris", men et tilleggsgebyr for "å kjøpe" varen. Det er jo bare horribelt. For enten så er "telefonprisen" kr 1,-, eller så er "telefonprisen" kr 3231,-. Den kan ikke være begge deler... Da driver de med misledende feilopplysninger. Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Jeg ser de gjør det samme på Telenor. Synes det er helt på trynet. Går å kjøper meg en telefon et annet sted hvor prisen på telefonen er oppgitt med kun en "telefonpris" og ikke to... Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
slask Skrevet 11. juni 2013 #14 Skrevet 11. juni 2013 Det var en gang at telefonene på tele2 kostet 1 krone. Nå står det at de koster 1 krone, i tillegg til at de koster ditt og datt i månedspris. De koster da visstnok ikke 1 krone dersom den koster ditt og datt i måneden i tillegg til abonnementet? Er det jeg som er tett og ikke helt har skjønt ett og annet her? Og er det noen her som kan geleide et stakkars forvillet steinaldermenneske gjennom et bra smartphone-kjøp? (Selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal med det...) Hva er fordelene med en smartphone i forhold til en helt vanlig gammeldags Nokia med middels bra kamera? Anonymous poster hash: 53b8d...3cb Du har vel aldri fått en telefon for kun ei krone uten å betale en betydelig sum for abonnement i tillegg? Da hadde de gått med heftig tap for hver solgte telefon. Folk flest skjønner jo at totalprisen blir høyere, men det må noen enkle regnestykker til for å se summen. Problemet er at du må lese tabeller og betingelser som skrives på uoversiktlig vis. Med hensikt naturligvis. Hvis du er klar over at du låser deg til et abonnement som passer ditt bruksmønster (pris) så er det jo litt å tjene hvis du får med telefonen samtidig. Selv er jeg minimalistisk tele/data-bruker og kjøper heller mobil som er uten binding og da er det kun prisen på telefonen jeg må forholde meg til. Men man må da lete blant de mobilene som butikken selger uten abonnement - det er jo ikke alle...
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Du har vel aldri fått en telefon for kun ei krone uten å betale en betydelig sum for abonnement i tillegg? Da hadde de gått med heftig tap for hver solgte telefon. Folk flest skjønner jo at totalprisen blir høyere, men det må noen enkle regnestykker til for å se summen. Problemet er at du må lese tabeller og betingelser som skrives på uoversiktlig vis. Med hensikt naturligvis. Hvis du er klar over at du låser deg til et abonnement som passer ditt bruksmønster (pris) så er det jo litt å tjene hvis du får med telefonen samtidig. Selv er jeg minimalistisk tele/data-bruker og kjøper heller mobil som er uten binding og da er det kun prisen på telefonen jeg må forholde meg til. Men man må da lete blant de mobilene som butikken selger uten abonnement - det er jo ikke alle... Men det er jo nettopp det jeg har gjort tidligere, jeg har fått telefonen for kun en krone mot å binde meg til et abonnement i ett år. Og det abonnementet har kostet det samme både før og etter det året. Jeg hadde abonnementet før jeg kjøpte telefonen, husker ikke navn og sum, men tror det var 179,- kr, og det samme betalte jeg etter at året var gått. Det kostet altså ikke noe mer når jeg kjøpte ny telefon til 1,- kr med ett års bindingstid. Det er min erfaring med telefonkjøp, det er det jeg har gjort 3 ganger tidligere, ett år siden sist. Så dette har forandret seg, helt klart. Om jeg velger en av dagens løsninger må jeg brått mer enn doble utgiftene mine på telefon og bruk i måneden, og det er det absolutt ikke verdt! Anonymous poster hash: 53b8d...3cb
slask Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Men det er jo nettopp det jeg har gjort tidligere, jeg har fått telefonen for kun en krone mot å binde meg til et abonnement i ett år. Og det abonnementet har kostet det samme både før og etter det året. Jeg hadde abonnementet før jeg kjøpte telefonen, husker ikke navn og sum, men tror det var 179,- kr, og det samme betalte jeg etter at året var gått. Det kostet altså ikke noe mer når jeg kjøpte ny telefon til 1,- kr med ett års bindingstid. Det er min erfaring med telefonkjøp, det er det jeg har gjort 3 ganger tidligere, ett år siden sist. Så dette har forandret seg, helt klart. Om jeg velger en av dagens løsninger må jeg brått mer enn doble utgiftene mine på telefon og bruk i måneden, og det er det absolutt ikke verdt! Anonymous poster hash: 53b8d...3cb OK, forskjell på hvilke abonnementer som er blitt tilbudt før og nå har jeg ingen oversikt over (hvem har vel det...?). Mulig er markedet lettere å melke nå, eller hva? Skjønner ikke helt hvor du vil. Etter at bindingsperioden er over kan du jo velge hvilket abonnement du vil. Husk bare at når du sier opp et abo du liker så får du det ikke igjen. Nå er det data-abo for alle penga snart, så ting forandres på den måten. De reklamerer med at tale, sms og mms er blitt gratis, men det er jo feil. Det riktig er at mange abo inkluderer disse tjenestene. Ringer man veldig mye, eller sender mye sms og mms kan man spare mye penger på å velge et "inkludert-abo". Men det er grenser for mange minutter og sms man klarer å sende per døgn. Man skal jo sove og drite også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå