AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Baksmell på skatten i år pga at boliglånet ble satt 100% på mannen, men det har vi ordnet når vi sendte inn selvangivelsen. Jeg var i foreldrepermisjon 7 av 12 måneder i fjor og tjente da litt mindre enn jeg normalt ville gjort (fordi jeg mistet tilleggene jeg får som sykepleier for å gå aften, helg, natt og helligdager). Så i frykt for å gå på en ny baksmell på neste års skatteoppgjør bestilte jeg nytt skattekort nå (og økte antatt inntekt til 50-60.000 mer enn reelt (normalt sett ca.400-410.000) i håp om å trekkes litt ekstra hver måned), og fikk prosenttrekk. har hatt 2 mnd ulønnet permisjon i år og startet å jobbe 01. april igjen etter permisjon. Mitt spørsmål er: Er min tankegang om hvordan jeg skal unngå ny skattesmell neste år korrekt (vi skal gifte oss i høst, om det har noe å si for f.ek.s boliglån)? Og vil det fungere greit med 27% skattetrekk eller kan jeg allikevel få baksmell? Kan jeg gjøre det slik at jeg i f.eks. september/oktober sjekker hvordan jeg ligger an med inntekten og evt. bare bestille nytt skattekort for å få "rettet opp" en eventuell skjevhet (at jeg tjener mer enn det jeg skrev som antatt inntekt) for å unngå baksmell? Blir veldig glad for tilbakmelding! Anonymous poster hash: ae7e5...1cc
Glitnir Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Det enkleste om du vil trekke ekstra er bare å gi beskjed til lønningskontoret. Du kan be de trekke en høyere prosent, eller å trekke f.eks. 2000 ekstra hver måned. Trenger ikke nytt skattekort for det - kun om du vil trekke mindre. Endret 10. juni 2013 av Glitnir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå