Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan en psykolog hjelpe mot sjalusi?

Jeg har liten tro på at han klarer det :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal en psykolog kunne hjelpe er det viktig at pasienten har tillit til han / henne.

Kanskje kan man som pasient få hjelp til å finne underliggende årsaker til sjalusien og tilogmed klare å snu disse vonde følelsene.

Jeg tror absolutt det kan være verdt forsøket.

Kjenner ingen som har klart å behandle ekstrem sjalusi på egenhånd iallefall.

Gjest Anonymous
Skrevet
Skal en psykolog kunne hjelpe er det viktig at pasienten har tillit til han / henne.  

Kanskje kan man som pasient få hjelp til å finne underliggende årsaker til sjalusien og tilogmed klare å snu disse vonde følelsene.  

Jeg tror absolutt det kan være verdt forsøket.  

Kjenner ingen som har klart å behandle ekstrem sjalusi på egenhånd iallefall.

Har du venner/bekjente som føler at de har fått hjelp med sjalusien ved å gå til en psykolog? Har liksom ikke noe tro på at en psykolog kan hjelpe meg til å bli kvitt sjalusien. Men jeg skal absolutt forsøke og gå til en psykolog :wink:

Skrevet

Ja, jeg har veldig stor tro på at en psykolog kan hjelpe!

Enten det er sjalusi eller andre ting i forholdet, så kan det vel hende at man bare ikke er i stand til å komme videre på egen hånd. Nå har vi heldigvis aldri hatt behov for slik hjelp, men hadde det vært nødvendig for å komme videre, hadde jeg ikke nølt med å bestille time!

Jeg kjenner et par som faktisk går til psykolog i disse dager pga. at han er sykelig sjalu. Hun og ungene flyttet fra ham og bodde borte i flere uker. Nå har de flyttet sammen igjen, og jobber virkelig for å berge forholdet sitt, både fordi det er det de begge ønsker, og ikke minst også pga. de to barna de har sammen. De er jo begge så inderlig glade i hverandre! Heldigvis har han nå innsett at han faktisk har et problem, og at han trenger hjelp. Det er ikke hennes oppførsel eller noe som er problemet; problemet er at han er sinnsykt sjalu! Jeg tror ikke han hadde så mye valg, for å si det sånn. Hun hadde levd med dette i 10-15 år, og var kommet til et punkt der hun bare ikke orket mer. Ikke ønsket hun seg noen annen mann, heller! Jeg håper og tror de kommer til å greie det - med mye god hjelp utenfra!

Et annet par jeg vet om går også til psykolog; sammen og hver for seg. Der er det mannen i forholdet som sliter med et voldsomt temperament, og overhodet ikke greier å kontrollere sinnet sitt. Utbruddene hans er mange, uforutsigbare, upassende og utrolig slitsomme for hele familien.

Om det er psykolog eller familierådgiver, uansett er det en fagperson med lang erfaring som er i stand til å se ting fra utsiden, og kanskje greie å nøste opp i hva problemene bunner i, og hva som faktisk må til for å løse dem!

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja, jeg har veldig stor tro på at en psykolog kan hjelpe!

quote] Ok, da bestiller jeg time :wink: Jeg vil virkelig bli kvitt sjalusien, selv om ikke jeg er i et forhold akkurat nå. Men jeg var i et forhold hvor sjalusien var et stort problem.

Skrevet

Så kjempeflott at du tar tak i dette problemet! Det står det virkelig respekt av! Du kan være stolt av deg selv!

Lykke til videre!

Klem fra meg! :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Føler meg litt unormal egentlig, det er derfor jeg må kontakte psykolog.

Har hatt problemer med sjalusien i alle forholdene mine nemlig, føler meg som et dårlig menneske :(

Takk for støtten Væren :)

Skrevet

Du er overhodet ikke unormal som trenger å snakke med en psykolog. De lange ventelistene på slik behandling forteller vel alt om at det er mange som ønsker slik hjelp.

Lykke til! :)

Skrevet

Du kan skjønne du ikke er et dårlig menneske! Det at du tar tak i problemet ditt og prøver å gjøre noe med det, det viser jo tvert i mot at du er et godt menneske! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har tenkt endel på en ting; Hva hvis jeg begynner å gråte hos psykologen, uff, det blir ikke noe gøy å begynne å gråte foran et vilt fremmed menneske..

Skrevet

Du kan regne med at du ikke er den første som har tatt til tårene hos psykologen!

Antagelig vil du finne en eske Cleenex på bordet hvis du skulle trenge det! Det vil nok være naturlig at det vekkes en del følelser under en time hos psykologen. Husk at for ham eller henne er det en helt naturlig ting. Selv om jeg ikke har vært hos psykolog selv, så kjenner jeg folk som har vært det. En nær slektning av meg forteller at hun ble både sint, lei seg, såret og sint (både på sine nærmeste og på psykologen som provoserte fram en del gjemte følelser) og det ble i følge henne selv både "snått og tårer"...

Det går nok bra, skal du se! Og det gjør ingenting om du skulle komme til å gråte. I så fall gjør det antagelig bare godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...