Gå til innhold

Noen som har høner eller annet fjørfe her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å få meg høner og/ eller noe annet fjørfe til neste år og lurer på hvordan dere som har det, har ordnet dere angående:

Hønsehus / eller hva det nå enn dere har i huset

Luftegård ( eller har dere noen som tasser rundt på tunet og blir sluppet inn om kvelden)

Innredning i huset

Har noen forsøkt en form for flyttbar innhegning?

Andre gode tips?

Tenkte at det hadde vært fint med noen som kunne hjelpe meg å holde deler av hagen og potetåkeren ugrasfri, samtidig som jeg får gjødsel og egg. I første omgang har jeg tenkt at det er nok med kanskje 5 høns. Spør om andre fjørfe også, fordi jeg ikke utelukker at jeg godt kunne tenkt meg andre alternativer i tillegg - drømmer litt om å ha påfugl trippende rundt, men de har jo en ganske forstyrrende lyd, så det spørs om vi kanskje burde snakke med naboene først ;)

Bor på et gammelt småbruk der vi må fikse bordkledninga på fjøsen, samt ordne muren på halve fjøsen og fikse litt på deler av innredningen, samt rydde ut av den, før jeg orker å begynne å ordne til noe der inne. Vi skal riktignok kanskje begynne med det i sommer, men det er jo greit med eventuelle alternative løsninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mine første 2 høner og 2 haner for et år siden, men siden de egentlig var slaktekyllinger, og hadde blitt foret på sterioder, tok det ikke lange stunden før en etter en fikk slag. Etter det fikk jeg tak i 8 nye høner, både jærhøns og wyandotter.

Vi har hønsehuset inne i låven, tilgang til utegård hele tiden. Da kan de gå inn og ut som de selv vil, men jeg bruker å sette opp portene på dagtid, slik at de får spise litt gress og kose seg. De blir tatt inn etter noen timer ute, og har ikke mulighet til å gå ute om natta. Er mye rovdyr som kan få tak i hønene, så jeg ville hatt de inne i hønsehuset om natten.

Det lønner seg å bruke sand som underlag i utegården, for å unngå gjørmete bakke. Du bør også ha tak over til hønene, så sanden ikke blir møkkete. Det lønner seg også med tanke på rovfugl og andre rovdyr.
Jeg har også netting i bunnen av sanden i utegården for å unngå at noe kan grave seg inn.

Man bør også passe på at hønene har skygge i utegården, noen vaglepinner og et lite skjulested i utegården.

Inne bør du også ha vaglepinner, flere mat og vann skåler, rugekasse og noen gjemmesteder.

På denne hjemmesiden finner du masse info om høns, hønsegården, sykdommer osv.
http://www.123hjemmeside.no/brubakken1/30526384

Lykke til!

Anonymous poster hash: d0cbf...8ef
Skrevet

Tusen takk for svar og link til flott hjemmeside.

Man blir faktisk ganske betenkt over hvor dyreavelen er på vei, når det ender slik som det endte med de første kyllingene dine! - har vel egentlig vært bekymret over akkurat det de siste 25 årene, men jeg slutter aldri å bli overrasket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...