Gå til innhold

Er det greit å legge ut bilde av seg selv på jobb iført sykepleieuniformen på FB?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det greit, eller er det dårlig etikk? Visker det ut linjene mellom det profesjonelle man skal ha tillit til og det private om man blander rollene i sosiale medier? Vil det påvise folk sitt syn på helsevesenet? Hva tenker du hvis det ene bildet er i sykepleieuniformen mens det neste bildet er av samme jenta drita full i "utfordrende" positurer med trutmunn? Jeg mener man ikke skal posere i sykepleieuniformen, men etter å ha diskutert dette med medstudenter så mener de noe annet.

Anonymous poster hash: c231a...8d1

Skrevet

ser ikke helt problemet, så lenge det ikke er bilde av sånn sexy sykesøster kostyme fra kondomeriet :fnise:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

en sykepleier uniform er jo bare en hvit bukse og en hvit overdel, personer som poserer i slikt kan jobbe fra alt som vaske personell til over leger. i grunn ser jeg ingen problem med å legge ut bilde av seg selv i uniform, å vise stolthet over yrket sitt burde flere gjøre. om så neste bilde er av samme personen drita full, så er det viktig å huske at helse personell er mennesker på lik linje som alle andre, de har et liv og lever det på samme måte som alle andre.

Anonymous poster hash: ef41a...03e
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

synes det er bedre at ffolk har bilder av seg selv i uniform enn når de er drita. så kansje folk kan begynne med det i steden for...

Anonymous poster hash: 406ca...0e4
  • Liker 2
Skrevet

Ja, det er ikke noe problem

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Sykepleieruniform er jo ikke noe problem.

Men man har ikke lov til å legge ut bilder av seg selv i f.eks securitasuniform dersom man jobber i securitas.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med det. Anser ikke sykepleiere som noen autoritet. Så lenge bildet er anstendig og ikke av en ravende drita person ser jeg ikke hva som skulle vært problemet med det. Jeg er jo fullt klar over at sykepleiere er vanlige folk utenfor jobben, og synes ikke det er ubehagelig å tenke på heller.

Tror nok dere som mener dette er i mindretall i dagens Norge, det var nok en mer utbredt holdning før. Jeg forstår tankegangen, og det er en helt legitim holdning, men jeg deler den ikke.

Anonymous poster hash: f68c9...2d1

• Liker 1
Skrevet

Sykepleieuniform er vanskelig å være sexy i. Da må man klippe den opp eller kjøpe kostyme. Ser ikke problemet med kostyme, hadde smilt og flirt litt av det. :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleieruniform er jo ikke noe problem.

Men man har ikke lov til å legge ut bilder av seg selv i f.eks securitasuniform dersom man jobber i securitas.

Hvorfor mener du det bør være en forskjell mellom en vekter og en sykepleier da?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du studerer eller har praksis, men de fleste (alle?) helseforetakene har strenge regler for bruk av sosiale medier. De er vanligvis tilgjengelig på intranettet.

Generelt er enhver bruk av ting tilhørende sykehuset (inkludert uniformer) fy-fy da du ikke har lov til å representere arbeidsgiveren. Det samme med alt som har med pasienter å gjøre, selv ting som i dine øyne er anonymisert. I tillegg er det problemstillingen rundt fremstillingen av deg selv som en autoritetsfigur og at det du sier kan tolkes som helseråd.

Dette er et tema som egentlig burde vært del av etikkundervisningen deres.

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleieforbundet mener man ikke skal gjøre det.

Hva synes dere om å legge til pasienter som venner da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du studerer eller har praksis, men de fleste (alle?) helseforetakene har strenge regler for bruk av sosiale medier. De er vanligvis tilgjengelig på intranettet.

Generelt er enhver bruk av ting tilhørende sykehuset (inkludert uniformer) fy-fy da du ikke har lov til å representere arbeidsgiveren. Det samme med alt som har med pasienter å gjøre, selv ting som i dine øyne er anonymisert. I tillegg er det problemstillingen rundt fremstillingen av deg selv som en autoritetsfigur og at det du sier kan tolkes som helseråd.

Dette er et tema som egentlig burde vært del av etikkundervisningen deres.

Er det meg du snakker så nedlatende til??

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hvorfor mener du det bør være en forskjell mellom en vekter og en sykepleier da?

Det er ikke noe jeg mener. Det er ikke lov å publisere bilder av seg selv i vekteruniform.

Uansett så mener jeg det er riktig. Unggutter i vekteruniform i diverse posisjoner kan virke uheldig for firmaet

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleieforbundet mener man ikke skal gjøre det.

Hva synes dere om å legge til pasienter som venner da?

Det er forbudt å legge til pasienter som venner på Facebook.

Anonymous poster hash: 3a56d...554

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke lagt ut bilde av meg selv i arbeidsklær. Ville heller aldri ha nevnt noe fra jobb på FB. Jeg kan dele f.eks artikler om fagstoff, men ikke noe som er knyttet til arbeidsplassen min.

Og det å legge pasienter til på vennelisten skjer bare ikke. På FB er jeg Wildy privat, ikke "søster "Wildy.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe jeg mener. Det er ikke lov å publisere bilder av seg selv i vekteruniform.

Uansett så mener jeg det er riktig. Unggutter i vekteruniform i diverse posisjoner kan virke uheldig for firmaet

Hvorfor mener du det er greit å legge ut bilde av seg i sykepleieruniform, mente jeg..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke som sykepleier, men innen helse i kommunen. Vi har ikke lov å dele bilder av oss selv fra arbeidsplassen, og uniformen har man jo ikke på seg noen annen plass. Blir rart om man skal ta på seg uniformen hjemme, bare for å ta bilde og legge det ut.

Anonymous poster hash: 6443a...17e
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Hvorfor mener du det er greit å legge ut bilde av seg i sykepleieruniform, mente jeg..

Fordi det er ikke like lett å sverte arbeidsplassen ved å posere i scrubs :)

Tar man bilder av hverandre med slike uniformer, så er det gjerne når man står rett opp lg ned og smiler, eller tar en kopp kaffe etc.

I motsetning til f.eks vekteruniform hvor gutta gjerne poserer ved å holde frem kniver, late som at de kveler hverandre, legger hverandre i bakken osv som virker særdeles negativt for firmaet

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er ikke like lett å sverte arbeidsplassen ved å posere i scrubs :)

Tar man bilder av hverandre med slike uniformer, så er det gjerne når man står rett opp lg ned og smiler, eller tar en kopp kaffe etc.

I motsetning til f.eks vekteruniform hvor gutta gjerne poserer ved å holde frem kniver, late som at de kveler hverandre, legger hverandre i bakken osv som virker særdeles negativt for firmaet

Ikke for å være vanskelig, men det der høres bare merkelig ut! Det er da personsbetinget og ikke uniformsbetinget om man poserer respektfullt eller ikke?!

Men uansett, ser ikke helt forskjellen. Sykepleiere har heller ikke lov å legge utvider av seg i uniform!

• Liker 3
Skrevet

Er det meg du snakker så nedlatende til??

Jeg svarte deg, ja, men det var ikke ment nedlatende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...