AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Bankene gir vel ikke ut lån veldig mye høyere enn 3x intekt? Jeg ligger rett over 4,5. Flere som har så mye? Litt nervøs - men om banken ikke hadde hatt tro på meg, så hadde de sikkert ikke lånt meg så mye? Bil har jeg også... Anonymous poster hash: 81d2d...05d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 Du vet vel best selv hvor mye du har råd til å betale hver måned på lån, og om du hadde tålt om rentekostnadene plutselig økte eller om du allerede lever på smertegrensen Anonymous poster hash: 513b3...3a2
chrisss Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Hei Banker evaluerer sansynlighet for at du skal missholde lånet hovedsakelig på inntekt minus forbruk som gir hvor mye du kan betale på lån, verdier du kan stille som sikkerhet, alder og jobb som sier noe om hvordan inntekten vil utvikle seg, og familiesituasjon. Det blir dermed vanskelig å si om 4,5mill er mye eller lite med informasjonen du har gitt. Men er deler av dette tatt uten bankens viten så kan det jo tyde på at det er mye. (eks forbrukslån og lån fra venner og familie) Generelt sett regner banken med at du skal tåle en rente på minst 9%, dvs 33'750kr i måneden i renter. Trekker du fra rentefradrag på 28% så blir dette i praksis 24'300kr i mnd forutsatt at du har likviditet til å betale mellomlegget om skattesatsen er satt feil. Endret 9. juni 2013 av chrisss
Poeten Skrevet 9. juni 2013 #4 Skrevet 9. juni 2013 Hei Banker evaluerer sansynlighet for at du skal missholde lånet hovedsakelig på inntekt minus forbruk som gir hvor mye du kan betale på lån, verdier du kan stille som sikkerhet, alder og jobb som sier noe om hvordan inntekten vil utvikle seg, og familiesituasjon. Det blir dermed vanskelig å si om 4,5mill er mye eller lite med informasjonen du har gitt. Men er deler av dette tatt uten bankens viten så kan det jo tyde på at det er mye. (eks forbrukslån og lån fra venner og familie) Generelt sett regner banken med at du skal tåle en rente på minst 9%, dvs 33'750kr i måneden i renter. Trekker du fra rentefradrag på 28% så blir dette i praksis 24'300kr i mnd forutsatt at du har likviditet til å betale mellomlegget om skattesatsen er satt feil. Hehe - jeg har IKKE 4,5 mill i lån, men 4,5 ganger inntekten min:p Mulig jeg ikke var helt tydelig på det?
chrisss Skrevet 9. juni 2013 #5 Skrevet 9. juni 2013 Ah, da trenger det ikke å være mye. Har vært litt på tuppa selv ettersom lånet mitt er alt for høyt for lengre perioder med høy rente, men så lenge man er likvid så går det nok helt greit. Jeg har fordelt tiltakene mine slik - Buffer, jeg bygger en buffer via bsu (rentefradrag) og høyrentekonto (rente ca lik lånerente) - Fastlån, halve lånet er bundet til en gunstig rente som vil dempe plutselige renteøkninger - Hurtig nedbetaling av flytende lån Skulle de bli noe krøll så vil jeg oppleve halve smellen (og andelen synker mens jeg betaler ned den flytende delen av lånet fortere enn planen) , og blir den for høy så kan jeg spe på inntekten med sparepenger. Går alt til h**** får jeg be banken om å stoppe avdrag en periode. Jeg ligger jo foran planen.
Governorswife Skrevet 9. juni 2013 #6 Skrevet 9. juni 2013 Vi har 4,7 x inntekt, men er ikke bekymret. Vi kan klare en rente på 8-9%, men da begynner det å bli trangt. Men har en leilighet som leies ut som kan selges hvis det skulle bli store problemer. Nesten ikke lån igjen på den.
Gjest nicola Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Vi har 5x inntekt og det går veldig fint. Vi har veldig god råd.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #8 Skrevet 9. juni 2013 Vi fikk tilbud om 6x inntekt i tillegg til studielån for et par år siden. Tok bare halvparten dog. Men dette kommer mye an på hva du tjener - tjener man godt kan en mye større andel av inntekten også gå til nedbetaling. Basisbehovene er jo de samme hos alle. Anonymous poster hash: 042c3...c84
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #9 Skrevet 9. juni 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=740741 Disse har nesten 5 ganger inntekten og i følge 90% av KG'ere er dere/du da dømt til å misslykkes Jeg er forøvrig helt uenig. Det går nok veldig fint med både 3 og 5 ganger inntekten Alt har med prioriteringer å gjøre og så lenge dere/du betaler det du skal, går det nok fint. Men KG'erene er veldig flink til å krisemaksimere! Anonymous poster hash: 5b74b...f24
Gjest Skogkar Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Spørs jo bare hvor mye penger du ønsker å måtte bruke på å bo hver mnd. Personlig klarer jeg meg fint med et mindre imponerende hus, og på den måten har jeg heller mye penger til alt mulig annet. Om du har utbetalt la oss si 25 tusen og tjener 440 brutto, og har 2 millioner i lån (alene), så betaler du med dagens rente grovt regnet 11-12 tusen i avdrag og renter hver mnd. Da har du igjen 13-15 tusen. Om renten går opp til 8-9 betaler du brått 21 tusen i renter og avdrag. Det går ikke. Om du tjener 50 tusen netto og har 900 tusen brutto og får 4 milioner i lån så betaler du i dag ca 24 tusen. Med 9% rente 43 tusen. Det går vel egentlig ikke heller? Men er man to så går det fint. Med andre ord..har du fått 4-5x inntekt i lån, så har du alt for mye gjeld, spesielt om du er alene. Bankene er desverre alt for ofte slepphendte, så jeg ville ikke stolt på at bankene er "snille" mot deg. De ønsker å tyne så mye penger ut av deg som mulig. Selv om bankene i dag har policy på maks 3x inntekt (4x i Oslo) så brytes denne policyen i 20% av lånetilfellene. Private banker mener internt at det offentlige, altså myndighetene med statens pensjonskasse (med lav rente) gir ut alt for mange 100% lån, og på den måten truer privateide banker med feig konkurranse. Staten bedyrer at private banker skal stramme inn, samtidig som de selv er slepphendte. Men som sagt..er det viktigst å imponere naboen og venner med å poste finn-annonsen på nykjøpt bolig på Facebook, så kjør på. Men er det viktigste for deg økonomisk stabilitet og forutsigbarhet i framtiden, SPESIELT i dag i et Europa i krise, og et Norge hvor arbeidsledigheten øker og "alle" spår boligprisstagnasjon eller fall, så kjører du ikke over 2x inntekt. Endret 10. juni 2013 av Skogkar 1
Pengebingen Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Spørs jo bare hvor mye penger du ønsker å måtte bruke på å bo hver mnd. Personlig klarer jeg meg fint med et mindre imponerende hus, og på den måten har jeg heller mye penger til alt mulig annet. Om du har utbetalt la oss si 25 tusen og tjener 440 brutto, og har 2 millioner i lån (alene), så betaler du med dagens rente grovt regnet 11-12 tusen i avdrag og renter hver mnd. Da har du igjen 13-15 tusen. Om renten går opp til 8-9 betaler du brått 21 tusen i renter og avdrag. Det går ikke. Om du tjener 50 tusen netto og har 900 tusen brutto og får 4 milioner i lån så betaler du i dag ca 24 tusen. Med 9% rente 43 tusen. Det går vel egentlig ikke heller? Men er man to så går det fint. Med andre ord..har du fått 4-5x inntekt i lån, så har du alt for mye gjeld, spesielt om du er alene. Bankene er desverre alt for ofte slepphendte, så jeg ville ikke stolt på at bankene er "snille" mot deg. De ønsker å tyne så mye penger ut av deg som mulig. Selv om bankene i dag har policy på maks 3x inntekt (4x i Oslo) så brytes denne policyen i 20% av lånetilfellene. Private banker mener internt at det offentlige, altså myndighetene med statens pensjonskasse (med lav rente) gir ut alt for mange 100% lån, og på den måten truer privateide banker med feig konkurranse. Staten bedyrer at private banker skal stramme inn, samtidig som de selv er slepphendte. Men som sagt..er det viktigst å imponere naboen og venner med å poste finn-annonsen på nykjøpt bolig på Facebook, så kjør på. Men er det viktigste for deg økonomisk stabilitet og forutsigbarhet i framtiden, SPESIELT i dag i et Europa i krise, og et Norge hvor arbeidsledigheten øker og "alle" spår boligprisstagnasjon eller fall, så kjører du ikke over 2x inntekt. Jeg er helt enig med deg Skogmann, og jeg frykter at mange glemmer å tenke over om bolig er det eneste de har lyst til å bruke penger på. Det er egentlig bare vurderingen jeg etterlyser, det er helt legitimt å bruke livet på å betale ned på boliger hvis det er det som betyr mest. I den forbindelse måtte jeg legge ut noen tanker jeg har gjort meg om dette før, at det er ikke alltid om man får det til å gå rundt eller ikke. Viktig å se helheten og å ha tankene litt frem i tid også. Økonomisk frihet handler om nettopp frihet, noe et lån på 4,5x inntekt ikke er med på å skape. Pengebingen: Hvor mye kan jeg låne? Eller:hvor lite kan jeg klare meg med?
Rosalie Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 Vi har litt over 1x i boliglån. Vi kunne naturligvis oppgradert til større leilighet, ja, sågar rekkehus, uten å bryte 3x i særlig grad, men vi er bare to personer. Og 60 kvm + veranda er stort nok for oss. Vi trives også svært godt i nabolaget. Ja, vi har det svært romslig økonomisk, men begge sparer ganske mange tusen hver måned. Og det beste er kanskje at vi begge kan gå ned til 62% av inntekt (arbeidsledig, AAP, uføretrygd) uten å måtte snu på hver krone. 1
Governorswife Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Ingen situasjoner er like, og 4-6 x inntekt kan være altfor mye for noen, men helt greit for andre. Det ingen såkalte KG "rådgivere" tar med i regnestykket når de ser på dette er lønnsstigning, antall års nedbetalingstid, og at når man har et høyt lån så betaler man jo ned mye mer enn et vanlig størrelse lån. Nettopp på grunn av situasjonen i Europa kommer det ikke til å bli så høy rente på mange år enda, så det er jo komplett misvisende å sammenligne dagens inntekt med en rente vi ikke kommer til å se på hvertfall 5 år, hvis ikke enda lenger... I mitt tilfelle så går jeg opp 7-13% i lønn hvert år, så om vi har nesten 5 x inntekt nå og betaler ned 300.000 på lånet vårt i året så vil jo det si at antall x inntekten går jo bare nedover og nedover hvert år.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 Ja, det er jo ganske mye lån i forhold til inntekt, men det er helt umulig for oss å si om dette er et problem eller ikke når vi ikke vet mer enn lånets størrelse i forhold til inntekt. En høy inntekt tåler bedre renteøkning enn en lav inntekt, og med en høy inntekt kan man derfor også låne mer penger i forhold til lønn. Og så kommer det an på hvilken type jobb du har; er den sikker? Hvordan er utsiktene for lønnsøkning? Er man ung/nyutdannet er sjangsene for å stige en del i lønn de neste årene for eksempel høyere enn om man har vært i jobb i mange år. Og så er det sant som det ble påpekt her over at forholdstallet mellom et høyt lån og inntekten endres raskere enn mellom et lavt lån og inntekten. Jeg hadde for eksempel 4,3 ganger inntekten min i lån for to år siden, nå er forholdet på 3,75. I mellomtiden har jeg prioritert å betale ned lånet noe raskere, og jeg har fått lønnsøkning en gang. Anonymous poster hash: 77e31...02b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå